• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • Lalalong
    ChokladMoshin skrev 2010-05-13 20:41:47 följande:
    När jag var på bedömning i februari så frågade jag min kirurg om hur lång tid det kan bli till op, då sa han att jag borde bli opad innan sommaren. Jag blev ju opad den 20/4 så han tog i extra mycket Men fråga när du kommer dit.
    Ja, jag ska göra det Ibland dagdrömmer jag om ett mirakel. Att jag är på bedömning och läkaren säger att "oj, dig måste vi operera fort. Kan du stanna kvar några dagar". *asg* Vad är oddsen för det tror ni? {#lang_emotions_tongue_out}{#lang_emotions_dreamer}
    Klara 060504, Alva 100117
  • FMEmbla
    Lalalong skrev 2010-05-13 22:15:16 följande:
    Ja, jag ska göra det Ibland dagdrömmer jag om ett mirakel. Att jag är på bedömning och läkaren säger att "oj, dig måste vi operera fort. Kan du stanna kvar några dagar". *asg* Vad är oddsen för det tror ni?
    *flinar* jag skulle gärna följa med i den dagdrömmen om jag fick!
  • FMEmbla
    MissHellen skrev 2010-05-13 20:43:06 följande:
    Precis, de är bara att fråga på sedan Jag är 168 och väger 115 och hur min läkare inte tyckte att jag behövde en operation, vette tusiken! Kanske såg jag smal ut i svart Haha! Nja, de kan jag inte påstå. Men just då fatta jag ingenting om vad han prata om. Om att om inte mitt sjukhus fixar tiden dom lovat, kan jag söka mej till annat. Just då lyssna jag inte, var bara glad att han tog mej på allvar och skicka en remiss Dock tror jag inte att mitt sjukhus skickar till andra sjukhus, som jag fattat de..
    Jamen svart är ju superbra! (Jag ska ta på mig vitt när jag ska till vc. )
    Ok, med andra ord ska man lyssna noga på vad de säger om vilken tid det är på mitt sjukhus, för jag vill ju inte först VÄNTA och se om mitt sjukhus klarar tiden och SEN söka mig vidare. Det måste man väl kunna göra på direkten.
    (Sorry, jag vet att jag är lite trög och att jag ältar det här med VG och FVV, men jag måste ha koll. *kontrollfreak*)
  • Fragile Angel
    vampyria2 skrev 2010-05-13 21:12:28 följande:
    Halloj var ett tag sen jag var här inne, men var kul att låsa ikapp lite Jag har nu gått ner 30 kilo sen 25/2 2010 och kan ärligt talat säga att jag har fått ett helt nytt liv, så ni som håller på att kämpa med flyt och för att få gå egenom en operation kämpa på det är helt klart värt det Vet att det är jobbigt men helt plötsligt så är operationen gjord och man har gjort det tyngsta. Jag kan ju erkänna att jag har det jobbigt när jag äter får ofta ont och har kräkts en hel del, men det tar inte bort glädjen.Jag kan nu ha kläder från vanliga avdelningen i klädaffärerna, har storlek L eller 42/44,, hadde 50/52 innan. Jag kan cykla, vara ute och leka med mina barn på ett helt annat sätt, orkar springa, tränar styrketräning 1½ tim var annan dag, jag är piggare och trivs bra med mig själv på ett helt annat sätt, hmm för att inte tala om sexet Nått som är skummt är när man känner på sig själv, jag känner hårda ben där jag inte har känt dem på länge, halsen känns så konstig utan alla hakor och valkar, knäna är smala och när jag ligger och ska sova så känner jag ben som sticker ut och blir obekväma Önskar att de lägger resurser så att köerna till dessa operationer minskar fort, det är så viktigt att alla som behöver den får den så fort de bara kan.Kram på er alla och fortsätt kämpa och grattis till er alla som redan är på andra sidan
    Underbart .
    ¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • yakuzapixel
    vampyria2 skrev 2010-05-13 21:12:28 följande:
    Halloj var ett tag sen jag var här inne, men var kul att låsa ikapp lite Jag har nu gått ner 30 kilo sen 25/2 2010 och kan ärligt talat säga att jag har fått ett helt nytt liv, så ni som håller på att kämpa med flyt och för att få gå egenom en operation kämpa på det är helt klart värt det Vet att det är jobbigt men helt plötsligt så är operationen gjord och man har gjort det tyngsta. Jag kan ju erkänna att jag har det jobbigt när jag äter får ofta ont och har kräkts en hel del, men det tar inte bort glädjen. Jag kan nu ha kläder från vanliga avdelningen i klädaffärerna, har storlek L eller 42/44,, hadde 50/52 innan. Jag kan cykla, vara ute och leka med mina barn på ett helt annat sätt, orkar springa, tränar styrketräning 1½ tim var annan dag, jag är piggare och trivs bra med mig själv på ett helt annat sätt, hmm för att inte tala om sexet Nått som är skummt är när man känner på sig själv, jag känner hårda ben där jag inte har känt dem på länge, halsen känns så konstig utan alla hakor och valkar, knäna är smala och när jag ligger och ska sova så känner jag ben som sticker ut och blir obekväma Önskar att de lägger resurser så att köerna till dessa operationer minskar fort, det är så viktigt att alla som behöver den får den så fort de bara kan. Kram på er alla och fortsätt kämpa och grattis till er alla som redan är på andra sidan
    Åh, vad jag behövde se det där! Tack för att du tar dig tid att sprida lite solsken. Flyter på nu, är helt dimmig och sur och trött, så skönt att få en bild av varför man utsätter sig för detta. 
    Det har ju gått så himla fort för dig! Jag får panikkänslor ett par gånger om dagen, inbillar mig att jag kommer vara en av dom som går ner 7-8 kg och sen tar det stopp...
    Nu tänker jag hoppa i säng med ett leende på läpparna.
  • litenkisse

