• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • Mli79
    Mile skrev 2010-05-12 00:12:30 följande:
    Hej! Några tips till lilla mig, landskrona kommer ingenstans, men vågar inte gå ur vårdgarantin, ringt runt till alla som lanskrona har förbindelse och alla säger samma sak, 3 mån och efter det 3 mån, men vi kan inte hålla kraven och nu e det sommar, så allt kommer på efterkälke Ska ja flytta, erstad eller danderyd, eller tips på nått annat?
    Jag har varit i nästan samma sits (förutom semesterperiod). Om jag hade varit i dina skor hade jag valt valfriheten och flyttat remissen till Ersta, trots att de har lite längre väntetider nu än i våras. De OPar iallafall på halvfart under sommaren, så det står ju inte helt still. Jag vill hellre ha en bra kvalité på vården och är beredd att vänta nån extra månad för det. Nu menar jag inte att skånes alternativ är oseriösa, men du kan ju inte alls påverka vart du hamnar.
  • Dalias mamma
    Mile skrev 2010-05-12 00:12:30 följande:
    Hej!Några tips till lilla mig, landskrona kommer ingenstans, men vågar inte gå ur vårdgarantin, ringt runt till alla som lanskrona har förbindelse och alla säger samma sak, 3 mån och efter det 3 mån, men vi kan inte hålla kraven och nu e det sommar, så allt kommer på efterkälkeSka ja flytta, erstad eller danderyd, eller tips på nått annat?
    Jag bor i landskrona men bad förra veckan att dom skulle skicka remissen till danderyd. Ersta hade rätt lång väntetid. Danderyd hade 3 mån till besök, när jag frågade om väntan till op så sa hon att det var osäkert nu över sommaren men jag kunde räkna med op till hösten. Jag själv har ställt in mig på att det blir innan jul (7 mån) Oavsett så är det iaf snabbare än de typ 2 åren det skulle ta här.

Sen tror jag det bästa är att inte operera sig bortåt sensommaren om man tänker på infektionsrisken. (känns bättre att tänka så =))
  • vänat
    lisalove skrev 2010-05-11 19:25:55 följande:
    Nä jag ringde och åberopade vårdgarantin, och just vid det tillfället var Ersta enda alternativet hos västerbottens landsting. De som har valt valfrihet har ju fler alternativ.
    När jag operadse så är så var de i hela svergie dock ej privat aktörer man hade möjlighet att få operas. Även jag bosatt i västerbotten men de verkar som de ändras var efter.
  • vänat
    trollbottom skrev 2010-05-11 19:26:34 följande:
    Jag har en fråga. Jag har nu fått remissvar från Lycksele om att de fått in min remiss och att läkarträffen är det 12 månaders väntetid på. Hur gör jag nu? Jag kan inte vänta 12 månader, min kropp håller ju på att gå sönder och nu tror dom att jag håller på att få artros i knäna vilket gör att jag måste kunna röra på mig ännu mer men det gör ju så ont och det är ju så svårt med tyngden. Vet ju att man kan hänvisa till fritt val men vart gör jag det? Ringer jag till kirurgen eller vart ringer man?
    Du kan också använda vårdgartin Men kontakt kirgmottagen i lycksele eller ring sjukhsuet växel och fråga om de se som har hand om vårdgartin så får du veta vart du vänder dig.
  • vänat
    JohannaL skrev 2010-05-11 20:28:35 följande:
    vill bara att vårdgarantin funkade hyfsat för mig med, skickade egenremiss mitten av noveber och blev opad nu i början av maj.Sex frågan, hur länge väntade ni med sex efter op? och hur lång tid tog det innan all smärta och orolighet försvann från magen?pöss alla goingar!
    Hade inga dierkat smärt efteroperationen annat än då jag skulle resa mig från ligade til sitande ställning eller från sittande til stånde ställning då str,made i i mitt opratins ärr opades med öppesnitt men de blev bra då agrafferna plockades bort efter 14 dagar.
  • vänat
    lisalove skrev 2010-05-11 21:14:26 följande:
    Vårdgarantin: så betalar landstinget resorna ToR för både bedömningsmötet och vid själva operationen. Jag flög, och det var inga problem att få det betalt. Övernattning +mediciner (de som behövs efter operation)+vårdavgiften står du själv för.Det fria vårdvalet: Du står för resor +övernattning +mediciner +vårdavgiften: Landstinget står bara för operationen.
    Vårdgartin då står man även för vårdvagifter på de operade sjukhuset.
  • vänat
    trollbottom skrev 2010-05-11 21:29:20 följande:
    Tack, det var ju rätt bra att få veta skillnaderna. Så man är beredd på vad det innebär. Med tanke på vår ekonomi får jag nog ändå välja vårdgarantin då så jag inte råkar sätta oss på pottkanten helt och hållet. Gör ju inget om det tar någon månad extra men inte ett helt år
    Sen blir dessutom vårdgartin en lag om de nu är 1juni eller 1juli kommer jag inte i håg och när de blir en lag har man rätt att få operationen inom 90 dagar.
  • Mile
    Mli79 skrev 2010-05-12 07:53:49 följande:
    Jag har varit i nästan samma sits (förutom semesterperiod). Om jag hade varit i dina skor hade jag valt valfriheten och flyttat remissen till Ersta, trots att de har lite längre väntetider nu än i våras. De OPar iallafall på halvfart under sommaren, så det står ju inte helt still. Jag vill hellre ha en bra kvalité på vården och är beredd att vänta nån extra månad för det. Nu menar jag inte att skånes alternativ är oseriösa, men du kan ju inte alls påverka vart du hamnar.
    när ska du opas?
  • Mile

Hej!
    Ja ringde just till danderyd och ersta och de säger samma, 1 år lite mindre med allt som allt

• Dalias mamma
    Mile skrev 2010-05-12 09:10:54 följande:
    Hej!Ja ringde just till danderyd och ersta och de säger samma, 1 år lite mindre med allt som allt
    Va? Det var ju inte alls vad dom sa till mig förra veckan. Nu har ju jag redan bett att få min remiss skickad dit. Hmmm, vad gör jag då?
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)