Inlägg från: Lalalong |Visa alla inlägg
  • Lalalong

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

sweety88 skrev 2011-01-16 18:05:18 följande:
    Många pizzerieror vars jag bor har pasta av olika slag, kanske hade funkat`?
    Åh ja.. det hade varit gott!!!
    Tyvärr finns det inte på pizzeriorna här..Inte dom vi brukar handla av i alla fall. Attans vad synd för jag blev riktigt sugen på Pasta med någon sås med oxfilé... Mums 
    Klara 060504, Alva 100117
  • Lalalong

Men... nu såg jag ju att man faktiskt kan få bakad potatis till köttet. Det funkar ju säkert!! Jag är inte supersugen på det, men tar jag pommes så slänger jag dom nog bara ändå. Då kan jag likabra ta bakad potatis. Kanske blir lite sugen när jag får lukta

• Lalalong
    MizzPiggy skrev 2011-01-16 21:03:59 följande:
    Hej allihopa, har lite funderingar kring mitt rökande, OM de e så att jag blir godkänd, jag fattar allt de här med att de kan tillstöta komplikationer om man är rökare under op, samt att man läker sämre efteråt pga försämrad blodcirkulation, ( och syreupptag)
    Men hur har ni alla gjort? När slutade ni röka? Alltså hur långt innan op? Ni som slutat sent? Hade ni abstinens på uppvaket?
    Har någon fallit dit efter op? Och återupptagit rökandet? Berätta!
    Jag slutade samtidigt som jag började flyta. Alltså två veckor innan... Kanske lite sent men narkosläkaren sa inget speciellt om det. Antecknade det dock, och frågade hur mycket jag hade rökt och så. 

Jag rökte ingenting under tiden såren läkte, vilket tog lite tid eftersom jag inte tålde agrafferna.

Men nu röker jag lite igen... Inte på "heltid" så att säga. Men när jag är själv utan man och barn tycker jag om att unna mig en eller annan cigg. Det blir kanske i snitt 1-2 om dagen typ.  
  • Lalalong
    METAMORPHOSIS skrev 2011-01-23 18:34:18 följande:
    Har accepterat, och bjud in in dig till grupen
    Jag ska leta upp dig och skicka en förfrågan. Så en som kommer snart är från lilla mig (Johanna Edeslätt)
  • Lalalong

Det kryper i kroppen på mig och jag vill börja träna!!! Har inte känt så på evigheters evigheter... Men jag VILL verkligen. Ocn när man verkligen vill, så går det inte! Hmpf... 

Promenerar gör jag. Men det är så förgjordat tråkigt. Gymma finns det möjlighet till, men det är också rätt trist. Plus att det är så knökfullt på gymmet här i Sjöbo att man får stå och vänta länge på varje maskin.

Jag vlll träna aerobics!
    Och det finns ett fitnesscenter med spinning och aerobics här också. Men jag vågar mig inte på några svåra pass ännu. Det ena lätta passet har dom den dag som jag stänger på jobbet. Jag hinner inte hem i tid. Dom två andra lätta passen har dom samma tid. Så jag kan bara gå en gång i veckan. Och det är inte billigt... Är inte sugen på att betala massor för att träna 60 minuter i veckan lixom.

Friskis och Svettis finns inte här, men på grannorterna. Men det är lite samma där. Det kostar ganska mycket, och jag kan bara gå 1 eller 2 ggr i veckan om jag har tur. Jag tycker helt enkelt inte det är värt det.

Så jäkla typiskt.. Jag skulle ju verkligen behöva komma igång mer ordentligt nu. Få upp lite kondis nu när man har nästan 30 kg mindre att släpa runt på.   

• Lalalong
    cattis1234 skrev 2011-01-24 20:34:53 följande:
    Ni som är op:ade på Ersta och använt nätet/surfat när ni låg inne:
    Behövdes det kabel till datorn eller hade de trådlöstnätverk??

Och fick ni descutansvampar till duschen inför op eller fick ni köpa och ha med själv?

