Inlägg från: kurilill |Visa alla inlägg
  • kurilill

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Nala skrev 2011-01-13 21:47:13 följande:
    Jag citerar från Bariatric Centers hemsida (Sophiahemmet)

"Gastric bypass är en kombination av restriktion och malabsorption.

Vid en gastric bypass skapar kirurgen en liten magsäcksficka (ca 30 ml). Den lilla fickan är direkt kopplad till tunntarmens mellersta del (jejunum). Under måltiden samlas maten snabbt i fickan. Eftersom det bara krävs en liten mängd mat för att fylla fickan, skickar övre delen av magsäcken tidigt en mättnadssignal till hjärnan, som om hela magsäcken vore full. Detta är en av de bidragande faktorerna till att man känner sig mätt snabbare och äter mindre. Dessutom känner man sig mindre hungrig eftersom magsäcksfickans innehåll töms direkt till en del av tunntarmen som skiljer sig från vad som är normalt.

Eftersom maten går förbi den första delen av tunntarmen (duodenum), absorberar kroppen mindre näringsämnen och kalorier. Jämfört med normal matspjälkning, smälts maten i ett senare stadium genom att momentet när maten blandas med magsafter, galla och safter från bukspottskörteln fördröjs. Kirurgen kan besluta sig för att ändra längden på tarmsegmenten för att framkalla en större eller mindre malabsorption.
    Tack för bra info!
  • kurilill
    mrs Vilja skrev 2011-01-14 08:08:28 följande:
    God morgon alla i tråden!
    JAg har inte skrivit här på ett tag, men lustläst destu mer.
    Känns som jag gått i en dvala och pendlat mellan hopp och förtvivlan. Men igår (!!!) skickade jag in en ansökan till Calanderska om att få göra op privat. Så nu hoppas jag att det snart ska hända lite saker. Jag är så glad!!!!

Jag blir också fundersam över kosten efter op när ni säger att infon är så olika från ställe till ställe.,,,

Måste fråga en sak.. går ni ut med att ni är op:ade? Till "allmänheten". Anledningen till frågan är att jag har två vänner som gjort op men den ena har berättat och inte den andra  (så klart för familj etc.. men inte för "allmänheten"). HAde varit intressant och höra om hur fler gör?
    Jag skulle också göra operationen privat d. 8 februari, men så tipsade en kille mig om http://www.fecit.se/sv/, en förmedling som fixar operation i Tyskland åt en. Om man har rätt till operationen i Sverige (dvs BMI över 40) så får man tillbaka alla pengar. Fecit tar 19 750:- för sina tjänster och man får bekosta resan själv så det landar på ca 25 000:- istället för över 100 000:-  De bokar alla resor och hotell, all kontakt med sjukhuset, det juridiska med försäkringskassan samt eftervård i Sverige. Jag har fått op-tid den 16 februari och de ser till att man får åka med någon som också ska göra operationen, så man slipper åka ensam.

Ang. att berätta har jag berättat för sambon för att jag måste, men hade helst sluppit även det. Jag vet att han kommer lägga sig i vad jag äter eller hur ofta och jag vet att han vid något svagt tillfälle kommer hävda att jag fuskar mig till viktnedgång och att jag inte kämpat själv. Jag tänker inte ge någon annan chansen att lägga sig i och därför berättar jag inte. Jag har däremot 'gått ut med' att jag tagit kontakt med sjukvården och ska gå ner 25kg innan somaren genom att äta mindre och träna mer. Ingen lögn med andra ord ;)

En kompis till mig fick reductil utskrivet och berättade det för alla. Det snackades så mycket bakom hennes rygg hur hon fuskade och inte jobbade något själv. Jag kommer själv ihåg hur jag reagerade när hon köpte en ostbågspåse och en chokladkaka, men insåg snabbt att det kanske var den enda gången den månaden hon unnade sig det. Nu har hon gått upp nästan allt igen som hon gick ner och folk är glada för det, typ 'haha, där fick du'. Jag har visserligen flytta ifrån den staden, men känner att jag inte vill riskera att folk pratar så om mig..
  • kurilill
    mrs Vilja skrev 2011-01-14 11:48:22 följande:
    Ja, det är så olika i hur man är och om man vill berätta eller inte. Jag vet inte än hur jag ska göra. Familjen och vännerna vet om det - finns ingen anledning att hymla för dem känner jag. Speciellt om man/när dumpar kan det vara skönt för mig att de vet. Men arbetskamraterna? "Folk på byn"? Vet inte än...
    Saken är den att jag bor i en ganska liten håla (ca 13,000 invånare i HELA kommunen, alltså inte bara inne i byn) och folk har en tendens att prata hej viljt om andra. Jag vill inte vara folks snackis om det ska vara på något negativt sätt. Jag vill inte vara "hon den där" eller någon som hela tiden får frågor om det eller värre - ifrågasättas eller  så - jag vill ju bara vara jag, fast i mindre form då alltså Flört

