• Nala

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

skärgårdsbo skrev 2010-06-26 12:06:45 följande:
    Tack för ditt svar. Nu har de där obehagliga känslorna gått över tack och lov och jag tror att det beror på att jag slaravde med maten de två dagarna när jag mådde dåligt. Jag lät det gå alldeles för många timmar mellan målen. Så nu har jag lärt mig en läxa! :)
    Dina dumpningar låter mycket mildare än mina - de är ett rent helvete tyvärr. Jag får som ett järnband som spänns åt runt hela bröstkorgen och det gör ondare och ondare under den halvtimmen som det pågår. Jag börjar skaka och svettas och det enda jag kan göra är att pusta i små små andetag som om jag höll på att föda eller nåt! Tungan ute Jag har haft det två gånger och båda gångerna har det släppt efter nästan prick 30 minuter. Extremt obehagligt så nu gör jag allt för att undvika det.
    Men dumpingar skall inte göra ont...det låter mer som om det fastnar mat för dig....dumpingar är typ extrem trötthet, kallsvett, hjärtklappning, illamående mm.....inte smärta
  • Nala
    Fragile Angel skrev 2010-06-27 15:20:58 följande:
    Jag är sjukt stolt över mig själv. Jag har solat och badat ibikini på stranden, bland MASSOR med folk . Trodde jag aldrig...Det har ju inte hänt på säkert tio år...
    ¸ .• Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .•
    Ja visst är det en enorm milstolpe? Jag gjorde samma sak förra veckan :) Grattis!!!!!!!!
  • Nala
    Alice85 skrev 2010-06-29 22:24:08 följande:
    Hur svårt är det att få en operation om man ligger på BMI 37 och bor i Västra Götaland?

Är det helt omöjligt?
    Gränsen här är väl tyvärr 40 om du inte har andra sjukdomar....
  • Nala
    BebisVagga skrev 2010-06-29 23:07:10 följande:
    här e gränsen 35..
    man får väl skicka sin remiss var man vill.. men du får ju vara beredd att ta dej ner..
    Men remissen kan man väl bara skicka till sitt hemlandsting? Det är ju efter det man kan gå vidare? För här i Västra Götaland ger de inte betalningsförbindelser om man har under 40 heller.... det stod på min betalningsförbindelse att den bara gällde vid bmi högre än 40
  • Nala
    Ölandstokan skrev 2010-06-30 09:07:59 följande:
    Min kompis fick operera sig här om dagen för tarmvred, det var 3 år sedan hon gjorde en gbp

Vad är det som gör att man får tarmvred?? är det slarv från hennes sida eller kan det bli så efter visst antal år som opererad??

Huu läskit,
    (¯`°•.¸ ♥♥ Madeleine ♥ Markus ♥ William ♥ Alice ♥♥¸.•°´¯)
    Det är ökad risk för tarmvred efter nästan alla bukoperationer väl? Det är inget man kan påverkar själv...
  • Nala
    MammaTillHarry skrev 2010-06-30 09:40:38 följande:
    Måste bara fråga er, vad är ert mål? Vad satsar ni på för vikt? kan vara lite kul och se vad ni strävar efter?
    Stolt mamma till Harry 10/1-09
    Jag vill gärna ner till ca 70, är 172 cm lång. Jag är nere på 81 nu och känner mig iof rätt nöjd redan men runt 70 är mitt drömmål.... :)
  • Nala
    MammaTillHarry skrev 2010-06-30 11:17:57 följande:
    =) Oj bara 11 kvar ju. Grattis =)
    Tack..... men det går skitsakta nu, typ1 kg i månaden eller så.....men men det går ju neråt iaf :)
  • Nala
    MammaTillHarry skrev 2010-06-30 11:21:06 följande:
    Sikken skilland på dina kort. tycker minsan att du ska vara VÄLDIGT nöjd!!! Bra jobbat. Får jag fråga vad du har för storlek på dina kläder??
    Tack vad du är gullig *rodnar* Jag har typ 44, tycker själv att jag ser ut att kunna ha mindre men det kan jag inte :) Är begåvad med breda axlar så jag kommer aldrig att bli pytteliten.

Hur går det för dig?
  • Nala
    Jeanette 79 skrev 2010-06-30 16:08:27 följande:
    Hej hopp!! Nu är jag hemma igen efter GBP-operationen i måndags. Känner mig nästan oförskämt pigg, men det ska man ju bara vara glad för.
    Känns sååå häligt att nu vara på "andra sidan"!Cool
    Välkommen till andra sidan :)
  • Nala
    BebisVagga skrev 2010-06-30 16:32:00 följande:
    har vi inte fri vård i sverige!!..

jag vet dem som skickat sin remiss till 4 olika ställen
    Jo man har ju valfrihet i vården men för att utnyttja det så måste man ju få en betalningsförbindelse från sitt hemlandsting och här får man inte det om man inte uppfyller vårt landstings bmi-krav.

Man kanske kan skicka remiss själv till andra delar av landet men jag tror inte det..... jag kan dock ha fel :)
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)