Finns bra skåp att låsa in sina värdesaker??

Frågor, frågor, frågor......Drömmer

tacksam för svar
    Jag försökte surfa på deras nätverk, men det var jättedåligt så jag använde min telefon som mobilt bredband istället!

Du behöver inte decutansvampar. Det räcker om du tvättar dig noga med tvål. 

När du kommer dit innan open så får du låsa in din väska och allt du vill i ett skåp. Du får en plastpåse med saker som du vill ha på uppvaket. Mobiltelefon, glasögon och sånna saker. När du kommer till avdelningen efter op hämtar dom dina saker. Där finns också ett skåp som du ka låsa in saker i
  • Lalalong
    cattis1234 skrev 2011-01-24 20:50:57 följande:
    Tack!!
    Skönt att slippa descutan och skönt att få ha balsam i håret, annars hade jag haft "swinto" på huvudet.
    Var det kassa bredbandet trådlöst? Funderar bara på om jag ska ha sladd med (allt ska ju bäras på, lång väg)

Skrattande
    Ja, det var trådlöst. Fast egentligen vet jag inte om jag lyckades hitta sjukhusets nät. för det var inte så tydligt. Jag kanske försökte surfa på grannarnas  
    Men det som fanns var i alla fall trådlöst, så inga sladdar ska behövas  
  • Lalalong

Vilken tur att man har den här tråden.. Nu blev jag påmind om att jag måste ringa barnmorskemottagningen och få tid för preventivmedelsrådgivning. Men jag är rätt säker på att jag vill ha P-plåster. 
    P-piller glömmer jag ta (konstigt nog eftersom jag har andra mediciner jag tar regelbundet... men jag glömmer). Spiral är jag livrädd för att sätta in (plus att 3 personer i min närhet blivit gravida dom senaste 2-3 åren under tiden dom haft spiral. Vet att det inte är vanligt och att det är en slump att det hänt just mina vänner/släktingar. Men det gör ju ändå att jag inte riktigt ser det som säkert). P-stav... ja, samma där. Livrädd för att sätta in den!
    Men en kompis till mig har p-plåster och är jättenöjd! Så det vill jag ha  

• Lalalong
    Mli79 skrev 2011-01-25 10:55:11 följande:
    Idag är jag nere på minus 40 kg och under gränsen för fetma! Känns riktigt trevligt! ´Så fort feberhelvetet släpper och jag inte ser döende ut så ska jag ta bilder och lägga ut. Har tagit vid start, , minus 20, minus 30 och nu snart minus 40kg.
    Ska bli jättekul att se bilder!

Jag har knappt 2 kg kvar till 30 kg. Då ska det tas nya bilder här också  
  • Lalalong
    littlemisstrouble skrev 2011-01-25 11:34:11 följande:
    men du, pstav går ju på en sekund att sätta in. ser ut ungefär som den där "pistolen" man har till att sätta i nytt örhänge. dom trycker till på knappen sen är det klartt. lite krångligare att ta ut den men inget av sakerna gör speciellt ont.
    Hehe, finns en anledning till att jag inte har hål i öronen heller
    Jag var med en kompis en gång som skulle sätta in sin... hon fick ont! Är det nåt jag är rädd för så är det smärta. Skittramsigt, jag vet.. Men icke desto mindre sant. Så P-plåster är verkligen en grej för mig känner jag  
  • Lalalong
    SilverEmma skrev 2011-01-25 15:17:15 följande:
    METAMOROHOSIS - hur får jag reda på vilka det är? Finns det någon lista någonstans eller måste jag ringa Landskrona som har remissen nu och prata med dem?
    Alltså jag vet faktiskt inte...  Men! Informationen som finns på hemsidan (Landskronas alltså) tycker jag tyder på att dom öppnat upp för att man kontaktar andra sjukhus än dom man kunde när jag flyttade min remiss (då var det Danderyd, Ersta och Norrtälje). Och en bekant till mig är på ungefär samma ställe som du och när vi pratade om detta så sa jag att jag tolkade det som att det blivit friare. Hon svarade väldigt jakande på det och menade att det var bara att ringa runt överallt och få den flyttad dit man ville. Men om det är så att det också är hon som tolkat information eller om hon faktiskt pratat med Landskrona vet inte jag! 

