Inlägg från: Jumbopolly |Visa alla inlägg
  • Jumbopolly

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Nu ha rjag inte varit här inne på typ 2 dagar för jag har ahft FULLT upp med min lillkille....
    Har tappat 7 kilo nu och har knapt 2 veckor kvar till op..
    på tisdag skall jag in för inskrivning.. nu börjar det närma sig =)

• Jumbopolly
    Zunrose skrev 2011-01-21 20:00:51 följande:
    måste fråga du som ska opas och har en liten hur är det med att få bära honom efter op?har själv funderat på det då jag också har en liten.... men är bara nu på g för att få en remissbekräftelse...
    jag vet faktiskt inte. har inte frågat det men blir vl sjukskriven i 2 veckor vad jag förstått å under den tiden tar min svärmor hand om pojken. Hade han varit LITE större hade han fått vara på dagis den tidne men nu är han inte så stor så min svårmor tar honom under tiden jag är sjukskriven. Ja jag är med honom hos henne men hon matar, å bär å grejar med han..
  • Jumbopolly
    kurilill skrev 2011-01-22 18:11:11 följande:
    Jag har för mig att det är 3 år som gäller? Jag bredde på rätt mycket när jag pratade med läkaren, berättade inte om de år som jag faktiskt varit vältränad och haft bra vikt, utan berättade enbart om att jag varit stor förut och lyckats gå ner, men gick upp igen och att jag inte orkar gå samma väg en gång till med alla nederlag i bakhuvudet. Ibland får man nog som sagt överdriva lite för att slippa krångel.

Min läkare är så himla bra, frågade mig tom om jag har något emot om han skickar remissen dit han tror att det går snabbast. När jag ringde och sa att jag har fått operationstid i Tyskland redan om en månad tyckte han att det var bra och sa att jag ska komma in och ta alla prover ändå för att vara säker på att få tillbaka pengarna efteråt. Tycker det är konstigt att läkarna är så olika och att vissa blir så motarbetade.
    Hej men där är du ju =) när skulle du opa dig och vart??? för du hade ett barn på 6 månader va??? *om jag inte tar helt fel på person nu*
  • Jumbopolly
    kurilill skrev 2011-01-22 18:22:15 följande:
    Jag skrev ett långt svar till dig och så loggades jag ut från FL och allt försvann, orkade inte skriva om så stängde av skiten, haha!

Jag ska opereras den 16 februari i Tyskland, har börjat lite smått med flytet nu, men ska äta ikväll och nästa lördag. Sen börjar jag flyta på riktigt i 2 veckor. Du skulle op'as den 2: februari va?
    Jag opas 2/2 ja i skövde...
    Det är nära nu.. men GUD så trött jag är på flytet... allt smakar samma hela tiden.
    Idag var vi och tittade på när barnens kusin spelade fotboll och då¨säljer de ju varmkorv och den lukten höll på att ta kol på mig... GUD så gott med korv *S*
    Men men stod ut även då å tog en shake....
    flytet är GRYMT pinande... fattar inte att folk genomlider det hur länge som helst en del..
    Har en systerdotter som gick på sophiakuren i 8 veckor och blev trådsmal igen...
    hur f'n orkar hon utan att fuska det minsta lilla??? jo det skull ejag kanske också orka om jag bodde själv och ingen anna hemma moffa godis, mat eller andra saker.. men inte när man har familj och när de villa tt jag skall laga mat åt dem.. hmm...
    Hoppas allt går bra för dig iaf..
    har faktiskt letat efter nåt svar fårn dig men hittade inget hehe..
  • Jumbopolly
    mrs Vilja skrev 2011-01-22 18:48:53 följande:
    Känner igen mig så väl i det du skriver! Idag var vi i Lund hela familjen och de åt på Max - men jag sagt lugnt (i alla fall fysisktTungan ute) och tittade på. Drack en loka. Nu ikväll blandade jag en varm purjo och potatissoppa (Modifast) och pressade ordentligt med vitlök i. Gott med lite smak om du förstår hur jag menar.

Men liksom du opas jag 2/2 och nu är det nedräkning som gäller. 10 dagars flyt kvar innan det är dags.
    ja nu har vi mindre än halva flyttiden kvar =) skönt skönt skönt. längtar så tills första veckan efter op då jag får äta soppa i en vecka... lite andra smaker iaf.. mmmmmm broccolisoppa MUMS =) *S*
  • Jumbopolly
    Hera78 skrev 2011-01-22 19:01:07 följande:
    Jumbopolly: Härda ut! Det blir lättare och allt blir värre om du äter. Jag är på 5e dagen idag och sen i torsdags är det en barnlek för mig. Har liksom din systerdotter gått på flyt i 8 v fast med Cambridge, har man bara bestämt sig så

Jag är inte längre hungrig och lagar nu mat åt sambon. Jag ser mitt mål framför mig och då är det bara att köra
    jag har slutat laga mat åt min familj.. det får min gubbe göra. handla mat åt dem med.. pallar inte... är för mycket frestelser iaf då jag även är i sluta röka fasen samtidigt...
  • Jumbopolly
    kurilill skrev 2011-01-22 19:46:29 följande:
    Jodå, det går bra, jag tycker inte det är så jobbigt att flyta. Ikväll dricker jag lite vin och käkar god mat, lyxigt =) I morrn är det Modifast som gäller igen dock.

