Inlägg från: Lalalong |Visa alla inlägg
  • Lalalong

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Mli79 skrev 2010-05-06 10:19:44 följande:
    Det går alltid att lösa. I värsta fall så åker jag till sthlm och blir OPad och lämnar barnen hemma med mannen. Men han har en av sina värsta tider på jobbet i juni (jobbar på gymnasieskola) så det hade inneburit att barnen hade fått vara på dagis från 06:30 till 18:00 dessa dagar. Bättre hade ju varit om min mamma hade kunnat vara i Skåne och ha dem hemma alt hämta/lämna på bättre tider.
    Hade jag kännt dina barn hade jag passat dem åt dig!! Jag är ju ändå hemma hela dagarna med lilla bebisen och bor ju så nära. (Haha, förskollärare dessutom så jag är tom utbildad "barnpassare" {#lang_emotions_tongue_out})
    Klara 060504, Alva 100117
  • Lalalong
    JohannaL skrev 2010-05-06 19:02:20 följande:
    hej kom hem igå efter op i tisdags, måste säga att jag är oförskämt pigg och mår sjukt bra, ska det verkligen va så tro? e bara lite öm på ena sidan men inte mycket mer tydligen fick man inte skriva nått om flytet så det har jag plockat bort denna gång så ni inte behöver anmäla mitt inlägg igen =)
    Va?? Vaddå? Får man inte skriva om flytet...?
  • Lalalong
    sophiasthlm skrev 2010-05-09 18:09:01 följande:
    Ngn som har koll på hur Ersta klarar sina tider....dom har registerat min remiss den 9 mars och när  jag ringde sa dom att jag kommer komma på bedömning inom 3 månader....känns som en evighet ...
    Min remiss registrerades hos dem 16/3 och jag har fått bedömning 22/6. Kallelsen kom i måndags.
  • Lalalong
    storkvinnan9901 skrev 2010-05-11 05:41:46 följande:
    Mitt liv rasar runt omkring, jag har snart två veckor på mig inför operationen. Ska försöka förklara; Först hela helgen min far skriker på mig hela tiden om att en operation är fel lösning, han har alltid varit smal och aldrig haft några problem. Sen lugnade han ner sig, har igår hjälpt mig att börja storstäda inför allt med mera... Sen kom andra chocken, min susi konsult på arbetsförmedlingen säger att det inte funkar mellan hon och mig...det har jag fattat länge. Så jag ska tillbaka till min gamal handläggare som skriver ett mail att söka arbete för dig är inte aktuellt just nu, har berättat om min operation. Då får socialen nog reda på det och att jag då får indraget bidrag. Men jag skriver tillbaka, jag följer eran plan och söker arbetet, ska igen ta kontakt med socialen så att dem kan fixa en lämplig praktik. På socialen som ger mig bidrag är dem starkt imot denna operation eftersom det inte är en akut operation du kan gått vänta ett par år till. Jag fick en konslut på arbetsförmedlingen eftersom jag har socialfobi, mycket på grund av vikten och går hos en kbt terapft. Nu har jag ju inte kvar henne. Nu låter detta konstigt, men kanske jag inte ska operas alls, men jag vill ju det, men att hamna på gatan igen efter operation, jag har spratat till hyran denna månaden som kommer.... Jag har gått ner till 126 kg, till och med min bror sa tt det märktes nu på flytet...vi får se kanske lyckas jag gå ner allt..har ju min galan sköldis att tänka på... jag vill göra denna operation och jag tror som läkaren på aleris sa att det var ett bra val du kommer må bättre.... ja du nu kommer säkert en massa kommentarer... så synd att socialen ser det så...så synd att arbetsförmedligen ska utnjuta en så.. tja kramar från mig
    Har inte så mycket att säga! Jag vet inte hur reglerna kring allt detta funkar. Men jag tycker det verkar sjukt om de skulle dra in ditt bidrag för att du gör en operation! Du kommer ju kanske ha lättare för att komma ut i arbetslivet efteråt o.s.v.
    Som sagt, jag vet inte vad jag ska säga för att det ska kännas bättre. Men jag skickar en stor kram!!
  • Lalalong
    Zodic skrev 2010-05-11 08:22:11 följande:
    jag fick opn 71 dagar efter att jag pratade med vårdslussen :) minns det som det iaf är ett antal här i tråden som det gått riktigt fort för. men det verkar absolut skilja mellan länen..
    Men du använde väl inte vårdgarantin då utan det fria vårdvalet?
  • Lalalong
    lisalove skrev 2010-05-11 13:30:24 följande:
    För mig har också vårdgarantin fungerat, men jag var/är tvungen att själv trycka på. Jag fick komma på bedömning efter en dryg månad, och op kommer att bli inom 3 mån.
    Men du flyttade väl också din remiss själv? Eller har jag missuppfattat...
  • Lalalong
    lisalove skrev 2010-05-11 19:25:55 följande:
    Nä jag ringde och åberopade vårdgarantin, och just vid det tillfället var Ersta enda alternativet hos västerbottens landsting. De som har valt valfrihet har ju fler alternativ.
    Okej, vad bra
  • Lalalong
    Mli79 skrev 2010-05-12 11:56:48 följande:
    Idag har jag fått min operationstid! Det blir inskrivning/provtagning den 1:a juni och OP den 2:a!!! Blev lite snopen eftersom de förra veckan sa att de skulle boka in mig i v24, dvs två veckor senare. Men det gör inget, det passar mig och det allmänna familjepusslet så mkt bättre. Tre veckor kvar!!
    Wihooo!!! Grattis
  • Lalalong
    Mli79 skrev 2010-05-13 19:19:01 följande:
    OK, då antar jag att det är bäst att vänta med att boka flyg tills jag har fått alla tider. Träffa narkosläkare, sjukgymnast och ta prover + extra prover pga studien... känns som om det tar lång tid.
    Jag skäms för att jag förmodligen är heeeeelt ouppdaterad och låter väldigt obildad
    Men har vulkanen på Island slutat... vulkana sig? (haha, ja jag vet inte vad det heter ), om inte... vågar du verkligen boka flyg?
    De har ju hållt på att öppna och stänga flygplatser länge... Men som sagt. Det är förmdligen jag som är helt lost på vad som händer och det är old news nu...
  • Lalalong
    Mli79 skrev 2010-05-13 19:45:47 följande:
    Den håller fortfarande på att "vulkana sig" lite (hahaha, bäst idag!) men tydligen ska det inte vara några problem i våra delar av europa. Men visst är man nojjig över att det skulle bli inställt. Min tanke är att om askan skulle börja bråka så vet man ju om det sent kvällen innan (tänkte åka tidigt på morgonen) och då bokar jag tåg illa kvickt. Och finns det inga tåg så ringer jag min bror som får komma och hämta mig (han bor i sthlm ) Ingen aska ska få stoppa min OP! Alternativet till flyg är tåg (bilen behövs i skåne). Men jag är väldigt åksjuk av mig så jag skulle då spy konstant i de 4 1/2 timmar det tar till sthlm.
    Ah, men bra att du har en plan för hur du ska göra och inte står handfallen OM det skulle knasa sig Det var mest det jag ville försäkra mig om! Fy vad najs att du fick tid så mkt tidigare än du trott. Det är snart ju!!

Jag undrar om man får någon liten indikation om hur lång tid det kan ta till OP när man är uppe på bedömningen.. Nu har ju säkert sommarperioden börjat när jag ska dit, så sån tur att det tar 2 månader lär jag ju inte ha... Men undra om man ska räkna dubbla tiden, eller om det ändå kan gå lite fortare än så...
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)