• Mli79

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Idag är den dagen jag har längtat efter lääänge. Tvåsiffrigt på vågen! Och nästa vecka fyller jag år och har önskat mig presentkort på Lindex och HM. Ojoj vad det ska shoppas!
    Jag har två par byxor här hemma i strl 46, ett par från Åhlens och ett par från HM. De från Åhlens sitter riktigt bra men de från HM får jag inte igen, säkert 10 cm glipa. Vet inte hur lindex är i storlek, men jag hoppas ju på att komma i 46 där nu. Sist jag vägde så här "lite", eller faktiskt 5kg mer, så kunde jag ha 46.
    Det är verkligen en stor grej det där, när man kommer ner till 46 från 48. Steget från för-tjock-för-normala-storlekar till ganska-tjock-fortfarande-men-låt-gå.

• Mli79
    Freyla skrev 2010-09-23 15:13:40 följande:
    Tycker ni som är opererade att ni får i er bra med vatten? Som jag har förstått det så kan man inte klunka i sig ett helt glas åt gången utan måste smådricka?
    Så var det för mig i början. Gick bara med små små klunkar. Skitjobbigt, jag var törstig jämt. Men nu snart 4 månader senare kan jag lätt klunka i mig drygt en dl i taget, kanske inte låter så mkt men jag ser det inte längre som något problem. Men jag kan fortfarande inte dricka vanligt vatten, måste vara smaksatt.
  • Mli79

Idag har jag varit med barnen på Ystads fritidsbad (simhall med saltvatten, najs). Jag upptäckte då att jag inte har någon som helst kroppsuppfattning. Det var en stor kvinna där, och jag kände mig absolut inte mindre än henne. Och alla andra såg så smala ut. Så jag fick fråga min man, och han sa att jag inte ens var så stor som den stora kvinnan innan OP, och att jag kunde sålla mig till den mer normala skaran nu. Jag känner mig mycket större än dem. Hur ska man göra för att veta sin egna storlek? Är det bara att vänta?

• Mli79
    Sen har jag en fråga till er som Opats på Ersta. Vilken OP tid fick ni på kallelsen? Och vilket tid fick ni sen? När fick ni veta vilken tid det blev? Jag misstänker att dom skriver 7 till alla?

Man får inte äta mediciner på morgonen står det. Det i kombination med att jag ska vara fastande (då får man inte dricka vatten ens väl?) funkar inte för mig. Då får dom verkligen se till att jag antingen får tiden kl 7 eller att jag får lov att ta min medicin. Annars vet jag inte vad jag gör... Utan medicin behöver jag bälja i mig 5-10 dl vatten i timmen för att må okej... fast det gör ju samtidigt att jag mår skit, för jag är uppsvälld i magen konstant, men då har jag i alla fall inte tanken på törst och att dricka som snurrar i huvudet konstant.

Jag funderar på om det är för sent att säga detta dagen innan när jag är där på inskrivningen? Eller om dom redan då gjort upp ett schema, i så fall måste jag kanske ringa dit nu och säga hur det ligger till.
    Vad tror ni?
    För min del, och för en del andra som jag vet, så stod det kl 7 på kallelsen, och det gör det för 2-3 andra också. Så jag var andren ut och opades kl 12 ca. Var sådär lagom glad att behöva sitta och vänta i väntrummet i tre timmar De tar in fler på samma tid bara för att inte behöva vänta in nästa patient ifall någon uteblir.. Man får ju lite mediciner där (antibiotika bla) att ta med lite vatten, då borde det ju inte vara några problem att ta dina mediciner då heller? Jag hade förusatt att det räcker med att fråga dem under inskrivningen.

Jag tyckte att det var värst att vara fastade fram till inskrivningen, de sa till mig att blodproverna ska tas fastande. Kul när man hade en tid 15:00 och sen när jag kom dit så var det tydligen inte alls så viktigt det där med fastandet innan...
  • Mli79

Haha, en kul grej hände mig i morse.
    Jag var i skolan (som vanligt..) och då kom en av skolsekreterarna fram och hälsade på mig och presenterade sig. Hon frågade om jag var ny på skolan. Eh.. nej. Jag har varit här ett par gånger i veckan i fyra år nu. Har bara ändrat utseendet lite. Lite pinsamt tyckte hon nog,  och hon har sneglat på mig när jag gått förbi hennes rum. Antar att hon inte riktigt kan placera mig. 

