Inlägg från: vänat
            |

- 

- 

Pateinet har vist möjlighet att påverkar de beslutte genom at stå på sig jag vet de av egen erfenhet!! och andra med mig och sde var de ljust de ja menarde att om de egna sjukhuset inte klara av att ge vården behandligen inom 90 dgara ska man skickas vidre till ett sjukhus som klara vårdgartin!!!Mli79 skrev 2010-05-06 09:25:34 följande:Njae, vårdgarantin är att du kan bli placerad på ett annat sjukhus för att få en tid inom garantin. Där har man som patient ingen möjlighet att påverka valet. Men om man väljer valfrihet så väljer man ju själv ett annat sjukhus i ett annat landsting. Det är ju en stor skillnad. Jag menar, om jag väljer att OPas på ett sjukhus jag vet har tre års väntetid istället för att vänta kvar i hemlandstingets kö så är det ju orimligt att jag kan tro att vårdgarantin fortfarande gäller. Pateinet har vist möjlighet att påverkar de beslutte genom at stå på sig jag vet de av egen erfenhet!! och andra med mig och sde var de ljust de ja menarde att om de egna sjukhuset inte klara av att ge vården behandligen inom 90 dgara ska man skickas vidre till ett sjukhus som klara vårdgartin!!!Mli79 skrev 2010-05-06 09:25:34 följande:Njae, vårdgarantin är att du kan bli placerad på ett annat sjukhus för att få en tid inom garantin. Där har man som patient ingen möjlighet att påverka valet. Men om man väljer valfrihet så väljer man ju själv ett annat sjukhus i ett annat landsting. Det är ju en stor skillnad. Jag menar, om jag väljer att OPas på ett sjukhus jag vet har tre års väntetid istället för att vänta kvar i hemlandstingets kö så är det ju orimligt att jag kan tro att vårdgarantin fortfarande gäller.

Vårdgartin ska man välja ett sjukhus som har korte vänte tid en 90 dgar eller korter vänte tid en de egna. Varför välja operas på ett annt sjukhus om du måste vänta längre än hemm sjukhsuet.
 LÖåter mer som du blandat i hop vårdgartin och valfriheten i vården.
- 

Kan ju trots allt vara så att de lila du gått upp i själva vberket är en platå ocj inget konstigt alls hade en själv direkt efter operationen stod still 2,5 veckor.ChokladMoshin skrev 2010-05-06 10:24:37 följande:Men fy vad trögt det går med viktminskningen efter op. Flöt 2v. innan op och gick ner 7,4 kg. 1:a veckan efter op gick jag ner 4,4 kg, 2:a veckan 1 kilo och nu har jag gått upp 0,6 kg.Fattar ingenting, äter på regelbundna tider och får i mig all vätska.Blir lite besviken, ok man kanske inte rasar i vikt som vissa gör, men gå upp så snart efter op....Och ingen mens eller så på gång heller.Nån mer det går trögt för? Kan ju trots allt vara så att de lila du gått upp i själva vberket är en platå ocj inget konstigt alls hade en själv direkt efter operationen stod still 2,5 veckor.ChokladMoshin skrev 2010-05-06 10:24:37 följande:Men fy vad trögt det går med viktminskningen efter op. Flöt 2v. innan op och gick ner 7,4 kg. 1:a veckan efter op gick jag ner 4,4 kg, 2:a veckan 1 kilo och nu har jag gått upp 0,6 kg.Fattar ingenting, äter på regelbundna tider och får i mig all vätska.Blir lite besviken, ok man kanske inte rasar i vikt som vissa gör, men gå upp så snart efter op....Och ingen mens eller så på gång heller.Nån mer det går trögt för?
- 

