• Elwi

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Hej, stämmer det att dom sänkt BMI till 35 för att få en GBP op?
    Har en väninna som inte har någon sjukdom i bakgrunden men har fått tid fö rGBP op nu i sommar. Hennes BMI är under 38.

Mitt BMI är 36,1 och hoppas på att få en remiss... ska till doktorn 1a juni!

• Elwi

Hej, ok.... så jag som har BMI 36,1 och med struma i bagaget kanske har en chans att få en op?

Är så rädd att dra på mig diabetes... känns som det ligger runt hörnet och lurar.

Hur är det med sjukhusen i stockholm? Är det 35 el 40 som gäller?
    Om man fyller kriterierna, kan man kräva en OP då? Eller är det husläkaren som bestämmer om han ska skicka en remiss eller inte?

Känner mig så förvirrad, tack alla för hjälpen.

• Elwi

Hur lång tid tar det från "start" till "mål"?
    Om man räknar från det att man går till läkaren och får en remiss.
    Hur ser proceduren ut sen?

Så underbart att alla delar med sig av sina erfarenheter... tack för all hjälp  so far.

• Elwi

Hallå på er stockholm -OP áde
    Hur lång väntetid är det här i stockholm? Någon som vet?
    Stämmer det att det är flera års väntetid.... då drar jag ner rullgardinen direkt

• Elwi

Oj... det var inte meningen att det skulle bli en arg symbol där... skumt.

• Elwi
    Zodic skrev 2010-05-16 21:15:16 följande:
    Elwi: Det beror som sagt på hur mycket du själv ligger i, gör du ingenting kommer det säkert ta lång tid
    Ok, tack....
  • Elwi
    lyckligjanuari skrev 2010-05-16 21:22:01 följande:
    Om du ligger i och åberopar vårdgarantin så går det ganska fort om jag förstått det rätt om jag vore dig skulle jag ringa Ersta eller något annat opererande sjukhus och höra hur man bäst går tillväga för att få operation fort.
    Ok, man får väl ringa och ligga i. Vård garantin är ju 3 månader, det låter ju som väldigt kort tid.

Hur lång tid har det tagit för er ?
  • Elwi
    Zodic skrev 2010-05-16 21:34:37 följande:
    Jag har redan svarat en gång innan ;) men det tog 72 dagar från att jag valde valfrihet i vården. Har du fått en remiss?
    Hi Hi... jo jag vet, tänkte skriva "Zodiac-dig vet jag" men undrade om det var ungefär desamma för andra här inne.

Jisses va snabbt du svarar =)
    Läste din blogg, tack för att du delar med dig.
  • Elwi

Ok, 90 dagar känns ju helt ok, jag hade sätt framför mig 2 års väntan eller nåt...
    och då har man ju gett upp för länge sen.
    Har inte fått remiss än, ska till läkaren den 1a juni.
    Håll alla tummar ni har!!

• Elwi
    ChokladMoshin skrev 2010-05-16 23:13:30 följande:
    På Sös vet jag det är över 7 månader till bedömning och minst lika länge till operation. Ersta var kanon snabba, ca 1 månad till bedömning och knappt 2 månader till operation. Men vet inte hur det ser ut på Ersta nu, detta var i början på året. Kommer ju en massa semestrar och sånt emellan nu.
    Kan man be att dom skickar remissen till Ersta då? Eller väljer läkaren själv vart han ska skicka den?
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)