Inlägg från: kurilill |Visa alla inlägg
  • kurilill

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Hur ska man äta efter operationen, efter den flytade fasen och puréfasen? Är det så mycket protein som möjligt som gäller, eller ska man äta en viss mängd kolhydrater också?

• kurilill
    Lattjo skrev 2011-01-07 13:18:32 följande:
    Mina råd är 1 dl, kött/fisk/kyckling, 1 dl pasta/potatis/ris och 1 dl grönsaker plus sås (typ ½ dl grönsaker och ½ dl sås). Men det är jätteolika från sjukhus till sjukhus. Jag fick lära mig att man alltid ska prioritera proteinet och låta grönsakerna gå sist. Känns jättekonstigt när man annars alltid ätit mest grönsaker :)
    Ok, man lär ju få tydliga intruktioner, men det känns bra att försöka förbereda sig redan nu, tack för svar!
  • kurilill

Funderar på att göra en garderobsrensning, fast tvärtom - packa upp alla gamla kläder (massvis med prislapparna kvar eftersom jag var expert på att köpa kläder som var liite för små!) jag sparat i tron att de en gång ska passa igen. Om inte annat borde det ju peppa en rejält när man tycker allt är jobbigt. Kan det inte bara bli februari snart =)

• kurilill
    Jennick skrev 2011-01-07 13:40:01 följande:
    Har du fått tid för operation i februari?
    Ja, jag åker till Tyskland. Då får jag betala operationen själv, men får tillbaka pengarna från Försäkringskassan efter 3-4 månader. Det är inga köer i Tyskland, så jag fick tid 16 februari. Det känns lagom, nu har jag 3 veckor på mig att läsa på och förbereda mig innan det är dags att börja med flytet.
  • kurilill
    Lalalong skrev 2011-01-07 15:01:36 följande:
    Alltså jag trodde att min hjärna ändå hängt med rätt så bra, för jag tycker ju att jag är skitsnygg trots att jag fortfarande är fet. Trots att jag ändå är helt överlycklig att jag kan ha XL nu lixom och handla på många vanliga avdelningar och tycker att det är bra att jag "insett" det om ni förstår vad jag menar... Många har ju svårt att se förändringen själv, men jag tycker verkligen jag hängt med i skallen... 

Ändå så inser jag att jag inte har det... Jag trodde jag hade strl 50 nu eller XL i överdelar (typ... 48/50?) och är helt överlycklig!!! Så var jag in på Lindex när jag var i Oslo i helgen. Dom hade lite annan rea där och jag provade en klänning i strl 50.
    För stor!!! Förvånad. Fanns ingen i 48 så jag kunde inte prova.. 

Gick in på Vero Moda för att min kompis ville kolla där. Visst att jag kan ha XL på H&M och ibland på Gina Tricot... Men dom är väl stora i sina storlekar förmodligen. Kläder från Vero Moda (Only heter väl märket) kan jag ju inte ha ännu kände jag. Inte en chans. Min kompis tar fram en snygg top och frågar om jag inte ska prova, den är i XL. Som vanligt svarar jag "Näää gud... det kommer ALDRIG att gå!". Hon tvingade in mig i provrummet och resultat: För stor!!!! Så jag kom hem med en top från Vero Moda i strl L.
    Nu har jag överhuvudtaget inga tankar på att jag drar storlek L. Det vet jag att jag inte gör. Den måste varit stor i storlek. Men alltså jag måste börja vakna till och inse vad som händer!!!  
    Jag tycker inte att Vero Moda och H&M är stora i storlekarna, så du är nog garanterat mindre än du tror :) Har du alltid varit stor eller har du gått upp och ner genom åren? Jag kommer ju ihåg vilka kläder jag kunde ha när jag vägde si och så mycket och har massa foton så då blir det nog lättare att förstå, hoppas jag. 

Vad kul för dig, vilken skön känsla :) 
  • kurilill
    dahrma74 skrev 2011-01-09 09:00:35 följande:
    Gjorde min op på Aleris i Kristianstad den 1 dec 2010. Har mått bra hela tiden. Invägningen på opdagen var 95 kg, vågen här hemma står idag på 83,8. Tycker att det på sista veckan har gått trögt.... Något tips på hur man sätter fart på vikminskningen igen...? Kanske bara en liten platå? Har börjat äta vanlig mat igen och försöker hålla mig ifrån kolhydrater så mycket som möjligt, kör lite GI variant. Hur gör ni?
    Oj, bra jobbat! Hur mycket gick du ner innan på-dagen under flytet?
  • kurilill
    sabinaa skrev 2011-01-11 05:59:25 följande:
    GUD vad magen är nervös! Om en timme väcker jag barnen som ska lämnas på dagis innan 8 och sen blir det flygplatsen. Idag ska jag träffa bla narkosläkaren. Det konstiga är att jag mest är nervös över natten jag ska tillbringa i Stockholm på patienthotellet. Jag gillar inte alls Stockholm och sova där uppe själv gör mig nervös. Imorgon opas jag och natten till torsdag är man väl så groggy så man sover som ett barn medan natten till fredagen sover man för man vet att man får åka hem under dagen.
    Men jag fick låna pappa laptop och får jag bara igång den så sitter jag väl här inne hela natten Skrattande

Kram på er såälänge!
    Fy vad avis jag är på dig :) Lycka till! Berätta allt sen när du orkar!
  • kurilill

Jag ska opereras i Tyskland och det är inget flyt-tvång alls innan. Men jag kommer göra det minst två veckor innan, förmodligen tre för att jag vill påbörja min viktminskning så snart som möjligt!

Vet någon varför många sjukhus vill att man kör med Modifast innan? Det blir ju dubbelt så många kcalorier med den än med tex Cambridge..

• kurilill
    BohusM skrev 2011-01-11 14:42:18 följande:
    NU ÄR JAG OP:AD OCH KLAR......

Jag va först ut i morse, och mår oförskämmt bra.... Tungan ute
    Vad härligt! :)
  • kurilill
    PetraD skrev 2011-01-13 20:53:35 följande:
    så äter man tex 1000kcal så kroppen endast upp 300kcal och resten "försvinner"??? alltid??
    Men näring är ju inte detsamma som kcalorier? Jag har uppfattat det som att tarmen inte tar upp tillräckligt med näring och därför måste man äta extra vitamintillskott. Har iofs inte fått info ännu av läkare eller dietist, så kan ju ha uppfattat det fel.
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)