• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • Nala
    kaylaSTHLM skrev 2010-05-07 21:31:36 följande:
     Visste läkaren om detta ? fick du bort fett från levern ? En skum tanke som skagit mig nu den senaste tiden.. kanske nerverna som sätter igång .. men att jag ligger på brittsen och ska sövas ner och blir korsförhörd ...om jag ätit nått annat än nutrilett.. och sen vaknar efter OP och läkaren har inte gjort något förutom att kika in med ett titthål i magen och sätt då att jag ljög.. hem och vänta yttligare 1 år på OP.. hahahah
    Jag flöt inte heller innan operationen, mitt sjukhus har inget flyttvång. Jag åt 800 kcal om dagen i två veckor och gick ner ca 5 kg. Det var absolut inga problem att opererar mig eller några av de andra som opererades på samma sjukhus.

Det kommer att gå jättebra!
  • Tjocksmock

HejHej!
    Jag är ny här, även om jag har läst tråden ett tag. Jag var på bedömning på Sophiahemmet idag och ska opereras den 16/8! Jag behöver gå ner 8 kg innan dess, med valfri metod. Alltså inget flyt-tvång. Det är så spännande!

• vänat
    Tjocksmock skrev 2010-05-07 22:59:41 följande:
    HejHej!Jag är ny här, även om jag har läst tråden ett tag. Jag var på bedömning på Sophiahemmet idag och ska opereras den 16/8! Jag behöver gå ner 8 kg innan dess, med valfri metod. Alltså inget flyt-tvång. Det är så spännande!
    Välkommen hit!
  • Zodic
    FamilyFamily skrev 2010-05-07 11:05:17 följande:
    har inte hört talas om det, men det låter ju bra med tanke på att en hel del misslyckas o går upp till samma eller högre vikt än tidigare
    Jag vill inte trampa någon på tårna men det verkar ju finnas en hel del människor som inte inser att en op inte är lösningen utan en metod, och förväntar sig att kunna äta samma saker som innan (vilket en del faktiskt kan), då är det ju inte konstigt om man sakta men säkert går upp igen. syftar inte på någon här eller någon speciell, men får det intrycket ibland på opforum.
    för många är det ju något psykiskt, och det får dom allra flesta ingen som helt hjälp med efter op.
    Jag bara undrar, finns det de som gått upp mycket (inte några kg hit o dit men som du säger hela vikten!) efter sin op-nedgång även om dom har sunda matrutiner och rör på sig? Jag har ingen aning men det är ju intressant.
    huachi86 skrev 2010-05-07 10:45:38 följande:
    Jag tyckte om smaken på Modifast. Hade smakat nutrilett innan så denna va mycket bättre! Jag tycker att det är jobbigast på kvällen när jag är hemma och har inget o göra. Föröker hitta på grejer men det går inte så bra. På dagen hinner jag inte tänka så mycket på mat då jag ahr så mycket o göra hela tiden. Hur har det gått för dig då?? När opererades du???
    Ja men det är ju bra det :)
    Ja jag förstår vad du menar, jag har alltid hundra grejer som måste göras så jag hinner inte tänka så mycket på det viket är skönt. Jobbigt nu ärbara att jag varit magsjuk när jag äntligen gått ner mina kilon, och nu efteråt har jag gått upp 2 kg, hoppas det ordnar sig ändå. Enligt sjukhusets våg och min våg hemma har jag gått ner 6 kg men jag tror inte dom är precis samma.

Jag ska opereras på måndag! :)
    Men ska du köra upp och ner till sthlm själv??
  • Queenie70
    kaylaSTHLM skrev 2010-05-07 21:31:36 följande:
     Visste läkaren om detta ? fick du bort fett från levern ? En skum tanke som skagit mig nu den senaste tiden.. kanske nerverna som sätter igång .. men att jag ligger på brittsen och ska sövas ner och blir korsförhörd ...om jag ätit nått annat än nutrilett.. och sen vaknar efter OP och läkaren har inte gjort något förutom att kika in med ett titthål i magen och sätt då att jag ljög.. hem och vänta yttligare 1 år på OP.. hahahah
    Nä, jag sa att jag hade problem med flytet men de sa att jag skulle fortsätta försöka vilket jag misslyckades med. Det är inte att det är just flytande som gör att fettet försvinner från levern utan att man går ned mycket och under kort tid. Anledningen till att man ska flyta är att det då är lättare att kontrollera kaloriintaget och att det blir svårare att lura sig själv att man äter mindre än vad man gör. Jag gick väl ned 7 kilo under de två veckorna om jag minns rätt. Rekomenderar ingen att göra som jag, utan berättar bara hur det var för mig.
  • MiKRo

Hej! ny i tråden =)
    Har nu suttit och läst tråden de senaste timmarna =/ (passar på nu när jag jobbar)
    Jag börjar med att säga grattis till alla som gjort operation och gått ner massor, till alla er som fått era OP-datum och lycka till alla som vill opereras  :)

Själv har jag börjat mitt bättre liv för två veckor sen och ska opereras den 11 maj på Carlanderska. Är det någon här som jag kommer träffa tro? ;)

• lyckligjanuari

Två dagar kvar till min operation spänd förväntan...... handlade lite inför flytperioden skönt  att slippa modifasten

• kaylaSTHLM
    lyckligjanuari skrev 2010-05-08 06:30:14 följande:
    Två dagar kvar till min operation spänd förväntan...... handlade lite inför flytperioden skönt  att slippa modifasten
    två dagar Jippi...
  • vänat
    Zodic skrev 2010-05-07 23:12:48 följande:
    Jag vill inte trampa någon på tårna men det verkar ju finnas en hel del människor som inte inser att en op inte är lösningen utan en metod, och förväntar sig att kunna äta samma saker som innan (vilket en del faktiskt kan), då är det ju inte konstigt om man sakta men säkert går upp igen. syftar inte på någon här eller någon speciell, men får det intrycket ibland på opforum.för många är det ju något psykiskt, och det får dom allra flesta ingen som helt hjälp med efter op.Jag bara undrar, finns det de som gått upp mycket (inte några kg hit o dit men som du säger hela vikten!) efter sin op-nedgång även om dom har sunda matrutiner och rör på sig? Jag har ingen aning men det är ju intressant. Ja men det är ju bra det :)Ja jag förstår vad du menar, jag har alltid hundra grejer som måste göras så jag hinner inte tänka så mycket på det viket är skönt. Jobbigt nu ärbara att jag varit magsjuk när jag äntligen gått ner mina kilon, och nu efteråt har jag gått upp 2 kg, hoppas det ordnar sig ändå. Enligt sjukhusets våg och min våg hemma har jag gått ner 6 kg men jag tror inte dom är precis samma.Jag ska opereras på måndag! :)Men ska du köra upp och ner till sthlm själv??
    Man behgöver inte gå upp i vikt även om man äter samma som tidigare beror på hur ofta opch i vilken mängd!!

För information dietsen gav oss mig och de andra gruppen var att vi skulle leva ett så vanligt liv som möjligt och at de är ok att äta allting om män klara att äta alt där med ska man inte välja dåliga livsmedel vid varjemåltid eller varje dag.
  • Zodic
    lyckligjanuari skrev 2010-05-08 06:30:14 följande:
    Jag med, nu på måndag :D
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)