• Mli79
    Lalalong skrev 2010-09-29 15:13:45 följande:
    Ah, just det. Överarmen ska jag ta också! Tack

Det var min morbrors fru som en gång berättade att hon mätt just halsen och när hon gått ner i vikt hade hon varit föundrad över hur många cm som försvann där. Och tänker man på det är det ju rätt logiskt, men det är ändå att man tänker på att det är så många ställen på kroppen som blir förändrade. Inte bara mage, byst och lår. Så jag tyckte det var lite kul att mäta där också för att se.
    Jag mäter också halsen och på 30 kg har jag tappat 4 cm där Förutom på de ställena du har skrivit mäter jag också ryggen, precis under brösten.  Ett ställe som jag ångrar att jag inte mätte är själva omfånget. Alltså att be någon mäta i höjd med mitten på överarmarna, runt hela kroppen inkl armar. Då ser man ju verkligen på måttbandet att man blir mindre!
  • Mli79

En kompis till mig sa häromdagen att hon tyckte så synd om mig att jag aldrig mer kunde ha en sushi-frossa. Vännen i fråga äter lätt 30 bitar var Jag var tvungen att testa, och 4 bitar var lagom. Hade nog kunnat ta lite mer fisk, det är ju mycket ris.

De senaste veckorna har jag haft en väldigt ojämn viktnedgång. Allt från att stå stilla en vecka till att nästa vecka tappa 1,5 kg, sen ett halvt kg, och sen stilla en vecka till osv.. Väldigt irriterande. Har ni det likadant, och är det beroende på något fel man gör? Äter likadant alla veckor, och motionerar också likadant.

• Mli79
    Lalalong skrev 2010-10-02 21:15:12 följande:
    Åh, jag älskar bananen Tungan ute
    Eller ja... älskar är kanske att ta i men, den är god i alla fall tycker jag

Jag skulle gjort soppor innan flytet, men har inte hunnit. Funderar på att jag ska säga till min mormor när jag är där dagen innan OP (hon ska ta hand om mina barn under tiden jag ligger på Ersta. Min mamma åker också upp och hjälper henne) att jag skulle lagat soppor, men har inte hunnit... och beklaga mig lite. Så vet jag vad som finns i hundra burkar och väntar på mig sen när jag blir utskriven

Jag tror man kan ta vilken soppa som helst och mixa slät bara... Hoppas det är så enkelt i alla fall.
    Vi gör en supergod soppa med kyckling, ris, färska tomater och creme fraiche. Den hoppas jag blir lika god mixad
    Haha, fler som vet hur man ska hantera sina släktingar

Jag är inte särskilt förtjust i soppa, men Keldas toscanska tomatsoppa mixad med lite färskost och kokt torsk kan jag fortfarande bli sugen på. En god vän till mig bjöd mig på sopplunch under efter-flytet och hennes hummer/tomatsoppa var underbar. Blev ett par burkar i frysen sen

Herrejävlar, jag börjar få svårt att skriva. Har tagit en halv svag drink och den verkar banne mig snabbt!! Ha ha, fick rätta, inte en enda bokstav rätt i ordet snabbt Hadderajjan!
  • Mli79

Jippie!! Idag vägde jag mig (trots att det inte är vägdag) och nu 4 månader och 1 dag efter OP så har jag tappat 30,3 kg! Imorgon blir det till att ta bilder, har tagit vid start, -20 och nu snart vid -30. Får se om jag kan fixa till det lite och lägga ut här.

• Mli79
    Fuskmamma skrev 2010-10-03 20:22:23 följande:
    Hur tjock måste man vara för å få göra en GP?

Tunnisen /
    Det beror på vilket landsting du tillhör, men sikta på ett BMI på mellan 37-40
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)