Inlägg från: flashieangel |Visa alla inlägg
  • flashieangel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

1638 skrev 2010-08-14 07:56:44 följande:
    PLAYFULL

Jag had eskitont efter op, läkaren visste först inte om han vågade sända hem mig, Op på Ersta o bor i Norrköping.
    Fick morfin på recept med mig hem o de åt jag upp o sen trappade ner till Tradolan som jag redan hade hemma.
    Hade mest ont på vä sida men fick det förklarat att där går kameran in o de liksom far omkring med den o musklerna blir lidande o det kan göra riktigt ont... vilket det gjorde. På ren svenska..
    Trodde ett tag jag skulle dö- verkligen alltså... så ont hade jag. Ångrade mig varanda sekund, de första 3-4 dagarna...Hade väl ont i totalt 2-2½ vecka innan jag helt plötsligt bara inte hade ont längre, märkte inte själv när det försvann...

Och då är jag van vid smärta efter att ha haft rygg o axel skador som jag opererat (axel leden) och envisats med att försöka klara mig utan smärtlindring.... men detta tog priset....
    Nu snart 7 månader efteråt har jag nästan glömt hur jävligt det var de första veckorna.... och jag lovar DET ÄR VÄRT DET!
    Tack för svaret, de känns skönt att det är någon mer som haft väldigt ont...

Fast min största problem är smärtan jag  får varje morgon, de känns som de går en våg genom magen o så värker det högt upp i magen o ut i ryggen, har märkt nu att det blir ungefär en halvtimme varje dag efter att jag tagit tabletterna, ena dagen tog jag bara tabletten jag fått utskrivet mot förebyggande av magsår och de blev då me så det är den jag misstänker...kan det vara så???
  • flashieangel
    Davidoff1975 skrev 2010-08-23 12:22:56 följande:
    Tack ja jag skas kolla upp det men enligt uppsala där jag blev bedömd måste jag först vänta på att remissen återvänder hit till västerås innan jag kan begära att få bli opad på annat sjukhus.
    Norrtälje sjukhus har inte så långa väntetider...
  • flashieangel

Jag är så himla deprimerad just nu... Allt känns skit, är det fler som känt så efter op??

Jag opades för exakt två veckor sedan, första veckan gick jag ner några kilo men nu har jag stått still i en vecka, det gör mig så ledsen, det hade jag inte räknat me, alla verkar ju gå ner så himla fort!!!

Jag tänker på massa saker hela dagarna, har jag gjort rätt? klarar jag de här? varför står jag still? vad ska jag äta...? Jag känner illamående hela tiden så fort det är dags för mat...

Usch...vill inte må så här...Gråter

• flashieangel
    Davidoff1975 skrev 2010-08-23 13:59:14 följande:
    tack för tipset. Ska kolla upp det. Men frågan är kan jag höra av mig dit innan remissen blivit tillbaka skickad till kirurgen på hemsjukhuset. Enligt Sköterskan jag pratade med i uppsala idag skulle jag vänta tills den kommit tillbaka hit
    prova ringa, det skadar ju aldrig...
  • flashieangel
    Davidoff1975 skrev 2010-08-23 14:16:54 följande:
    nä det är sant. Vad ska jag säga då? Alltså jag har sååå svårt för att ringa nya ställen eller personer jag inte känner. Nästan som en rädsla precis som man har en rädsla för spindlar
    hmm, ja, det är bara att förklara läget...jag tror dom e ganska vana vid såna samtal och dom är verkligen supertrevliga...
  • flashieangel

tänkte bara säga att jag skriver blogg om mig, mitt liv och min op... Ni får mer än gärna läsa den och sprida den vidare om ni vill...senaste inlägget är lite bilder nu efter två veckor...

www.flashie.se

• flashieangel

Jag blir snart galen på allt... Jag mår bra och dåligt om vart annat... Känner mig nere o deppad!!!
    Jag opades för exakt tre veckor sedan och vågen har stått still helt i två veckor... Äter jag fel? Äter jag för mycket? Jag känner ju ingen mättnadskänsla...bara hunger...har dom gjort fel på mig?? Det är sååå mycket tankar jag har så det är inte klokt!!! Hur mycket exakt är det man ska äta, jag har ingen aning...Gråter

Jag vill gå ut o gå men nåt tar stopp, jag går inte ut, sitter bara inne o deppar...blir galen snart...

• flashieangel

tänkte att vi som bloggar kunde skriva in våra adresser här så kan vi läsa varandras resor mot ett smalare liv...

