Inlägg från: Malleballebuse |Visa alla inlägg
  • Malleballebuse

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Anna73: välkommen hem!
    Skönt att sova i sin egen säng och gött att kunna äta om än långsamt.
    Jag kan tyvärr äta lite fort men tänker mig noga för och äter långsamt som jag bara kan.
    På Carlanderska så har man bestämt att vi inte ska börja ta tabletterna förrän efter 2-3 veckor då de är för jobbigt för magen att ta emot mängden, storleken och hårdheten.
    Det känns väldiget skönt att få vänta ett tag med pillerna.

• Malleballebuse

Mli79: klart att fysiskt arbete på en gård är minst lika bra eller bättre. Jag tror nog att den rekomendationen är till oss utan hästar
    Jag har gott över till att äta mjukmat helt och hållet nu, även om middagarna är matiga soppor.
    Har bara varit opererad i 5 dagar. Nu tuggar jag ju ner att till en sås i munnen och inga bitar sväljs, det är en lycka att få tugga.
    Självklart kan jag inte rekomendera dig att göra som mig då jag inte är din läkare.

• Malleballebuse

Nu är det ju inte bara gbp-operationer som har en vårdgaranti utan även IVF, cancer, knä och höft operationer mfl och det funkar ju så där bra.
    Jag tror personligen inte heller att det kommer att bli så oändligt stor skillnad för att det blir en skall-lag istället för en bör-lag utan i praktiken kommer det nog att fortsätta vara ungefär som nu.
    Att det som vet sin rätt och orkar ta strid kommer fortast fram.
    Med det så menar jag på intet vis att man ska ha dåligt samvete för att man klarar av just det, utan vara glad och stolt för att man kan och orkar.
     Den stora frågan som kvarstår blir nog fortfarande hur vi ska förmå den" lilla männinskan" att synas och få sin hjälp. 
    Och på har jag inga bra svar för då hade jag varit politiker för länge sedan.

Här hemma går livet sin stillalunk, mår bra, äter och dricker som jag ska men är lite trött.

• Malleballebuse

Nej tyvärr är det så att även för cancerpatienter så är det svårt att i alla lägen klara av vårdgarantin
    Även där kan man allt som ofta få  kämpa hårt föt att få de operationer som man har rätt till.

• Malleballebuse

werner05: då får vi tänka alldeles extra mycket på dig då

• Malleballebuse

Det här med att gå ner i vikt så snabbt som jag gör just nu är nästan lite läbbigt.
    Som det har varit de senaste dagarna så är det 0,3-0,6kg om dagen, jag måste hur knepigt det än kan låta få säga att jag önskar mig en något lugnare takt på max 1kg i veckan.
    Gick in på Lindex för att ta en titt i omklädningsrummet och nog attans börjar det synas och jag började genast dra i en massa klänningar som såg fina ut, men kunde tygla min shoppingtarm och lät bli.

• Malleballebuse

Tillbaka efter en natt i helvetet.
    Tokdumpade på 2 tsk pulvermos (tänkte mig inte för) och har spytt hela natten.
    Så svaret  för de som undrar är att visst kan man kräkas om man har tur
    Idag är en ny dag och allt känns ganska ok om än lite trött fast det är ju inte så underligt då jag inte har sovit många timmar.

• Malleballebuse

Jag kräktes ända ner i tjocktarmen
    Trodde inte att man skulle kunna kaskadspy eller kräkas galla, men det gick finfint.
    Min läkare var ganska imponerad och fundersam, men tyckte att jag skulle stanna hemma så länge det inte blev värre. Vilket det inte blev.

• Malleballebuse

Lalalong: vad härligt att du klarade dig igenom kollen, det är inte allt för ofta man hoppas att man är fet nog
    Vad gäller läkaren så slipper du ju nästan att träffa honom då du kommer att sova större delen av eran dejt.
    Viktigare är att uskorna och syrrorna är bra, de är ju de som ska tahand om dig efter.

Fast visst är det mysigt när läkaren bryr sig det där lilla extra.
    Jag blev ju ganska risig här om kvällen och fick ringa till Carlanderska och kolla hur dålig det var okej att vara..
    Torsten ringde mig kl 22,30 på söndagen när han stod i passkontrollen och ringde tillbaka dagen efter på kvällen och kollade att allting verkligen hade ordnat upp sig.
    Det är tamigtusan värt vare enda öre jag fick betala:- .-D

Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)