- 

precis, alla råd skiljer...Lattjo skrev 2011-01-08 17:31:38 följande:Det är det som är med den här operationen, alla sjukhus har olika råd. Därför är det ju alltid bäst att föölja sitt sjukhus råd :) precis, alla råd skiljer...Lattjo skrev 2011-01-08 17:31:38 följande:Det är det som är med den här operationen, alla sjukhus har olika råd. Därför är det ju alltid bäst att föölja sitt sjukhus råd :)
- 

kan bara hålla medLattjo skrev 2011-01-08 18:08:46 följande:Jag och en kompis som också är opad diskuterade det i torsdag, varför kommer dom inte med nationella riktlinjer så alla säger lika? Hade vart betydligt enklare då tycker jag iaf :) Dom borde ju tänka på alla oss som sitter på nätet och pratar kan bara hålla medLattjo skrev 2011-01-08 18:08:46 följande:Jag och en kompis som också är opad diskuterade det i torsdag, varför kommer dom inte med nationella riktlinjer så alla säger lika? Hade vart betydligt enklare då tycker jag iaf :) Dom borde ju tänka på alla oss som sitter på nätet och pratar 
- 

är sötsugen "hela tiden" och dålig på vad jag ska välja alltid som bra mellanmål osv 
 står still i vikt sen slutet av augusti..
 vill ha alla tips jag kan få (om vad som; inom ämnet)  

gjorde min op 2/2

- 

nej det tycker inte jag, men däremot kan de ju isåfall kanske lägga lite högre mons på det onyttiga och mindre på det som är mer nyttigt...Jumbopolly skrev 2011-01-10 20:02:27 följande: nej det tycker inte jag, men däremot kan de ju isåfall kanske lägga lite högre mons på det onyttiga och mindre på det som är mer nyttigt...Jumbopolly skrev 2011-01-10 20:02:27 följande:Borde överviktiga få betala högre skatt? 
 Det tycker Stefan Hanna, kommunalråd för Centerpartiet i Uppsala.
 På sin blogg föreslår han bland annat att ”de som väljer att inte vårda sig själva får betala högre skatt än de som gör det.
 Är inte det rimligt med tanke på att de utsätter det gemensamma systemet för mycket större påfrestningar än en som äter och dricker normalt och som tränar regelbundet?

Personligen tycker jag att han borde fundera på vad han sitter och skriver...
 Skall överviktiga betala mer i skatt så finns det MASSOR med ohälsa folk skall betala skatt för. Till och med ohälsa som han GARANTERAT själv håller på med också...
 fy å tvi för politiker som bara klankar ner på andra och inte ser det de själva gör!!!!!

- 

så äter man tex 1000kcal så kroppen endast upp 300kcal och resten "försvinner"??? alltid??Nala skrev 2011-01-12 12:51:42 följande:Det låter ju konstigt att det skulle ha ändrats så drastiskt. Enligt alla andra uppgifter tar man ju upp ca 30% av det man får i sig efter en GBP-op? så äter man tex 1000kcal så kroppen endast upp 300kcal och resten "försvinner"??? alltid??Nala skrev 2011-01-12 12:51:42 följande:Det låter ju konstigt att det skulle ha ändrats så drastiskt. Enligt alla andra uppgifter tar man ju upp ca 30% av det man får i sig efter en GBP-op?
- 

nej det är dte väl inte..kurilill skrev 2011-01-13 21:47:43 följande:Men näring är ju inte detsamma som kcalorier? Jag har uppfattat det som att tarmen inte tar upp tillräckligt med näring och därför måste man äta extra vitamintillskott. Har iofs inte fått info ännu av läkare eller dietist, så kan ju ha uppfattat det fel. nej det är dte väl inte..kurilill skrev 2011-01-13 21:47:43 följande:Men näring är ju inte detsamma som kcalorier? Jag har uppfattat det som att tarmen inte tar upp tillräckligt med näring och därför måste man äta extra vitamintillskott. Har iofs inte fått info ännu av läkare eller dietist, så kan ju ha uppfattat det fel.
 men har för mig jag läste att det om att ta upp handlade om kcal också.. kan ha fel...
 men näring tar ju inte kroppen upp på samma sätt
- 

tackNala skrev 2011-01-13 21:47:13 följande:Jag citerar från Bariatric Centers hemsida (Sophiahemmet) tackNala skrev 2011-01-13 21:47:13 följande:Jag citerar från Bariatric Centers hemsida (Sophiahemmet)

"Gastric bypass är en kombination av restriktion och malabsorption.

