• PetraD

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Mli79 skrev 2010-11-26 23:39:06 följande:
    Enligt Ersta kan man töja den lilla magsäcken marginellt. Det man däremot kan göra är att vänja tarmen som kommer efter den lilla magsäcken med att ta emot en större mängd mat utan att man ska må dåligt. På så sätt kan man äta mer och mer, men det har alltså inte med magsäcken att göra.
    tack så mycket för ditt svar
  • PetraD
    Mli79 skrev 2010-11-27 08:48:53 följande:
    Jag tror inte att det finns någon förväntad viktnedgång eftersom kroppar reagerar olika på stress. Vissa tappar massor, vissa står stilla en längre tid. Jag gick ner massor i början, planade ut sedan till 1 kg i veckan, men nu de sista veckorna har det sniglat lite med i snitt 0,5 kg i veckan. En hälsosam viktnedgång beräknas vara mellan 0,5-1kg i veckan, det är väl det som är sjukvårdens förväntning, tills man har gått ned BMI 30.

vet du vad som är deras förväntning efter bmi 30??
  • PetraD
    Malleballebuse skrev 2010-11-27 12:56:50 följande:
    PetraD: jag har nu kommit ner till BMI 24 och sniglar sakta men säkert neråt på vågen kanske 0,5-1kg på två veckor, lite svårt att säga då jag hela tiden gått ner stötvis.
    Nu vill jag få stopp på viktnedgången så jag ökar mitt kaloriintag sakta men säkert, men jag räknar med att hamna någonstans runt 60kg innan jag har landat.
    Ska på återbesök den 1/12 ska bli kul att höra vad teamet där säger  om vikt nedgången.
    ok
    jättebra gjort av dig grattis
    jo, det kan ju gå väldigt periodvis
    det är nog en av de saker som är svårast; att stanna och sen stå stilla i vikt
    återkom gärna om vad de säger på återbesöket
  • PetraD
    MinFamiljj skrev 2010-12-08 13:40:01 följande:
    Tackar...
    Åker upp för provtagning den 20 dec och opas 21a på ERSTA.

Så himla glad väntar bara på posten nu som ev kommer med mitt brev.
    Tror det är att börja flyta i morgon.

Ni som varit utomläns, hur gjorde ni med hemresan, bokade ni den eller ni väntade till att Dr sa ok att åka hem? Hur många dagar va ni kvar efter op. Då utan komplikationer...
    En miljonsaker som snurrar. Fick ni själv boka på patienthotellet?

Så lycklig...
    grattis
    vilken fin julklapp

jag bokade min hemresa innan, men gjorde den ombokningsbar ifall.
    gjorde min op en tisdag och åkte hem på torsdagen

jag låg kvar där, var på sophiahemmet, så inget som behövde bokas
  • PetraD
    sabinaa skrev 2010-12-08 15:59:26 följande:
    YEAY!!!!!! Visst finns tomten!!!

Jag har också fått op-tid!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Så jävla härligt. Min dröjer dock till den 12 januari men det gör inget för jag ska kränga på julafton! Så jävla skönt att äntligen fått tid!!!! Dags att kolla lite på lapparna man fick på bedömingen!!!!!!!!!!!!!

Hjärta Vi kommer kämpa du och jag MinFamiljj! Hjärta
    grattis
    skönt att ha en dag att kunna räkna ner till
  • PetraD
    PetraD skrev 2010-12-08 16:25:42 följande:
    grattis
    vilken fin julklapp

jag bokade min hemresa innan, men gjorde den ombokningsbar ifall.
    gjorde min op en tisdag och åkte hem på torsdagen

jag låg kvar där, var på sophiahemmet, så inget som behövde bokas
    om du menade kvällen innan op, så bodde jag på hotell som bokade själv innan
  • PetraD
    METAMORPHOSIS skrev 2010-12-10 10:52:19 följande:
    Jag är normalviktig idag, lider inte längre av fetma eller övervikt. Så jävla glad .
    härligt
    grattis
  • PetraD

hur många mål/dag äter ni? hur stora portioner? hur länge sen är det eran op?
    hur gör ni (delar upp) drickandet (hur det nu lät då.. ) för att få i er rätt mängs vätska
    legat stilla i vikt lääänge och tror kan bero på att ätit för dåligt/sällan
    tänkte nu försöka med att äta iallafall 6ggr/dag (jämnt uppdelat), men nyfiken hur andra gör
    är också väldigt dålig på att få i mig rätt mängd vätska
    också tips gärna på hur/vad ni äter vid varje mål

• PetraD
    BananerÄrBraFörDomÄrDetSkalPå skrev 2010-12-10 11:18:32 följande:
    Hej! Står i kö för min op. äntligen!
    Läste nånstans att man borde ringa och höra var man står i kön för att inte bli bortglömd och få sin operation sent. Är det verkligen värt att ringa? :/
    grattis
    testa att ringa, man ska aldrig vara för säker.. de lär ju inte flytta ner dig i kön för att du ringer.. säg att du gärna tar om kommer in ett återbud.. om du kan det självklart
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)