Inlägg från: kurilill |Visa alla inlägg
  • kurilill

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Hur mycket mindre mat äter ni nu om ni jämför mot innan operationen? Skulle man kunna anta att matkontot belastas med några hundra kronor mindre i månaden? Letar argument, hehe :)

• kurilill
    sabinaa skrev 2011-01-02 14:54:58 följande:
    Jag var på vippen att betala för min själv. Mina vänner erbjöd sig att låna ut hela summan till mig. Vi gick till banken men vi fick bara låna 60 000 för jag jobbade 75 %. Hade jag fått full tid var det inga problem. Men inget av det kändes rätt. Jag har lärt mig att följa magkänslan och valde att vänta. Min remiss var redan hos Ersta men hade fått besked att jag tidigast kunde komma på bedömning i december och tidigast få op i mars. Jag hade tom ett op datum om jag betalade den själv.

Idag är jag glad över att jag inte lånade. Jag hade op datum till slutet av augusti men avbokade den och det var tur för den 7 september ringde dom från Ersta och sa att dom hade fått återbud och att jag skulle infinna mig i Stockholm den 9 september. Jag opas om 1,5 vecka.

Har du skickat en remiss?
    Nej, jag ska till vc i morgon, men det lät inte som att jag ens skulle få en remiss pga att jag födde barn för 6 månader sedan. Har knåpat ihop en själv, men vet inte vart jag ska skicka och allt har varit stängt i mellandagarna. Har funderat på detta i över två år, men nu när jag bestämt mig är jag väldigt ivrig :) Sambon går hemma med full lön till april så det känns väldigt bra timat nu också ifall jag skulle få operation snart.

Kanske kan jag boka tid privat och även skicka remiss och om det visar sig att jag har tur och får komma på bedömning snabbt så avbokar jag bara den privata tiden? Hur snabbt fick du operationstid när du skulle betala privat?
  • kurilill
    PetraD skrev 2011-01-02 14:51:30 följande:
    blir mycket billigare än några hundra i månaden
    jag äter ca ett par dl/mål nu
    innan kunde bli mycket mer.
    jag kan äta allt och dumpar inte av något. så visst äter jag lite onyttigt ibland också även om inte borde. kan bli pizza någon gång. äter väl 1/8 och innan kunde äta en hel pizza
    blir mycket mindre portioner
    Det är ju i så fall det starkaste argumentet, att matkontot blir mycket mindre. Det tillsamans med att jag sparar in 700:- genom att sälja mobilen och köra kontantkort istället gör det hela högst hållbart.
    Tänker presentera mina argument för sambon ikväll och höra vad han har att säga. Har ju tid på vc i morgon med och då kanske jag får ett litet hum om hur lång tid det kan tänkas ta om jag nu ens får en remiss.

Tack för svar!
  • kurilill

Jag sa till sambon på telefon att jag ville prata med honom ikväll när han kommer hem. Han ringde direkt han blivit ensam och frågade var det var och jag svarade att vi måste diskutera det ordentligt när han kommer hem. Han bad mig nämna lite bara och jag sa att jag vill operera mig privat för 115 000:-. Han sa direkt att 'självklart ska du det, det är ingen idé för mig att gå in i en diskussion med dig ändå' ;) Det enda jag fick lova var att vi båda ska ta tag i träningen tillsammans, slopa snacket och faktiskt komma till skott. Så i morgon ringer jag och bokar möte på privat klinik! Har verkligen världens sambo =)

Finns det någon klinik som är bättre än de andra, vad tycker ni? Hur snabbt kan man få tid om man bokar privat, någon som har erfarenhet? Är så glad nu och det känns så rätt, kanske hinner jag gå ner lite redan till sommaren =)

• kurilill
    METAMORPHOSIS skrev 2011-01-02 17:53:41 följande:

Om jag skulle behövt vänta i upp till ett par år på en operation så skulle jag överväga att låna pengar till en operation, men inte om det bara handlar om några månader hit och dit .

