• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • Mile
    Mli79 skrev 2010-05-12 16:39:14 följande:
    Tack! Härligt att allt har gått så bra för dig. När du skriver att du tycker att 15min i taxi är jobbig så blir jag lite nervös, jag har en timmas bilfärd till flygplatsen, en timme på flyget hem, och sen 20 min bil. Men jag antar att hemgången blir på en fredag för min del och då har jag både min man och min mamma hemma så jag kan däcka
    Du bodde i skåne och flyttade din remiss?

Ja man hänger inte med alla detaljer om alla, var det ersta?

Grattis och lycka till kramar
  • sabina1983
    Hera78 skrev 2010-05-12 12:18:21 följande:
    Hej på er, Har nu tagit mig tid att läsa igenom samtliga 62 sidor (tur att man har det lugnt på jobbet ). För att göra allting väldigt kort så har jag länge funderat på GBP men har fram tills igår inte varit i kontakt med sjukvården då jag envist har velat fixa min viktnedgång på egen hand... Har nu insett att det inte kommer att ske, visst klarar jag att gå ner men jag går ALLTID upp igen. Har idag ett BMI på 40,3. Bor i Sörmland och ringde igår VC för att boka tid så jag får en remiss. Kommer att få en läkartid om 3-4 veckor men har idag också pratat med valfrihetskansliet i Sörmland och förberett så att jag kommer att skicka min remiss till annat sjukhus, förmodligen Ersta som jag läst mycket gott om Finns här någon mer från Sörmland som kan dela med sig av erfarenheter?
    skullet opa mejj på nyköpings sjukhus men fick lov å byta pga flytt..de enda ja tyckte va dåligt me nyköping att dom endast gör öppen kirurgi..vill du ha en me titthål få du vänta längre..
  • monixxx

Ringde Värnamo idag, blev såå besviken på dem. Jag skulle bli kallad i slutet på maj nu, men ev blir det slutet på juni, skulle fått op.tid mitten på juni, men nu blir det ev tidigast i augusti, fy vad tråkigt när man var inställd på detta!
    Vilken dålig ordning de har det därinne!!!! {#lang_emotions_demon}

• Zodic
    Fragile Angel skrev 2010-05-12 17:04:28 följande:
    Jag åkte taxi hem, det tog tjugo minuter och det kändes lite när bilden körde i gropar och så, men inte alls så illa, att jag ångrar att jag åkte bil.
    nej ångrar, det gör inte jag heller, jag menar hur skulle jag annars kommit fram?! :)
    Mli79 skrev 2010-05-12 16:39:14 följande:
    Tack! Härligt att allt har gått så bra för dig. När du skriver att du tycker att 15min i taxi är jobbig så blir jag lite nervös, jag har en timmas bilfärd till flygplatsen, en timme på flyget hem, och sen 20 min bil. Men jag antar att hemgången blir på en fredag för min del och då har jag både min man och min mamma hemma så jag kan däcka
    det är ungefär så jag har det, 1h till flygplatsen, 50 minuter flyg, 40min hem från flyg. Får se hur det går, åker hem imorgon :) då är det ändå dag...4 som opererad!
    tror det ska gå bra :)
    alla känner ju olika, en av de jag delade rum med var mkt piggare än oss andra.
  • MissHellen
    Hera78: Jag har häller aldrig varit i kontakt med nån dietist. Har oxå varit orolig för vad läkaren ska säga om de. Jag har oxå BMI 40,7 eller nått sånt.
    Jag ska på bedömingsmöte i slutet på månanden, är sjukt nervös!

Lycka till med allt!
  • Zodic
    MissHellen skrev 2010-05-12 20:15:43 följande:
    Hera78: Jag har häller aldrig varit i kontakt med nån dietist. Har oxå varit orolig för vad läkaren ska säga om de. Jag har oxå BMI 40,7 eller nått sånt. Jag ska på bedömingsmöte i slutet på månanden, är sjukt nervös! Lycka till med allt!
    Inte jag heller, men läkarna säger ju att har man kommit upp så pass i vikt är det oerhört svårt gå ner och behålla det så då tycker dom man behöver en op..
  • MissHellen

Jag ska som sagt på bedömingssamtal i slutet på månaden, den 26. Vad kommer läkaren fråga? Hur kan jag "förbereda" mej? Är så sjukt nervös! Mest nervös för att jag ska få ett nej och bli så besviken..

Vet att chansen är stor att jag kommer få ett nej, då jag inte "fyller upp" kraven dom har här: högtblodtryck, diabetes och BMI över 40. Jag har ju "bara" BMI över 40..

• FMEmbla
    Hera78 skrev 2010-05-12 16:19:37 följande:
    FMEmbla: Jag har fått för mig att det går fortare att välja ett sjukhus själv efter att ha hört mig omkring hur lång väntetid de olika ställena har. Har inte börjat kolla runt än eftersom jag inte ens vet om jag får en remiss.
    Som sagt, vi är i samma fas då. Jag får väl berätta hur jag gör då, för jag verkar ha tid till vc före dig.
    MissHellen: JAg hakar på din fråga, för jag undrar också vad man ska säga och om man kan förbereda sig på nåt. Jag antar att du också ska på första mötet på vårdcentralen, eller?
  • MissHellen
    FMEmbla skrev 2010-05-12 21:23:53 följande:
    Som sagt, vi är i samma fas då. Jag får väl berätta hur jag gör då, för jag verkar ha tid till vc före dig. MissHellen: JAg hakar på din fråga, för jag undrar också vad man ska säga och om man kan förbereda sig på nåt. Jag antar att du också ska på första mötet på vårdcentralen, eller?
    Nä, jag har varit hos min läkare på VC Så de är gjort för min del. Där sa jag bara att jag ville ha en GBP, läkaren fråga varför då han inte tyckte att de såg ut som att jag behövde en. Sa vad jag vägde, så ångra han sej haha!
    Han skrev en remiss direkt, prata om vårdgarantin (som jag fatta noll av då!) och sedan var de klart. Var kanske där inne i max 5 min!
  • cattis1234
    Mli79 skrev 2010-05-11 07:46:06 följande:
    Vårdgarantin är förbrukad när du själv väljer att flytta din remiss. Nr till Ersta är 08-714 61 88. Kan det utantill vid det här laget
    Tack för nr.hjälpen!
    Mli79 skrev 2010-05-12 11:56:48 följande:
    Idag har jag fått min operationstid! Det blir inskrivning/provtagning den 1:a juni och OP den 2:a!!! Blev lite snopen eftersom de förra veckan sa att de skulle boka in mig i v24, dvs två veckor senare. Men det gör inget, det passar mig och det allmänna familjepusslet så mkt bättre. Tre veckor kvar!!
    Vad skönt! Grattis! Nu börjar nedräkningen {#lang_emotions_smile}
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)