• Nala

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

jdg skrev 2010-07-25 19:27:34 följande:
    Oj kan man få den gratis. Vad kostar bedövning och sjukhusvistelse? på ett ungefär?

Finns det sidor på nätet där man kan läsa lite mer om det

Du kan få den betald av landstinget om du uppfyller kriterierna för operation, tex tillräckligt BMI

Bedövning kostar ju inget när man opereras, man betalar för läkarbesöken och ibland för sjukhusvistelsen, det är typ 80 kr per dygn tror jag....

Kolla in www.viktop.se eller www.viktdropp.se där står det massor med info....
  • Nala
    Tinzi skrev 2010-07-25 20:45:40 följande:
    Snabb fråga, snabbt svar tack. NÅN som fått MINDRE fötter efter OP? Bredd/längd osv?

sitter & beställer brudskor till mig på nätet & behöver veta.
    Jag har gått ner 47 kg men har inte fått mindre fötter, smalare fötter ja men inte mindre storlek :)
  • Nala
    storkvinnan9901 skrev 2010-07-26 04:26:46 följande:
    Hej

jag undrar har någon här blivit opad som har magmunsbråck?

Jag har fått reda på att jag har det och undrar om jag forfarande kan bli opad.

Jag har gjort den undersökningen där de körde ner en kamra i magen.

Jag har inte fått tag på överläkaren på den klinik som jag kanske ska göra min op i höst.,
    '
    Någon som har haft eller känner till detta besvär?

kramar
    Jag har svarat tidigare men jag svara igen :)

Min kirurg upptäckte att jag hade bråck på övre magmunnen under min gpg-operation, han sydde ihop de samtidigt så det går alldeles utmärkt att  bli opererad trots bråck......
  • Nala
    frökenKAJO skrev 2010-07-31 19:58:40 följande:
    Jag har varit smal tidigare i långa perioder och blivit fet i samband med graviditeter. För mig handlar det snarare om att bli mig själv igen, den kropp som känns som "min".
    Sen fattar jag ju att den förändrats med åldern, graviditeter och fetma- men ett någorlunda resultat vill jag nog se. Narcissistisk eller inte.
    Samma här..... jag har äntligen fått tillbaka den utsidan som jag har känt mig som så att säga. Gick upp all min övervikt under min första graviditet och för mig är utseendet defenitivt en viktig del i viktminskningen..... kalla mig gärna ytlig men det är en jätteviktig del för mig.
  • Nala
    Queenie70 skrev 2010-07-31 21:44:24 följande:
    Ja jag har också varit smal och "snygg" och under min tjocka period aldrig riktigt tagit in hur tjock jag varit, utan levt i nån slags förnekelse och nog sett mig med andra ögon än omgivningen. Nu när jag då börjat SE mig själv igen, och konstaterar att jag har hängiga kinder, rynkig pelikanhaka etc etc. så är det ju första gången som jag verkligen känner mig FUL. Vilket ju inte syftet var med operationen, syftet var ju att må bra, och orka göra massa saker jag inte orkat förut. Men nu VILL jag inte göra alla dessa saker för att jag känner mig så läskigt oattraktivt att jag inbillar mig att alla glor på mig. En känsla jag sällan hade när jag vägde 52 kilo mer än idag...*skumt no
    Jag förstår hur du känner, det är ju inte så man vill känna nu när man väl har gått ner så att säga. Det blir nog bättre när man hinner landa lite i sin nya kropp.....
  • Nala
    vänat skrev 2010-08-02 08:08:36 följande:
    Man flytter inte alls första åert på bvågen vad har du fått de i får? Jag har vart opaerda i över två år och minssan fått jobba på de från dag inte inte har jag flytigt på vågen så att säga att man flyttre på vå¨gen tycker jag är korka speciellt om man ännu inte själv är opad.
    Det sa min kirurg också att första året har man liksom gratis, då går man oftast ner utan någon större ansträngning. Det tycker jag att de flesta opererade känner igen sig i.....
  • Nala
    mrsErik skrev 2010-08-03 15:33:06 följande:
    en sak jag vill förbereda ickeopade för, är att hungern inte alltid försvinner efter en op. Vilket jag trodde att den skulle och önskar att någon berättat för mig.

En stor anledning till min övervikt var att jag avskydde hungerkänslan. Jag trodde att den skulle försvinna iom en op. En månad efter op hade jag ingen som helst hungerkänsla, dock kom den sakta men säkert smygande tillbaka. Jag måste äta varannan timme fortfarande, snart fem månader efter op. Men det gör inget, måste dock alltid ha något ätbart med mig i handväskan för blir jag för hungrig svimmar jag nästan.

En annan sak är att alla inte rasar i vikt efter en op. Ju mindre övervikt man har, destu längre tid tar själva viktminskningen säger min läkare. Jag vägde 100kg vid bedömningen. 106 på op-dagen. Nu 4,5 månad senare har jag gått ner 21 kg. Skinnet hinner med och jag har inga symptom på att jag kommer få något häng, det är ett stort plus med "långsam" viktminskning.
    Min hunger är fortfarande borta ca 1 år efter open så det är nog individuellt......
  • Nala
    Full av förhoppning skrev 2010-08-05 00:26:56 följande:
    Idag -30 kg

wow!!!! *hämtar upp hakan*
  • Nala
    frökenKAJO skrev 2010-08-05 09:46:08 följande:

Jag har varit inne och läst lite på viktdropp och snubblade över en tråd om eftervård. (Den obefintliga för många av oss)
    I tråden fanns en länk till artikel om en kvinna som drabbats illa av komplikationer efter op, pga brister i eftervården.
    www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=359...

Själv känner jag ingen större oro just nu eftersom jag mår bra, men jag funderar lite.
    Jag opererades ju på SH men bor i Gbg, och har därför långt just till opererandesjukhus. Jag var INTE på någon info-träff innan utan enbart på ett bedömningssamtal hos en annan läkare än den som sedan opererade. Dietist har jag inte fått träffa vare sig vid bedömning eller operation.

Sex veckor efter operationen ringde en sköterska och ville ha vikt och midjemått, samt höra om jag mådde bra. (Vilket jag ju gjorde) Jag passade då på att fråga om halvårsbesöket, om det är jag som ska ta initiativ till det eller om det kommer en kallelse automatiskt. Fick då svaret att de börjat fasa ut halvårsbesöket och att jag alltså inte ska dit förrän ett år efter operation.

Det är ju skitlång tid! Förvånad
    Nu mår jag visserligen bra, som sagt, men saker och ting kan ju gå fel ändå. Borde jag inte åtminstone gå till VC under det här första året och be att de tar lite prover för att kolla att jag tar upp näring som jag ska? Och vad ska jag i så fall be att de kontrollerar för värden där?

Hur gör ni andra utomläningar som opererats på SH?

Jag opererades på Sofiahemmet i augusti förra året. Jag var på återbesök efter 6 månader men då kollade de mest hur jag mådde mm. Jag fick ta en massa prover på min vårdcentral innan och det borde man ju kunna göra själv. Ring Sofiahemmet och kolla vilka prover de brukar ta inför återbesöken.
  • Nala
    Fragile Angel skrev 2010-08-09 22:12:03 följande:
    Jag är glad om jag får i mig 0,5 l vätska om dagen.
    Samma här, jag har jättesvårt att dricka typ vatten, mjölk, saft etc..... det som jag kan dricka obehindrat är kaffe och te.....
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)