• entity

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Tjejer (och killar med för den delen men det är väl mest tjejer här tror jag)

Jag är i kris - mental kris. Jag börjar vackla och känner mig osäker om jag vill, kan göra den här open..  samtidigt som jag är rädd att jag inte ska få göra den för att jag inte går ner tillräckligt, även om jag har lite tid kvar men..

Rädd att ångra mig efteråt, rädd att inte klara av det efter, rädd att ångra mig
    ...är det normalt med alla dessa funderingar och våndor och rädslor??

I need some pepping here girls :(   !!!

• entity
    lyckligjanuari skrev 2010-11-25 08:55:09 följande:
    Det är helt normalt att vara orolig och fundera när man ska genom  gå en operation som är livs förändrande jag oroade mig massor för allt för komplikationer för hur allt skulle bli efteråt. Jag hade en lång väntetid två år så jag hann mogna in det behövde den tiden för att bli redo
    Tack för svaret :) ska försöka lugna ner mig lite och tänka framåt här :D
  • entity
    Felicia6 skrev 2010-11-25 14:22:15 följande:
    Det är helt normalt och inget konstigt med att vara orolig och nervös och fundera och tänka inför en op
    Man måste ju ha i åtanke att saker KAN hända då man gjort en op, vilken op man än gör. Men man måste oxå försöka tänka att du har redan förhöjda risker att andra dåliga saker kan hända dig då du är så stor som du är om du kvalar in för en op.. Och på nåt sätt är det "lättare" att förtränga dom sakerna och bara tänka på dom hemska sakerna som kan hända efter en op.. Riskerna är större att fortsätta vara tjock än att genomgå open...

Sen kan jag personligen säga att i februari är det tre år sedan jag gjorde min gbp och jag har ALDRIG ångrat min op... Tanken har inte ens fladdrat till.
    vad skönt att höra att du inte ångrat dig. Jag är bara så rädd att jag inte kommer kunna äta något av det jag tycker är gott. Att det blir små portioner gör mig inget, men att aldrig mer kunna äta vissa saker - usch vad nervös jag är!!

Ska försöka tänka lite positivt och framåt :D tack för svaret!
  • entity
    Felicia6 skrev 2010-11-26 10:01:35 följande:
    Det är jättelätt tt tänka så. jag tänkte precis likadant.. Du skulle höra mig en vecka innan jag skulle börja flyta... Då krävde jag att min man skulle ta ledigt från jobbet för vi var TVUGNA att åka till svärmor 100mil ifrån oss för att jag skulle hinna äta på favvorestaurangerna innan flytet för jg var så orolig att aldrig mer kunna äta dom maträtterna sen

Men nu efter open äter jag och dricker allting jag vill i princip
    Visst var du västerbottning? Kan du äta palt?

haha jag fick liksom veta dagen innan det var dags för flyt så jag har inte hunnit med att käka något speciellt. Men jag hoppas att det blir bättre allteftersom tiden går,

Också jätterädd att aldrig mer kunna äta vissa maträtter :S
  • entity
    Felicia6 skrev 2010-11-26 18:02:38 följande:
    Jo jag är västerbottning Jag tycker inte om palt så jag kan inte svara på det, dock så äter jag kroppkakor Jag äter det försiktigt men jag har då inte märkt av något så sett då jag äter det att jag mår dåligt eller nåt sånt
    Men sicken en ;) Inte tycka om palt - mat för änglarna ju :D Kroppkakor är lite mjukare så att säga så det kanske inte är riktigt samma, men jag hoppas innerligt att jag kan käka palt sen, just nu är det nog min största noja *S*
  • entity

Nu ni - 5 dagar kvar till op (om man räknar att det är den 1:a vilket det ju är nu Solig )

jag har nog hunnit ha alla stadier av nervositet nu, även tänkt att "nej jag struntar i det, jag trivs bra.." Fast det gör jag ju inte, och framför allt så MÅR jag ju inte bra nu. Det är en ren hälsoinvestering och jag ser nu fram emot att få börja LEVA mitt liv istället för att se det passera utan min medverkan!

Så nu känns det till sist som jag har landat och mognat i mina tankar och funderingar kring detta! Jag längtar Skrattande

• entity

Snacka om att nerverna är utanpå idag! Jag läggs in redan imorgon, och måndag opas jag! Som sagt, jättenervös - men samtidigt så spänd och förväntansfull! :)

• entity
    Lattjo skrev 2010-12-04 19:30:08 följande:
    Lycka till! Vad spännande att det är så nära nu :)
    Tack! jo det är både läskigt och spännande, men mest glädje även om jag är lite rädd också :)
    Kicki11 skrev 2010-12-04 19:40:53 följande:
    Jag opade mig för 3,5 veckor sen och den dagen jag skulle in på operationen satt jag på sängkanten och fråga mig själv ska jag verkligen göra det här eller ska jag ringa och säga att jag inte vill. Jag åkte naturligtvis dit och operationen utfördes. Och va gla jag är idag för att jag gjorde det. Det är som ett helt nytt liv även fast jag fortfarande bara få äta flytande. Men det är såå gott med soppor, fil, youghurt o,s.v. Lycka till. Kram
    Grattis till din op :D Och tack :) Jag ser fram emot pure just nu för jag är så vansinnigt less flytande. Tror det blir bätre efter, då man får äta soppor av lite matigare slag även om de måste vara slätmixade :) 

Tror absolut att det kommer att gå bra, men som sagt, nog är jag allt lite nervös ändå *S*
  • entity

Ni som redan är opade, hur länge fick ni ligga kvar på sjukhuset efter op?

Jag hoppas att man får komma hem ganska fort men det känns som det kan ta några dagar?

• entity

okej :D låter bra! Men hörrni, jag fick just panik och tänker att jag sabbat allt...

jag har missat att läsa info om vilka värktabletter jag får ta, jag har tagit diklofenak i 3 dagar... senast idag - men det står att man ska sluta ta det 6 dagar innan...

Kommer de säga att jag inte FÅR opa mig nu??

Förbenat!!!!! Så arg på mig själv just nu

Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)