• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • ChokladMoshin
    Mli79 skrev 2010-05-14 17:06:20 följande:
    Ännu en fråga till er ErstaOPade: När brukar utskrivningen ske? Jag OPas en onsdag och antar då att om allt går som det ska att man blir utskriven på fredagen. Jag tänkte boka 18:30 flyget från Bromma, då måste jag åka från Ersta senast 17:00 för att vara på den säkra sidan. Nog borde väl utskrivningen vara klar då?
    Jag blev ju opad på tisdag och utskriven vid 13 på torsdag.
    Men det var med nöd och näppe, var nära jag fick stanna längre eftersom dom inte fick tag i min kirurg för utskrivning, han var upptagen med andra op.
    Men går allt bra och du får i dig all vätska så borde du ju vara utskriven då.
  • MissMissie

Mitt första glas vin efter op tog 3 timmar att få ner. Men jag fick ner det banne mig! {#lang_emotions_tongue_out}

• Zodic
    lyckligjanuari skrev 2010-05-14 18:24:34 följande:
    Zodic hur länge är du rekommenderad att äta flytande efter op? Ersta rekommenderar 4 veckor känns så mycket
    1-2 veckor, sen 2 veckor mosad/puré. så himla skönt, jag känner mig redan lite nipprig av allt flytande..
  • lyckligjanuari
    Zodic skrev 2010-05-14 20:51:27 följande:
    1-2 veckor, sen 2 veckor mosad/puré. så himla skönt, jag känner mig redan lite nipprig av allt flytande..
    Då kanske man inte behöver följa Erstas råd med flyt i fyra veckor slaviskt jag tycker det är så triist
  • Elwi

Hej, stämmer det att dom sänkt BMI till 35 för att få en GBP op?
    Har en väninna som inte har någon sjukdom i bakgrunden men har fått tid fö rGBP op nu i sommar. Hennes BMI är under 38.

Mitt BMI är 36,1 och hoppas på att få en remiss... ska till doktorn 1a juni!

• Zodic
    lyckligjanuari skrev 2010-05-14 21:03:40 följande:
    Då kanske man inte behöver följa Erstas råd med flyt i fyra veckor slaviskt jag tycker det är så triist
    alltså jag kan ju inte säga vad du ska göra ;) men det är lite konstigt att dom kan ha så olika råd.
    men jag hade då tyckt att det var jäkligt jobbigt..

hur mår du annars då? känns det bra? :)
    jag har känt mig helt ok idag, lite trött bara. behöver dricka mer bara, svårt..
  • lyckligjanuari
    Zodic skrev 2010-05-14 21:11:08 följande:
    alltså jag kan ju inte säga vad du ska göra ;) men det är lite konstigt att dom kan ha så olika råd.men jag hade då tyckt att det var jäkligt jobbigt..hur mår du annars då? känns det bra? :)jag har känt mig helt ok idag, lite trött bara. behöver dricka mer bara, svårt..
    Jag mår bra lite trött lite öm tar alvedon fortfarande men kan nog sluta med det imorgon. Jag förstår inte varför det är såna skillnader i vad som rekommenderas efter operation när det är samma operation vi genomgått flyt fyra veckor känns inte kul även om det finns goda sopor
  • FMEmbla
    Jeanette 79 skrev 2010-05-14 19:21:33 följande:
    FMEmbla: Jag har tagit kontakt med sjukhuset (Calanderska)själv och kommer själv stå för kostnaden. Har inte kommit längre än skickat in min "hälsokontoll lista" Skulle utan problem få remiss tillngt sjukhus från vårdcentralen, men då jag känner att jag inte vill "krångla" med massa olika instanser, valde jag detta alternativ. Dyrare, men jag ser det som en stor satsning på min egen hälsa!
    Ok, ja det ÄR ju en bra investering och skönt att slippa allt meck. Jag satt och tänkte på detta ikväll och beroende på hur det går på VC får jag se hur jag gör. 
    Tar du ett privat lån eller använder du sjukhusets finansieringsalternativ? (Svara bara om du vill.)

Elwi skrev 2010-05-14 21:09:52 följande:
    Hej, stämmer det att dom sänkt BMI till 35 för att få en GBP op? Har en väninna som inte har någon sjukdom i bakgrunden men har fått tid fö rGBP op nu i sommar. Hennes BMI är under 38. Mitt BMI är 36,1 och hoppas på att få en remiss... ska till doktorn 1a juni!
    Vart har de sänkt BMI-gränsen? I vilket landsting? Vart har du hört det ifrån?
    Vi har precis här konstaterat att Västra Götaland har 40 i gräns, men i stort sett hela övriga landet 35.
  • FMEmbla
    MissHellen skrev 2010-05-14 10:28:23 följande:
    FMEmbla: Jag bor i Västernorrland och hör till Sundsvallssjukhus Och funderingarna har gått fram och tillbaka. Men när jag får svaret (om jag nu får ett nej), tänkte jag fundera på om jag ska skicka en egenremiss ändå.. Vi får se!
    Jag tycker bara det verkar så jobbigt att behöva gå och vänta på svar om man är "godkänd" eller inte. Allt verkar ta sån tid. Jag har redan tagit en massa tid!
    vänat skrev 2010-05-14 11:42:18 följande:
    Tack vänat, det var så här jag undrade precis. Man måste alltså inte vänta med att begära vårdgaranti till man sett att sitt eget landsting INTE klarar vårdtiden. Nej det behöver du inte! men du kan ju siom sagt var kolla med sjukhsue när din remiss kommit fram och höra efter hur de ser ut men vänte tiderna säger dom då at de har långa vänta tider att deexvis är mer än 90 dagar til bedömningen eller mer än 90 dagar till operation så begär direkt att få de genom vårdgartin. Finns inget anledning att t vänta mer än att de dra ut på tiden för dig.
    Nej precis, ingen anledning alls. Som sagt, jag har inte lust att vänta länge. Jag får se hur det går.
  • vänat
    Zodic skrev 2010-05-14 17:59:09 följande:
    men det är ju konstigt att dumpa av en macka sådär?hur tycker du vitt bröd funkar?en sak kan jag ju iaf säga o det är att inte äta 7-11s sockerfria jordgubbsmjukglass, så fruktansvärt äcklig, smakade frusen näringsersättning haha.men nu i början, vad kan ni rekommendera som man kan äta (snarare dricka) på stan? är det ok med tex drickyoghurt? jag är väldigt oinsatt i såna produkter.
    man kan dumpa på allt!! Men ofta beror de du antingen på att man haft för bråttom inte tuggat ordentlig ätigt för snabbt eller att de gått för långt mellan måltiderna.

Sen fins de andra som aldrig dumpar på nått exvis jag jo en gång på vanligt vatten för jag de för bråttom
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)