OM jag nu inte skulle berätta för folk på jobbet (jobbar dessutom i kommunen som lärare) etc. vad ska jag säga att jag varit sjukskriven för? I tre veckor? Hmmm... kanske lika bra att vara öppen...

Hur har folk reagerat när ni berättat? Vad har ni sagt?
    Ja, jag bodde också i en liten stad med lika många invånare som i din. Det var två som gbp-opererade sig i vår lilla pyttestad för några år sedan och vad det snackades. Folk vet inte så mycket om operationen så det blir ju en hel del myter och konstiga påståenden som går fram och tillbaka :)

Jag födde barn för 6 månader sen, är mammaledig med sambon hemma några veckor efter op'en så jag kommer ju kunna 'smyga' med detta utan att någon märker och det är ju inget konstigt att man går ner i vikt efter en graviditet. Jag är relativt nyinflyttad och var lite mindre innan graviditeten, så de flesta tror redan nu att jag är tjock pga den, därför blir det nog lättare för mig att 'komma undan' med att gå ner så mycket.
  • kurilill
    trollbottom skrev 2011-01-16 20:40:30 följande:
    Har funderat idag på hur jag ska göra med modifastflytandet. Ska vända dygnet idag till nattdygn då jag börjar jobba imorgon. Och har lyckats skjuta så sista, alltså fjärde påsen, ska intas vid 24:00. Men om jag sen är vaken till fem sex på morgonen så kommer jag behöva äta något igen innan jag går och sover. Sen kommer jag ju sova fram mot sen eftermiddag.
    Så jag har funderat på om jag inte ändå måste ta en påse till kanske vid fyratiden eller så för att hålla mig. Det blir ju en mer då än vad man ska men jag vet verkligen inte hur jag ska få till det här annars.

Någon som har något bra förslag?
    När jag gick Cambridegkuren var det många som delade upp sina påsar och åt 4-6ggr per dag. Jag själv körde tre påsar anpassade efter jobbet (natt), dvs tog sista väldigt sent, kanske kl 24, sen klarade jag mig tills jag vaknade vid 11-12.
    Modifast ska man väl dessutom ta 4 påsar om dagen, så då kan du ju dela den sista och ta på morgonen innan du går hem.
  • kurilill

I morgon börjar jag med Modifast i 4 veckor innan det är dags för operation, känner mig riktigt taggad. Käkade Tacos idag och drack irish coffe och en cube igår, nu dröjer det lääänge innan jag dricker eller äter riktig mat igen :) Går man ner mycket mindre med Modifast som är en LC-diet än med tex Cambridgekuren som är en VLC-diet? Med Cambridgekuren tar jag 6kg på en vecka, 10kg på 3 veckor, vågar man hoppas på 10kg minus innan operationen?

Jag gick och funderade på förut om man måste sitta ner och äta långsamt, kan man aldrig äta i farten, typ i bilen? Jag är ofta ute på stan halva dagen och måste åka bil överallt, så mitt liv kommer bli jättekrångligt om det inte går att äta på det viset. Och hur gör ni på jobbet, där kan man ju verkligen inte sitta och äta i 30 minuter varannan timma?

Jag har även fått restriktioner om att helst aldrig mer äta rött kött (fläsk, nöt, vilt mm) pga att det består av långa muskeltrådar som kan göra att övre delen av tunntarmen vidgar sig och alltså gör att man kan äta mer och mer och gå upp i vikt igen. Äter ni rött kött?

• kurilill
    Zodic skrev 2011-01-16 23:04:36 följande:
    Aldrig hört talas om, det ska absolut inte vara något problem!