Jag har gått ner 45kg med Cambridge-kuren tidigare, körde ren kur i 3-4 månader. Höll sen vikten så länge jag var singel, men så fort jag fick ett förhållande igen började jag gå upp, bara litegrann. Det tog slut efter 2 år och jag träffade snabbt min nuvarande sambo. Då vägde jag 78kg och såg bra ut, inte alls tjock, även fast jag vägde lite för mycket. Men så började kilona komma åter igen, snabbt denna gång och nu är det katastrof.

Jag har flyttat 50 mil och nu har jag så svårt att träffa nya människor p.g.a. hur jag ser ut, så jag blir mer och mer isolerad. Har mammagruppen som är min livlina just nu, riktigt goa tjejer, men jag vill så mycket mer. Spela innebandy och börja trubadura igen mm. Ser fram emot att komma ut och bli social igen!

När det blir tufft får du tänka på operationen som ju faktiskt är snart, att den här dagen är sista dagen du kommer väga som du gör nu. Från och med nu kommer du bara bli mindre och mindre, om du bara står ut liiite till. Och att ha en liten hjälper ju till att få tiden att gå :)
    Men bor du i tyskland eftersom du skall opa dig där???? Eller vad kommer det sig liksom==
    jagär ju absolut ingen flytare det är ett som är säkert...
    LCHF HELT okej då man inte äter en enda kolhydrat utan bara en massa proteiner men absolut inte flyt..
    Men men Det går... (har fuskat lite och tagit någon fefferoni någon gång då och då å det har lugnat det mesta)
    Det jobbigaste är ju att jag försöker sluta röka samtidigt och det skapar sug överallt i hela kroppen..
    Men som sagt sanrt är detta över och sen är det bara att fokusera på att inte göra på fel sätt så allt går åt skogen iaf. Känner en som opade sig för 2 år sedan. Hon har gått ner tror det är ca 10-15 kilo sammanlagt och det syns knapt på henne, Hon är jättestor.. men hon gör inga direkt hjärtliga försök heller.. Hon trodde nog att operationen löste allt åt henne och hon inte skulle behöba göra något... Så hon äter och moffar i sig igen.. tragiskt.. =(
  • Jumbopolly
    Zunrose skrev 2011-01-22 21:11:41 följande:
    är ensamstående fullt ut o ingen pappa med i bilden så får bli min mor men kan hon ta vård av barn då under den tiden för finns inga föräldra dagar tillgodo för ja har alla så att säga...
    Har du redan tagit ut alla föräldra dagar??

Här kan du se reglerna om tillfällig föräldrapenning (VAB)

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/barnet_sjukt/tillfallig_foraldrapenning

Du Din mamma kan avstå från sitt arbete och ta ut tillfällig föräldrapening för ditt barn när du är sjukskriven.

I mitt fall så tar barnens farmor hand om pojken och hon jobbar inte så hon får inte ta tillfällig föräldrapenning men hon får gärna va barnvakt =).
  • Jumbopolly
    Zunrose skrev 2011-01-23 10:49:09 följande:
    nej har inte tagit ut alla fp dagarna men då ja inte arbetea så komme rja inte får ngra pengar under sjukskrivningen... för till mig har de sagt att de räknar inte de timanställningar jag haft o året innan ja blev grevid samt året så gick ja i skolan o tog csn...
    Men jag tror inte att DU kan ta ut föräldrapenning och din mamma VAB. tar hon VAB MÅSTE du vara sjukskriven tror jag...
    Gör så att du ringer FK å frågar dem.. De har koll på hur du skall göra...
  • Jumbopolly
    kurilill skrev 2011-01-23 11:42:31 följande:
    Nä, jag ska göra op'en där för att slippa stå i kö i flera månader. Man får operera sig i ett annat EU-land och få det betalt ifall man har rätt till operationen i Sverige. Tyskland har ett helt annat vårdsystem och har därför inga köer, det tog mig 6 veckor att få operationstid från första kontakten. Det är en förmedling som fixar allt åt mig (www.fecit.se/sv/) och de tar 19 750:- för tjänsten. Jag känner att det är värt de pengarna att slippa köa, passar ju så bra nu när sambon är hemma också att göra den nu.

Vad tråkigt för din kompis, gjorde hon en gastric bypass eller en banding? Kunde hon äta stora mängder redan från början då eller varför gick det så dåligt?
    hon gjorde en bypass och ja hon åt stora mängder redan innan. hon äter inte riktigt lika mycket nu men hon äter MYCKET... 3-4 dl / protsion och tar gärna om (lite i smyg). Det är egentligen min svärmors kompis och hon var med på nyår när jag fyllde 30 och hon hade INTE gått ner ALLS nåt direkt tyckte inte jag... och jag som ser henne bara typ 1 gång / år borde ju se drastiska skillnader men ICKE...
    Det är synd.. Är mest rädd att man själv skall tappa fattningen så med.. menhoppas jag kan ha lite mer karaktär...
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)