Till grejjen hör att vi vill ha fler barn, men vill inte vänta 1-2 år på operation och sen ytterligare 1 år innan man bör bli gravid. Jag är 29 och sambon är 39 så vi vill gärna börja försöka om ett år igen när sonen är 1½. Alternativet vore att gå igenom ännu en riskgraviditet och vänta med op, men nu är jag så taggad så jag tror inte att jag kommer ändra mig :)
  • kurilill
    METAMORPHOSIS skrev 2011-01-02 17:56:08 följande:
    Jag rekommenderar Ersta.

Vart bor du?
    Uddevalla, men kommer från Nyköping som ligger 10 mil från Stockholm så har boende där ifall Stockholmssjukhusen är bättre.
  • kurilill
    mrs Vilja skrev 2011-01-02 18:03:28 följande:
    Vad härligt för dig Kurilill! Visst är det härligt med förstående sambos/makar/fruar!

115,000:- sa du? Jag har hört 135,000...

Jag skulle också vilja få rekomenderat för mig olika ställen som gör det privat. Jag bor själv i Skåne. Någon??
    Jag ringde Sophiahemmet i mellandagarna för att fråga om man kunde skicka egenremiss dit och då sa hon att det kostar 115 000:- privat, kanske är olika. Hon sa att Sophiahemmet finns även i Göteborg, är det bara provtagningar där då eller opererar de även i Göteborg?
  • kurilill
    Jenny N skrev 2011-01-02 19:09:07 följande:
    Vad härligt med en så stöttande sambo.
    Träningen blir ju mycket lättare efter operationen så det kommer du helt klart kunna hålla, jag har i perioder typ bott på gymmet, tycker det är så kul. Trodde jag aldrig att jag skulle säga.

Stort lycka till!
    Tack!

De perioder de senaste åren som jag 'bara' har varit överviktig, men enligt mig själv sett bra ut och haft bra storlekar har jag tränat väldigt mycket. Nu skäms jag, orkar inget och har inget att ta på mig och tar emot att åka till gymet. Så jag vet att jag kommer ta tag i träningen igen :) Kommer ta kontakt med en personlig coach också, var det inte du som gjprt det?
  • kurilill
    CeciliaB skrev 2011-01-02 20:32:31 följande:
    Jag gjorde min på Carlanderska, där är ju va dom säger att sveriges bästa kirurgen på just detta.
    Samma kirurger som Sahlgrenska.

Allt va verkligen toppen bra, finns inget negativt jag kan komma på...
    Från första kontakt till op tog 3 veckor.

Fortfarande lika gulliga/hjälpsamma när jag hörde av mig nu efter 2,5 år!
    Oj, bara tre veckor, undrar om det kan gå lika fort nu. Jag har funderat på Carlanderska eftersom det ligger i Göteborg, bekvämast att opereras så kort hemifrån som möjligt. Ska ringa dom i morgon!

Tack alla andra för tips, det är ett så viktigt beslut så vill tänka igenom allt ordentligt och höra mig för. Jag är så glad att det pirrar i kroppen, ser ljuset i tunneln, tänk om jag lyckas gå ner till sommaren så jag trivs med mig själv, det vore så skönt! Och ja, sambon är världens bästa! Jag som hade samlat argument i tre timmar och tom hade tänkt begära delad ekonomi om han hade opponerat sig, så säger han ja på en gång =)

Jag har en tid på vårdcentralen i morgon, behöver jag den till något eller kan jag avboka? Tänkte om man ska ta några prover på vc trots att man ska göra allt privat?
  • kurilill
    BohusM skrev 2011-01-02 21:32:16 följande:
    Jag har en bekant som tog ett lån för att göra operationen privat. Hon valde då att göra den i utlandet närmare bestämt Frankfurt i tyskland genom  Fecit EU Care, hon fick tillbaka nästan hela beloppet, så när som på 18.000:-. En annan vän till henne har också gjort samma sak och fått tillbaka merparten. Kan vara värt att fundera på i alla fall
    Hur lång tid tog det då, vet du? Jag betalar ju själv för att det ska gå snabbt :)
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)