Ni med titthål, hur länge hade ni kvar agrafferna? Till mig sa de 17/5, då har det gått tretton dagar. Nu tycker jag dock att det kliar nåt förfärligt runt dem + att det blivit rött runt "hålen" på ett par av dem. Själva såren är ju helt läkta och fina. Tror ni jag kan ringa Vc imorgon och få bort dem? Det har ju ändå gått tio dagar då.

• Lalalong
    FMEmbla skrev 2010-05-13 22:18:54 följande:
    *flinar* jag skulle gärna följa med i den dagdrömmen om jag fick!
    Haha
    Klara 060504, Alva 100117
  • MissHellen
    FMEmbla skrev 2010-05-13 22:22:41 följande:
    Jamen svart är ju superbra! (Jag ska ta på mig vitt när jag ska till vc. ) Ok, med andra ord ska man lyssna noga på vad de säger om vilken tid det är på mitt sjukhus, för jag vill ju inte först VÄNTA och se om mitt sjukhus klarar tiden och SEN söka mig vidare. Det måste man väl kunna göra på direkten. (Sorry, jag vet att jag är lite trög och att jag ältar det här med VG och FVV, men jag måste ha koll. *kontrollfreak*)
    De hade jag oxå gjort, om jag inte skulle ha jobbat direkt efter (jobbar exktar i en klädbutik ).

Nja, jag tror de var mest för att hjälpa mej. Han mena nog om dom inte höll tiden, så skulle jag skicka remissen någon annanstans och inte ge upp!

Jag var på VC i slutet på november förra året, fick bekräftesle att dom fått min remiss i början på december. Sedan ringde jag och hörde så dom verkligen fått den och när jag skulle få komma. Fick brev om en tid förra veckan (skulle egentligen fått en tid tidigare, sa hon på telefonen..) och ska dit i slutet på månaden.
    Om jag nu får ett ja (vilket jag tror att chansen är ganska liten..), blir de nog operation efter sommaren, om äns de..
  • Malleballebuse

Jeanette 79: jag ska operera mig på Calanderska den 15/6 men har redan haft min inskrivning och fått all info. Så på sådana frågor kan jag svara med lite tur
    Med andra får du vänta lite.

Till dig vars nick jag glömt : vilken rar vän du är som bryr dig på ett så gulligt sätt. Jag brukar fråga om vi ska dela på en lunch då det brukar räcka till oss båda.

Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)