Oavsett så ring och prata med dom!

Jag ska ta fram formuleringen på hemsidan så kan du ju fråga hur dom menar! Återkommer  
  • Lalalong

Så här står det på skane.se/landskrona

Fritt vårdval

Det fria vårdsökandet innebär att du som patient har möjlighet att söka vård hos andra offentligt finansierade sjukhus i landet, och få kostnaderna betalda av Region Skåne. Enklaste sättet att ta reda på vilka sjukhus som opererar överviktiga är via hemsidan www.vantetider.se. Följ sedan punktlistan nedan:

Ring det aktuella sjukhuset Be att få information om väntetider, dels till mottagningsbesök, dels till operation. Vill du bli opererad på det aktuella sjukhuset ringer du vårdgarantilinjen (se ovan) och meddelar detta. Eventuellt måste vi först få sjukhuset godkänt. Men om allt är i sin ordning så skickar vi din remiss och en betalningsförbindelse till det sjukhus du har varit i kontakt med. När remissen är skickad står du ej längre som väntande hos oss.

Numret till vårdgarantinlinje som det står om där finns också på hemsidan, men det borde väl stå i din remissbekräftelse också?
    Det står att dom eventuellt måste få sjukhuset godkänt. Men jag kan bara tolka dessa punkter och texten innan som att det inte alls är bara dom 3 sjukhusen man kunde kontakta innan som gäller, utan man får ringa var som helst. Om sjukhuset är offentligt finansierade. Därmed går Aleris i Kristianstad bort om jag fattar det rätt, det är väl en renodlad privat klinik?
    Ersta t.ex. är också ett privat sjukhus men det finansieras offentligt... Jag vet inte hur det är med Canderlanska och Sophiahemmet där t.ex. Men det är väl enkelt att kolla upp! 
    Någon sa att St:Göran i sthlm har korta väntetider, är det offentligt finansierat? I så fall kan ju det vara en idé! 
  • Lalalong
    Sannalouise87 skrev 2011-01-31 20:08:43 följande:
    Hej!
    FÅr man hoppa med?!

Har nu ikväll suttit och försök få rätt på en egenremiss till Landskrona¨, då jag vill göra en Gastric Bypass. Skulle träffat läkare på VC idag, men dom hade klyddat till det med tiderna, och jag orkar inte vänta på nästa tid.

Har idag ett BMI på 41,7, ifall någon är intresserad Tungan ute

Någon som har bra tips attt ge när det gäller egenremiss? Just nu ser det mer eller mindre ut som ett brev, där jag berättat om mina viktproblem, bantningsförsök, livssituation just nu, varför jag vill göra op osv...Ligger just nu på ett A-4...
    I Skåne har dom numera ett formulär för egenremiss man kan skriva ut från deras hemsida

Även om du vill skriva ett brev, rekomenderar jag dig att skriva ut och fylla i den. Annars är det lätt att glömma något, då kommer dom be dig komplettera och skicka in mer o.s.v. 
  • Lalalong

Snart 4 månader sen OP och nu har jag gått ner 30 kg. Känns sååå bra!!
    Nya bilder ska tas idag Syns det någon större skillnad sen -20 kg så lägger jag ut bild i bildtråden sen  

• Lalalong

Innan op så hade jag ganska regelbunden mens, men lite längre cykel än de 28 dagar man brukar räkna med (35 dagar hade jag, så en vecka till). 

Efter Open har jag mens jätteofta!! Det är nu exakt 4 månader sen min operation och jag har haft mens 5 gånger redan.. Den uppför sig som den gjorde innan i mängd och längd (inte så riklig och bara 3-4 dagar) men kommer tätare som sagt! Alltså typ en mens cykel på drygt 3 veckor helt plötsligt!! 

Någon mer som varit med om detta?  

Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)