Det står att det inte hinner bearbetas så bra och därför pressas ner i tunntarmen och den kan då vidgas med tiden. Jag ska göra op'en i Tyskland så har fått en massa infoblad mailade till mig för att jag ska kunna sätta mig in i det. Det känns ju som att det inte kan vara total lögn då det kommer från en klinik som är specialicerad på obesitas-kirurgi? Får fråga om det när jag pratar med dietisten. Ju närmre operation jag kommer, ju mer komplicerat känns allt :)
  • kurilill
    sabinaa skrev 2011-01-17 06:58:56 följande:
    Det viktigaste tycker jag är att du följer deras rekommendationer. Jag har några bekanta som opat sig på olika sjukhus här i Sverige och ingen är det andra likt. Jag var tvungen att stanna kvar två dagar i Stockholm efter min op medan min faster fick åka hem dagen efter när hon gjorde sin i Skåne. Vi får dricka kaffe direkt efter opn, medan hon får vänta i flera veckor för att dricka kaffe. Några sjukhus vill att man ska gå på modifast dom sista veckorna medan andra tycker det är bättre att dom går ner ca 10 % av sin vikt. Alla sjukhus har sin forskning och jag tycker det är viktigt att följa sitt sjukhus rekommendationer. Säger dom i Tyskland att man helst inte ska äta rött kött, då hade jag heller inte gjort det. Fråga varför dom får göra det i Sverige i såna fall.

Men kan hålla med att det verkar knasigt då det är viktigt med protein. Men som sagt, följ ditt sjukhus. Skrattande
    Just nu känns det som att det är så mycket att hålla reda på, speciellt när det står så olika saker i mina papper mot vad Sverige rekommenderar. Tex så står det att man ska äta max 3 gånger per dag efter operationen, (men de har skrivit att i Sverige rekommenderar de 5ggr/dag). I slutändan är det ju dock en själv som väljer vad man stoppar i sig så jag ska försöka läsa så mycket jag bara kan och ta upp med dietisten! Eftersom jag ska opereras utomlands får jag tyvärr inte samma hjälp, utan måste ta reda på mycket information själv.

Ang. att äta när man flyter tror jag att man måste tänka att det är bäst för ens hälsa att faktiskt hålla sig till enbart påsarna. Jag förstår inte varför man ens ska fundera över vad man kanske skulle kunna äta eller att någon försöker att skrämma en från att fuska, man flyter för att undvika risker och 2-4 veckor är inte så lång tid. Jag ser det som en bra övergång till det nya livet att få bort tankarna från mat och främst äta för att få i sig näring.
  • kurilill
    MinFamiljj skrev 2011-01-17 14:08:37 följande:
    Vi som opas på Ersta är rekomenderade att äta 7 ggr på en dag. Frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag, mellanmål och kvällsmål... Så 3 ggr verkar vara svält för kroppen. Då magsäcken är så liten måste man fylla på med energi oftare än tidigare, annars har du inte ork och blir yr...
    Ja, jag räknar med 6ggr/ dag. Tänkte äta när sonen äter, vilket blir 5ggr och sen ett mål till efter att han lagt sig. De rutinerna har jag ju redan koll på så de blir lätt att hålla :)

Idag när jag är på min första Modifast-dag och har hunnit bli sådär jättesugen på precis allt undrar jag lite hur det kommer kännas som opererad? Kommer jag alltid ha det här suget, bara att jag inte kan äta? Eller är man mätt hela tiden och att suget därför dämpas lite?
  • kurilill
    Mary Jo skrev 2011-01-17 15:03:40 följande:
    Nu är jag nervös! Har fått tid för min bedömning! Vad fort det gick.. sökte på fria vårdvalet och skickade blanketterna förra veckan. Nästa torsdag flyger jag till sthlm! Hoppas på att få en op tid på en gång! Spännande!!!
    Vad härligt att det gått så snabbt! :)
  • kurilill
    Mary Jo skrev 2011-01-17 15:46:42 följande:
    tack! jag hade behövt vänta tills nov på Sus! ja haha,kanske man kan ha bikini!Skrattande
    Visst är det en härlig känsla att veta att man kommer kunna ha snygga kläder i sommar, jag har en jeanskjol som jag köpte samma sommar som jag började gå upp som är så jädrans snygg. Kämpar jag ordentligt hinner jag få på mig den redan i vår. Och alla dessa linnen jag sparat för att jag bara ska kunna ha dom igen och nu vet jag att jag kommer kunna ha dom i sommar, det är riktigt nice =)
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)