Hört fler som drabbts av de dock har jag personligen själv inte råkat ut för såpdant. tråkigt bara alla är vi ju olika en del är långa en del är korta en tjocka några smala. En del mörkhyade andra jus hydade. Vissa har finar andra har de inte tec etc.storkvinnan9901 skrev 2010-05-06 11:28:38 följande:Måste bara skriva av mig för jag blev åter igen lessen när jag åkte buss här i Lund idag när jag skulle hämta ut sprutorna , en liten kille med sin mamma brister ut och pekar och säger högt _fy fan vad fet hon är till mig...En sak är väll positivt att det var ett barn denna gången och ingen ungdom eller vuxen.Så himmla trött på det, blev lite spärrad att verkligen gå ner nu så operationen äger rum den 25 maj...Men det är ju inte bara därför jag gör denna operation, har en del följdsjukdomar som väntar om jag inte gör den+ en massa ärflig fetma med mera...sen + för hälsan så klartFelet är att jag måste åka mer buss, buss till vårdcentaralen och ta det sista blodprovet och sen då på operationsdagen buss till k-rstad och sen kanske buss inne i k-stad...urk ja dessa bussar...dessa folkÄr jag den enda som råkar ut för detta?många kramar Hört fler som drabbts av de dock har jag personligen själv inte råkat ut för såpdant. tråkigt bara alla är vi ju olika en del är långa en del är korta en tjocka några smala. En del mörkhyade andra jus hydade. Vissa har finar andra har de inte tec etc.storkvinnan9901 skrev 2010-05-06 11:28:38 följande:Måste bara skriva av mig för jag blev åter igen lessen när jag åkte buss här i Lund idag när jag skulle hämta ut sprutorna , en liten kille med sin mamma brister ut och pekar och säger högt _fy fan vad fet hon är till mig...En sak är väll positivt att det var ett barn denna gången och ingen ungdom eller vuxen.Så himmla trött på det, blev lite spärrad att verkligen gå ner nu så operationen äger rum den 25 maj...Men det är ju inte bara därför jag gör denna operation, har en del följdsjukdomar som väntar om jag inte gör den+ en massa ärflig fetma med mera...sen + för hälsan så klartFelet är att jag måste åka mer buss, buss till vårdcentaralen och ta det sista blodprovet och sen då på operationsdagen buss till k-rstad och sen kanske buss inne i k-stad...urk ja dessa bussar...dessa folkÄr jag den enda som råkar ut för detta?många kramar
- 

Ok låter intressant!!FiaLisa75 skrev 2010-05-06 16:17:33 följande:Ett tips - jag brukar läsa tidningen "Hemtrevligt" och i nästa nummer av den, som kommer ut den 1/6, är det ett reportage om "Inger, 34 år, gorde en magoperation och gick ner 56 kilo." Ok låter intressant!!FiaLisa75 skrev 2010-05-06 16:17:33 följande:Ett tips - jag brukar läsa tidningen "Hemtrevligt" och i nästa nummer av den, som kommer ut den 1/6, är det ett reportage om "Inger, 34 år, gorde en magoperation och gick ner 56 kilo."
- 

men precis som du skriver är de så att väntar man får änge mellan måltiderna eler om man äter för lite blir man sötsugen.MissMissie skrev 2010-05-07 09:21:28 följande:Jag var så glad att mitt sötsug hade fösrvunnit, tills igår då jag väntade lite för länge mellan 2 mål - då kom både hunger och sötsug som ett brev på posten. Har varit opererad i 3½ vecka nu, och det är väl bara att inse att man måste hålla stenhårt på att äta varannan timme. Det sägs iofs att det tar minst 100 dagar innan man blir kvitt ett beroende, men jag vill inte känna sötsug så länge om jag inte sköter mina måltider. Det kommer att gå mig på nerverna. men precis som du skriver är de så att väntar man får änge mellan måltiderna eler om man äter för lite blir man sötsugen.MissMissie skrev 2010-05-07 09:21:28 följande:Jag var så glad att mitt sötsug hade fösrvunnit, tills igår då jag väntade lite för länge mellan 2 mål - då kom både hunger och sötsug som ett brev på posten. Har varit opererad i 3½ vecka nu, och det är väl bara att inse att man måste hålla stenhårt på att äta varannan timme. Det sägs iofs att det tar minst 100 dagar innan man blir kvitt ett beroende, men jag vill inte känna sötsug så länge om jag inte sköter mina måltider. Det kommer att gå mig på nerverna.

De är de vanligaste orskaerna till söt sug inte så svårt egtligen att hålla måltiderna ha alltid med något du kan äta om du inte är hemma ställa mat klockan somskalman gör omdu har lätta att glömma bort går ju att ställa in påminserser i mobilen den har du förmodligen allid med dig.
- 

Välkommen hit!Tjocksmock skrev 2010-05-07 22:59:41 följande:HejHej!Jag är ny här, även om jag har läst tråden ett tag. Jag var på bedömning på Sophiahemmet idag och ska opereras den 16/8! Jag behöver gå ner 8 kg innan dess, med valfri metod. Alltså inget flyt-tvång. Det är så spännande! Välkommen hit!Tjocksmock skrev 2010-05-07 22:59:41 följande:HejHej!Jag är ny här, även om jag har läst tråden ett tag. Jag var på bedömning på Sophiahemmet idag och ska opereras den 16/8! Jag behöver gå ner 8 kg innan dess, med valfri metod. Alltså inget flyt-tvång. Det är så spännande!
- 

