Inlägg från: kurilill |Visa alla inlägg
  • kurilill

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Adalel skrev 2011-01-18 09:41:43 följande:
    Hej!
    Längesedann jag var härinne nu. Det har gått tre månader sedan min op och ca 22 kg är borta sedan dess. Nu har det berömda håravfallet börjat och undrar om det finns något man kan göra för att inte förlora så mkt? 
    Grattis, vad skönt det måste kännas! Menar du 22kg sen operationen eller räknar du med kilona du tappade innan också, under flytet? Jag undrar för att jag vill veta ungefär hur mycket man kan vänta sig att gå ner. Frågar jag tillräckligt många kan man ju iaf få ett litet hum :)
  • kurilill
    Adalel skrev 2011-01-18 10:21:18 följande:
    totalt med de innan är det 27,5 kg :)
    Jättebra ju :) Det är vad jag hoppas på att ha gått ner om 4 månader, började med flytet idag och ska opereras om en månad!
  • kurilill
    Jumbopolly skrev 2011-01-19 16:34:16 följande:
    Jag FLYTER OCH "jobbar" dygnet runt... ja det blir dygnet runtarbete med våran son på 4 månader. Men jag känner mig rätt pigg ändå.. piggare nu än jag gjorde när jag inte flöt... för då var jag nåt KOPIÖST trött....
    En till med bebis, jag har en på 6 månader :) Han sover dock 19.30 till 07.30 så jag får sova på nätterna. Jag är på tredje dagen idag och tycker det går så himla lätt, är lite hungrig ibland, men annars tänker jag inte på att jag flyter överhuvudtaget. Gick ut och gick först 45 minuter och lite senare 1½ timma idag utan att bli det minsta matt. 4 påsar Modifast ska ju innehålla alla kolhydrater hjärnan behöver, till skillnad från VLC-deieter, så det måste vara därför. Eller så är det för att jag vet att jag måste göra detta innan operationen, man vet att man inte kommer gå upp allt igen utan bara fortsätta gå ner =)
  • kurilill
    mrs Vilja skrev 2011-01-19 19:54:00 följande:

Hej och godkväll på er!
    En liten fråga, men ack så viktig, hur lång tid innan har ni fått er op-tid - innan det är dags? Och hur lång tid blev ni rekomenderade att flyta innan (jag veeet, det skiljer sig åt men ändå)

Har idag varit i kontakt med Calanderska igen och fått två datum med 4 veckors mellanrum och jag vet inte riktigt vilket av dem jag ska ta - jag VEEET att det är värsta i-landsproblemet!! Men man kan väl få vela ändå, eller? Det första är nämligen om två veckor exakt och det andra om sex veckor... Känns härligt att vara nära nu!

Jag ska helst flyta i två veckor och det innebär bokstavligt att jag ska äta flytande mat, inga restriktioner alls om Modifast eller annan måltidsersättning. Men jag kör 4 veckor Modifast på eget initiativ då jag känner att jag vill göra vad jag kan för att minsta risken för komplikationer. Går även ut och går varje dag så mycket jag bara kan.

Jag hade ju aldrig kunnat hålla mig från att ta den tidigaste tiden om jag nu fick välja :) men å andra sidan går tiden fort och man kanske behöver lite extra tid att förbereda sig mentalt. Jag fick 6 veckor på mig och det har behövts känner jag, två veckor har bara rusat förbi!
  • kurilill
    mrs Vilja skrev 2011-01-19 21:42:32 följande:
    Härligt att du med är på G!

Ja, enligt info sköterska på Calanderska skulle jag enbart behöft flyta i en vecka så.. men ja, jag är redo. Jag är det´. Jag vill börja mitt nya liv NU. Och jag har svårt för att inte ta den tidiga tiden - men varför inte liksom?
    Jag hade som sagt absolut gjort det, att vara taggad är ju en stor fördel! Det är därför jag själv väljer att betala 25 000:- för att kunna göra min operation i februari istället för att vänta några månader, jag vill nu. När måste du svara på vilken tid du vill ha?
  • kurilill
    sabinaa skrev 2011-01-20 19:53:36 följande:
    En väldigt go vän till mig ville inte heller att alla skulle veta vad hon gått igenom så hon har bara sag till andra att hon ville börja gå ner i vikt, att hon börjat leva mer hälsosamt och att hon hade en personlig tränare.

Och att du blir sjukskriven efteråt, det har ju inte föräldrarna med att göra. En förskolelärare på mina barns dagis försvann i några månader och dom sa bara att hon var sjukskriven. Hon berättade sen för mig att hon gått in i väggen. Jag frågade inte henne eller nåt, utan hon bara sa det.