Jag tar även gärna emot vänförfrågningar på facebook, vill ha så många som möjligt att prata med om allt detta efter en op, känner mig ensammen...

Min blogg
    www.flashie.se

Facebook
    Sofie Mässing (Skriv att du är från FL)

• flashieangel
    V P E skrev 2010-08-30 12:47:23 följande:
    Är också opad för tre veckor sen. Från början hade jag lite panikångestkänslor, jag fick svårt att andas och det kröp i hela kroppen. Men då jag bytte ut soppa mot mosat, så jag fick i mig energi, då vände det ganska snabbt.
    Får du i dig 1000kcal om dagen? Annars är det stor risk att må dåligt.
    Jag har heller ingen kläm på hur mycket jag ska äta, men blir det för mycket tar det tvärstopp och jag mår dåligt. Hur mycket jag kan äta beror på vad det är jag äter:
    Fil= 1 dl ungefär.
    Pasta: Två bitar, det funkar inte alls.
    Kött/fisk: en dryg deciliter, proteiner är det jag mår allra bäst av...

Vad äter du för typ av mat under dagen?
    Äter du så lite att du inte blir mätt? (man är ju så rädd att äta för mycket...)

Hoppas att det löser sig.
    Så här kan en dag se ut...

Frukost: en hård smörgås med köttbullar lr lax på. alt. en halv smörgås och lite yoghurt.
    Mellanmål: en banan
    Lunch: Hård lr mjukt fullkornsbröd med ägg på.
    Mellanmål: en frukt
    Middag: ca 2 dl mat. kan vara tacos, hamburgare, fisk mm.
    Kvällsmål: väldigt olika, ibland blir det ingenting...

Jag har svårt att räkna kalorier...jag har inte fått nåt mått på kalorier som jag ska äta...
  • flashieangel

Nu börjar jag bli less på det här... Jag läser om alla glada o lyckliga människor som går ner massa i vikt!!! Jag opades den 9 augusti och gick ner lite första veckan men sen har det stått HELT still...

Känner mig ledsen och besviken, hade väntat mig att rasa i vikt...de e ju det man har hört... Äter jag fel? Har dom gjort nå fel? Känns så värdelöst...

Hur lång tid tog det för er som opats innan ni kom in i allting med nya matvanor och att man ska tugga massor o äta länge...känns som att de aldrig kommer kännas bra... :( 

• flashieangel

Om lite mindre än en vecka är det dags för mig att börja jobba igen...

Är jättenervös för det och känner mig inte riktigt redo... Hur har ni andra känt er?? 

• flashieangel
    frökenKAJO skrev 2010-09-05 15:04:03 följande:
    Jag började direkt, var bara hemma första veckan. Det gick lite långsamt första tiden men jag hade bara en månad att jobba innan semestern och det underlättade.
    Lycka till!

Själv har jag precis gjort min alkoholdebut som gbp-opererad. Var på fest igår, och med lite hjälp från Malleballebuse och en annan gbp-väninna fick jag i mig ganska rejäla mängder mot vad jag hade planerat på förhand. Det gick dock väldigt bra, så nu har jag provat det också....
    Oj, hur långt sedan är det du opade dig... Jag har vart sååå sugen på ett glas vin ibland men inte vågat...tror det är för nära inpå ännu för mig...
  • flashieangel
    prickelina skrev 2010-09-25 22:44:37 följande:
    Är det nån mer än jag som har problem med illamående? Känns som jag mår illa vad jag än äter eller dricker.. t.o.m vatten...
    Jag mår fruktansvärt illa jätteofta, är så himla jobbigt...
  • flashieangel

Jag ångrade min op de första veckorna...allt va så jobbigt o jag tänkte att ska de va så här resten av mitt liv??? 

Nu har jag kommit in i allt mycket bättre även om det fortfarande är svårt att verkligen äta fast man inte är hungrig lr sugen...

Jag opades i början på augusti och har gått ner 20 kilo...känns som att det går så sakta men jag vet inte...hur har det gått för er andra?? 

• flashieangel

Jag opades den 9 augusti, gick ner 7 kilo innan op och nu några månader efter har jag sammanlagt gått ner 25 kilo!!! Det känns helt otroligt faktiskt och livet är mycket lättare än innan...

Dock har jag drabbats av en enorm depression, vet dock inte om det beror på op lr inte...

Gå gärna in på min blogg, där finns nu före och efter bilder!!!

www.flashie.se   

Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)