BohusM skrev 2011-01-20 22:27:26 följande:
Det tar ett tag innan du känner hunger och mättnad, så det gäller att du äter rätt mängd mat som dom talar om för dtg där du opereras. Du måste verkligen äta var 3:dje timma så du får i dig det du skall.
Du måste äta rätt, inte massa fett, socker eller kolhydrater, vissa saker får du vara extra försiktig med.
Du får inte äta för mycket och inte för fort då får du med all säkerhet en dumpning. Att äta en middag skall ta ungefär en halvtimma och du måste tugga maten väldigt noga så den är bearbetad innan du sväljer eftersom magsäcken som normalt bearbetar maten är bortkopplad.
Så det är allt lite kämpande för att få matdagen att stämma och att få rätt mat på rätt tid, det där lär man sig så småning om men i början är det jobbigt.
Min son äter var tredje timma så de tiderna har jag ju redan som rutin, jag kommer äta med honom så kan jag ta tid på mig, tar alltid ca en halvtimma för honom att äta. Under puréfasen kan vi tom äta samma mat, hehe. Att alltid behöva ta med sig saker när man är iväg är jag också redan van vid, det gör ju ingen skillnad att packa ner lite mat och vatten till mig själv också :)
Mitt stora problem idag är ju att jag äter alldeles för mycket, blir aldrig mätt känns det som. Jag äter oftast nyttigt, men efteråt kommer ett sug som gör att jag går och småäter massa onyttigt. Om man väljer rätt mat, blir man nöjd med den och känner att man inte vill ha mer eller kommer man få tampas med samma sug som kommer
efter måltiderna? Förstår att det är individuellt, men jag förstår inte vad det är som kommer stoppa mig från det beteendet, är det för att jag helt enkelt inte orkar äta mer, eller är det för att jag vet att jag kommer må dåligt om jag fortsätter med massa onyttigheter?