vänat skrev 2010-05-26 22:29:15 följande:
Men när de blir lag måste du skicka patient till ett sjukhus vart som helst i landet som klara av de. De spellar ingen roll oim de har av tal med ljust de sjukhuset eller ej. Varför fungara annars valfriheten i vården ? kan inte se att de skuille vara någon skiland men som sagt de återstår att se.
Men nu är det ju så tyvärr att sen folk börjat få upp ögonen får vårdgaranting och VFF så funkar inte VFF heller så bra som tidigare på alla ställen. T.ex. Ersta har förlängt den beräknade tiden till bedömning till 6 mån. 
Jag menar, det hjälper ju inte att skicka vidare remissen till ett annat sjukhus om inget sjukhus klarar det. Och då finns det ju inga fler alternativ... 
Men jag håller med alla. Ska bli intressant att se hur det kommer hanteras. Antingen så trollar de fram fler OP-platser, på bekostnad av något annat. Förhoppningsvis inget viktigare i så fall. Eller så blir det ingen skillnad, t.ex. om det inte blir någon påföljd av att lagen inte följs kan jag tänka att det blir så. 
Eller så, som någon annan varit inne på, inser de att det är ohållbart och man får lägga in undantag. T.ex. att gbp (och annat) inte är operationer som ska ingå i vårdgarantin. 
Detta är helt spekulationer från min sida, men 3 scenario som jag inte ser som alldeles otänkbara... Jag vet faktiskt inte vilket jag tycker är värst.. eller bäst...