• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • vänat
    litenkisse skrev 2010-05-09 18:44:04 följande:
    Jag måste bara få ur mej:Jag mår så himla bra!!!!!!Opererades i tisdags och mår toppen, gått ner 4,8 kilo sen op, hade bara ont dagen efter sen har jag inte behövt smärtstillande alls , varit på långpromenader fre-lör-sön. Har inga bekymmer med maten (flytet). Känner mej som en duracellkanin typ.Jag som var såå orolig innan, kunde inte sova på flera nätter före op. Tänk vad bra det kan bli!
    Ja i bland blir de bättre än man vågat tro eller hopaps låter ju bra att du mår bra och att de fungerar bra för dig
  • kaylaSTHLM
    Lännat skrev 2010-05-09 17:13:48 följande:
    Hejsan!!Nu äntligen är det min tur,åker till Sophiahemmet i morgon och på tisdag opas jag...Har gått ner 9kg så detta ska nog gå bra!!!
    Grattis  och lycka till.
  • sabina1983

En fråga. Ni som flöt på nutrillett innan op? hur gick de för er kände ni er mätta eller va ni hungrig hela tiden?

• Lalalong
    sophiasthlm skrev 2010-05-09 18:09:01 följande:
    Ngn som har koll på hur Ersta klarar sina tider....dom har registerat min remiss den 9 mars och när  jag ringde sa dom att jag kommer komma på bedömning inom 3 månader....känns som en evighet ...
    Min remiss registrerades hos dem 16/3 och jag har fått bedömning 22/6. Kallelsen kom i måndags.
    Klara 060504, Alva 100117
  • lyckligjanuari
    litenkisse skrev 2010-05-09 18:44:04 följande:
    Jag måste bara få ur mej:Jag mår så himla bra!!!!!!Opererades i tisdags och mår toppen, gått ner 4,8 kilo sen op, hade bara ont dagen efter sen har jag inte behövt smärtstillande alls , varit på långpromenader fre-lör-sön. Har inga bekymmer med maten (flytet). Känner mej som en duracellkanin typ.Jag som var såå orolig innan, kunde inte sova på flera nätter före op. Tänk vad bra det kan bli!
    Åh vad skönt att höra lite lugnande för mig som opas imorgon.
    sabina1983 skrev 2010-05-09 16:41:29 följande:
    Önskar dejj all lycka till=) kommer gå kanon
    Tack
  • kaylaSTHLM
    sabina1983 skrev 2010-05-09 19:22:10 följande:
    En fråga. Ni som flöt på nutrillett innan op? hur gick de för er kände ni er mätta eller va ni hungrig hela tiden?
    var absolut inte hungrid årkade inte me den 5 påsen och ibland vart det bara 3.. inte att rek.. men är ärlig.. men suget efter att tugga och svälja var värst
  • jazmine25

jag vill bara säga hej till alla nya och grattis till alla som ska opas i veckan. Idag mätte jag cm i midjan och jag har på 1 månad och 2 dagar sen op losat 10 cm. Jag ska väga mig imorgon och det ska bli intressant. Förra veckan gick jag ju bara ner 2 hekto pågrund av mensen hoppas på nåt kilo denna gång. jag vägde dessutom exakt 100,00 kg sist så jag hamnar förhoppningsvis på två siffrigt

• skärgårdsbo

Zodiac - lycka till imorgon! Jag tänker på dig. :)

• sabina1983
    kaylaSTHLM skrev 2010-05-09 19:32:50 följande:
    var absolut inte hungrid årkade inte me den 5 påsen och ibland vart det bara 3.. inte att rek.. men är ärlig.. men suget efter att tugga och svälja var värst
    Okey..men de känns bra att slippa vara hungrig...jaa tror nog de kommer bli desamma...att sakna tugga på maten..men man få väl tänka att de kommer bli nå bra utav denna sak i slutändan=)
  • sabina1983
    sabina1983 skrev 2010-05-09 21:28:48 följande:
    Okey..men de känns bra att slippa vara hungrig...jaa tror nog de kommer bli desamma...att sakna tugga på maten..men man få väl tänka att de kommer bli nå bra utav denna sak i slutändan=)
    förreten hur länge flöt du????
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)