Man behgöver inte gå upp i vikt även om man äter samma som tidigare beror på hur ofta opch i vilken mängd!!Zodic skrev 2010-05-07 23:12:48 följande:Jag vill inte trampa någon på tårna men det verkar ju finnas en hel del människor som inte inser att en op inte är lösningen utan en metod, och förväntar sig att kunna äta samma saker som innan (vilket en del faktiskt kan), då är det ju inte konstigt om man sakta men säkert går upp igen. syftar inte på någon här eller någon speciell, men får det intrycket ibland på opforum.för många är det ju något psykiskt, och det får dom allra flesta ingen som helt hjälp med efter op.Jag bara undrar, finns det de som gått upp mycket (inte några kg hit o dit men som du säger hela vikten!) efter sin op-nedgång även om dom har sunda matrutiner och rör på sig? Jag har ingen aning men det är ju intressant. Ja men det är ju bra det :)Ja jag förstår vad du menar, jag har alltid hundra grejer som måste göras så jag hinner inte tänka så mycket på det viket är skönt. Jobbigt nu ärbara att jag varit magsjuk när jag äntligen gått ner mina kilon, och nu efteråt har jag gått upp 2 kg, hoppas det ordnar sig ändå. Enligt sjukhusets våg och min våg hemma har jag gått ner 6 kg men jag tror inte dom är precis samma.Jag ska opereras på måndag! :)Men ska du köra upp och ner till sthlm själv?? Man behgöver inte gå upp i vikt även om man äter samma som tidigare beror på hur ofta opch i vilken mängd!!Zodic skrev 2010-05-07 23:12:48 följande:Jag vill inte trampa någon på tårna men det verkar ju finnas en hel del människor som inte inser att en op inte är lösningen utan en metod, och förväntar sig att kunna äta samma saker som innan (vilket en del faktiskt kan), då är det ju inte konstigt om man sakta men säkert går upp igen. syftar inte på någon här eller någon speciell, men får det intrycket ibland på opforum.för många är det ju något psykiskt, och det får dom allra flesta ingen som helt hjälp med efter op.Jag bara undrar, finns det de som gått upp mycket (inte några kg hit o dit men som du säger hela vikten!) efter sin op-nedgång även om dom har sunda matrutiner och rör på sig? Jag har ingen aning men det är ju intressant. Ja men det är ju bra det :)Ja jag förstår vad du menar, jag har alltid hundra grejer som måste göras så jag hinner inte tänka så mycket på det viket är skönt. Jobbigt nu ärbara att jag varit magsjuk när jag äntligen gått ner mina kilon, och nu efteråt har jag gått upp 2 kg, hoppas det ordnar sig ändå. Enligt sjukhusets våg och min våg hemma har jag gått ner 6 kg men jag tror inte dom är precis samma.Jag ska opereras på måndag! :)Men ska du köra upp och ner till sthlm själv??

För information dietsen gav oss mig och de andra gruppen var att vi skulle leva ett så vanligt liv som möjligt och at de är ok att äta allting om män klara att äta alt där med ska man inte välja dåliga livsmedel vid varjemåltid eller varje dag.
- 

vist är något fel om mna går upp allt man gått ner. Men som sagt oavett man går ner med hjälp av operation ,viktväktarna, Gi , pulver eller något annan metod handlar de om att förändra sin livstil både nhär de gäller mat & motion. Men man ska inte sluta leva förde man kan äta allt men inte alltid så är de för alla människor som vill behålla sin vikt oavettt de har/haft övervikt eller ej.Zodic skrev 2010-05-08 09:53:39 följande:Jo självklart, men jag tror en rätt stor del av de som opas ätit fel rätt länge, ändra matvanorna är det nog många som behöver! Allt handlar ju om i vilken mängd man gör det.Men något är ju fel om man går upp hela sin viktnedgång. vist är något fel om mna går upp allt man gått ner. Men som sagt oavett man går ner med hjälp av operation ,viktväktarna, Gi , pulver eller något annan metod handlar de om att förändra sin livstil både nhär de gäller mat & motion. Men man ska inte sluta leva förde man kan äta allt men inte alltid så är de för alla människor som vill behålla sin vikt oavettt de har/haft övervikt eller ej.Zodic skrev 2010-05-08 09:53:39 följande:Jo självklart, men jag tror en rätt stor del av de som opas ätit fel rätt länge, ändra matvanorna är det nog många som behöver! Allt handlar ju om i vilken mängd man gör det.Men något är ju fel om man går upp hela sin viktnedgång.
- 

Härligt!!ericas mamma skrev 2010-05-08 09:58:01 följande:jag skulle egentligen flytit i 2v, men samma dag som jag började ringde de från sös o sa att det fanns en tid dagen efter mitt för besök, den 3 feb skulel jag på besöket o dan efter fanns en op tid, så jag tog den. Härligt!!ericas mamma skrev 2010-05-08 09:58:01 följande:jag skulle egentligen flytit i 2v, men samma dag som jag började ringde de från sös o sa att det fanns en tid dagen efter mitt för besök, den 3 feb skulel jag på besöket o dan efter fanns en op tid, så jag tog den.