LYCKA TILL!!!!!!
    Jag kommer också säga att jag börjat leva mer hälsosamt och har redan sagt att jag tagit hjälp av dietist och längre fram en personlig tränare. Då slipper jag åsikter eftersom jag i allas ögon gör rätt, det finns inget negativt att säga om det. Skulle någon börja yttra sig om att jag går ner för fort eller för mycket/lite så kan jag alltid hänvisa till min dietist och att jag tror att hon allt har full koll ;)
  • kurilill

Jag har läst massor av bloggar om livet efter gbp-operationen, men inte en enda har beskrivit hur det faktiskt känns att äta efteråt. Hur mätt man blir, hur fort man känner mättnad och om det är svårt att sluta äta osv.. Jag har också läst massor skriva att det inte är enkelt, utan att man måste kämpa hårt, men å andra sidan skriver de flesta att de gått ner utan att egentligen göra något, så vad är det man får kämpa med? Någon som vill beskriva här eller i sin blogg? =)

• kurilill
    mrs Vilja skrev 2011-01-20 21:53:40 följande:
    Kurilill: hur går det med fastandet?? Hitat någon av fastepreparaten som du vill rekomendera? Tycker (de jag smakat idag) är ickegoda och växer i munnen Förvånad Men vad gör man inte... Nu är ju en dag avklarad i alla fall Flört
    Det går bra, jag kör Modifast choklad som jag vispar i kastrull och värmer. Det blir inga klumpar och smakar ok. Jag kommer dock inte in i ketos utan är hungrig hela tiden, men det får gå. Jag kommer nog att unna mig något att äta ikväll eller i morgon kväll och nästa helg ska jag och sambon och ett par till gå ut och käka på restaurang. Då kommer jag äta mest protein men unna mig ett par öl, kanske för sista gången i mitt liv. Fr.o m. den 2 februari måste jag ju flyta fram till operationen (2 veckor), så det blir lite som sista måltiden :)

Hur länge ska du flyta?
  • kurilill
    Hera78 skrev 2011-01-20 21:53:10 följande:
    Ni som inte kommer tala om för arbetskamrater och liknande; hur ska ni förklara att ni äter så lite?

Jag har berättat för alla i min närhet och jag har enbart fått positiv och stöttande respons.
    Jag har sagt till alla att jag tagit hjälp av dietist och frågar någon längre fram säger jag att jag måste äta så lite för att snart orka äta igen, att jag måste äta många gånger om dagen men väldigt lite för att gå ner i vikt. Det är ju ingen lögn egentligen.. Kul att du bara fått positiv respons!
  • kurilill
    BohusM skrev 2011-01-20 22:27:26 följande:
    Det tar ett tag innan du känner hunger och mättnad, så det gäller att du äter rätt mängd mat som dom talar om för dtg där du opereras. Du måste verkligen äta var 3:dje timma så du får i dig det du skall.
    Du måste äta rätt, inte massa fett, socker eller kolhydrater, vissa saker får du vara extra försiktig med.

Du får inte äta för mycket och inte för fort då får du med all säkerhet en dumpning. Att äta en middag skall ta ungefär en halvtimma och du måste tugga maten väldigt noga så den är bearbetad innan du sväljer eftersom magsäcken som normalt bearbetar maten är bortkopplad.

Så det är allt lite kämpande för att få matdagen att stämma och att få rätt mat på rätt tid, det där lär man sig så småning om men i början är det jobbigt.
    Min son äter var tredje timma så de tiderna har jag ju redan som rutin, jag kommer äta med honom så kan jag ta tid på mig, tar alltid ca en halvtimma för honom att äta. Under puréfasen kan vi tom äta samma mat, hehe. Att alltid behöva ta med sig saker när man är iväg är jag också redan van vid, det gör ju ingen skillnad att packa ner lite mat och vatten till mig själv också :)

Mitt stora problem idag är ju att jag äter alldeles för mycket, blir aldrig mätt känns det som. Jag äter oftast nyttigt, men efteråt kommer ett sug som gör att jag går och småäter massa onyttigt. Om man väljer rätt mat, blir man nöjd med den och känner att man inte vill ha mer eller kommer man få tampas med samma sug som kommer efter måltiderna? Förstår att det är individuellt, men jag förstår inte vad det är som kommer stoppa mig från det beteendet, är det för att jag helt enkelt inte orkar äta mer, eller är det för att jag vet att jag kommer må dåligt om jag fortsätter med massa onyttigheter?
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)