Vid en gastric bypass skapar kirurgen en liten magsäcksficka (ca 30 ml). Den lilla fickan är direkt kopplad till tunntarmens mellersta del (jejunum). Under måltiden samlas maten snabbt i fickan. Eftersom det bara krävs en liten mängd mat för att fylla fickan, skickar övre delen av magsäcken tidigt en mättnadssignal till hjärnan, som om hela magsäcken vore full. Detta är en av de bidragande faktorerna till att man känner sig mätt snabbare och äter mindre. Dessutom känner man sig mindre hungrig eftersom magsäcksfickans innehåll töms direkt till en del av tunntarmen som skiljer sig från vad som är normalt. Vid en gastric bypass skapar kirurgen en liten magsäcksficka (ca 30 ml). Den lilla fickan är direkt kopplad till tunntarmens mellersta del (jejunum). Under måltiden samlas maten snabbt i fickan. Eftersom det bara krävs en liten mängd mat för att fylla fickan, skickar övre delen av magsäcken tidigt en mättnadssignal till hjärnan, som om hela magsäcken vore full. Detta är en av de bidragande faktorerna till att man känner sig mätt snabbare och äter mindre. Dessutom känner man sig mindre hungrig eftersom magsäcksfickans innehåll töms direkt till en del av tunntarmen som skiljer sig från vad som är normalt.

Eftersom maten går förbi den första delen av tunntarmen (duodenum), absorberar kroppen mindre näringsämnen och kalorier. Jämfört med normal matspjälkning, smälts maten i ett senare stadium genom att momentet när maten blandas med magsafter, galla och safter från bukspottskörteln fördröjs. Kirurgen kan besluta sig för att ändra längden på tarmsegmenten för att framkalla en större eller mindre malabsorption.  
- 

linaalice skrev 2011-01-13 21:17:06 följande:Enligt min läkare så är det absolut inte så. Och enligt mig så låter det helt galet. :)Men det är informationen många av oss fått.Hade det varit så hade man juh inte fått information om att äta light saker för att sedan kunna behålla den nya vikten? Känner mig lite förvirrad som jag skrivit här tidigare. :) linaalice skrev 2011-01-13 21:17:06 följande:Enligt min läkare så är det absolut inte så. Och enligt mig så låter det helt galet. :)Men det är informationen många av oss fått.Hade det varit så hade man juh inte fått information om att äta light saker för att sedan kunna behålla den nya vikten? Känner mig lite förvirrad som jag skrivit här tidigare. :)
 tycker också det låter lite konstigt, men samtidigt lite rimligt också... hur jag nu kan tycka båda... hahaha nej, man tycker ju inte att man skulle få den infon om light då.. men är ju en del som sägs olika.. bl.a. i vilken ordning man ska prioritera protein/kolhydrat/grönsaker eller hur säkert ppiller är... sägs ju olika på olika ställe... tala om förvirrat
- 

förvirrat förvirrat...........Nala skrev 2011-01-13 21:48:19 följande:.... men det är inte alla som får information om att äta light-produkter, många får tvärtom info om att undvika dem :) förvirrat förvirrat...........Nala skrev 2011-01-13 21:48:19 följande:.... men det är inte alla som får information om att äta light-produkter, många får tvärtom info om att undvika dem :)
- 

vad skönt att det är läktMETAMORPHOSIS skrev 2011-01-13 22:00:52 följande: vad skönt att det är läktMETAMORPHOSIS skrev 2011-01-13 22:00:52 följande:Halloj alla  
 Idag har jag då varit på Ersta sjukhus och gjort en gastroskopi, och mitt magsår är... Håll i er... Läkt    . .
 Men då jag fortfarande kräks och har ont så tog dom tre stycken biopsier i olika delar av buken, för att odla på om det finns bakterier kvar i magen. Får svar på det om tre veckor  ... Jag kan ju tycka att dom kan ge mig antibiotika i förebyggande syfte, för om jag har bakterier så är det sådana bakterier som skapar magsår ... Jag kan ju tycka att dom kan ge mig antibiotika i förebyggande syfte, för om jag har bakterier så är det sådana bakterier som skapar magsår . Verkar ju otroligt dumt om jag ska få tillbaka det. . Verkar ju otroligt dumt om jag ska få tillbaka det.
 Fick en ny jacka av min mamma idag, hon tyckte att min jacka var stor som ett tält, vilket den är, men jag tänkte som så att jag köper en ny i september eller så, för köper jag en nu, så lär den vara för stor till jul  . .

Nu ska jag läsa ikapp : :

vad fin du är!!