Inlägg från: Bebis050810 |Visa alla inlägg
  • Bebis050810

BF November,2010 DEL 2

Belavon skrev 2010-09-17 16:44:58 följande:
    Han kommer att jobba två månader ute och sedan är han hemma två månader och så håller det på.
    Skönt att han kan vara hemma så länge sen då, tom februari, då bebis är nyfödd och du behöver hjälp och ni får mysa med liten tillsammans!
    men vad länge han är iväg på sjön!! superlänge ju! jag hade inte pallat det, (tror jag)
    Är det så att han kan välja hur han vill jobba? typ 2 mån på sjön - 2 mån hemma. 1 mån på sjön - 1 mån hemma...?
    Kinne79 skrev 2010-09-17 16:57:37 följande:
    Sitter och är avis och frustrerad på min lillebror!

Han är 21 år och bor i lägenhet som mina föräldrar betalar + mat och mobil. Det tycker jag väl är ok, om det inte håller på allt för länge till. Det jag är frustrerad över är att han får pengar utöver detta till helt onödiga och dumma saker. Tex har han för flera månader sedan åkt fast för att ha lastat för mycket öl i bilen från Tyskland. (Tillsammans med kompisar) Mamma betalade hela boten på 4000kr och hur lillebror fick pengar till öl vet jag inte. Detta tyckte jag var jättedumt men han hade ju hamnat hos kronofogden annars. Senare fick jag reda på att det hänt igen och böterna fick pappa betala (de är skilda). Fasen han lär sig ju inte om de bara betalar utan att ställa motkrav. Och nyss läste jag på FB att han ska tatuera sig för drygt 2000kr. Jäkla bortskämda snorunge känner jag då. Jag kanske inte är avis men jäkligt frustrerad. 
    Så är det med min lillebror med, "lillpojken" i familjen. han får oxå massor av pengar till allt möjligt och jag får sköta mig själv. inte mer än rätt iofs, för jag är vuxen och ska ta mitt ansvar! men det e min bror med, 26 år. han borde oxå få tänka själv, ta ansvar osv!! annars lär han sig ju aldrig. Han kan köpa dyra märkeskläder, snusa, röka, gå på krogen, åka på resor mm och är arbetslös, undra hur det går ihop??
    ja får inget utöver vid födelsedag + jul. Ja barnen får ju när de fyller år, jul, nåt då och då, så det är inte det, men man tycker ju att det ska vara lika för båda "barnen" i familjen. eller hur!
    Så jag förstår dig fullt ut!!
    jag skulle oxå vilja kunna göra lite kul grejer.

POPCORNPLAYA- ben&Jerrys, det 'är en glass vad jag förstått, men vad är det för speciellt med den??

TANIKO- jag är inskriven på AF nu sen liten började på dagis för 3 veckor sen, hoppas de inte hittar nåt jobb eller kurs till mig nu, för jag orkar inte jobba!! Väntar på mina a-kassepengar, OM jag nu får några, har räknat med det, men väntar på beslut, de sa att jag kanske varit ifrån stämplingen för länge...... Hur man nu kan vara det??? Vaddå lixom, är det inte bra att man göra annat än att bara stämpla!? ibland undrar man hur systemet funkar!!
    (¯`°?.¸ ♥ Mamma 2005 och 2008 BF 101115 ♥ ¸.?°´¯)
  • Bebis050810

Taniko- ja klart du kan fråga henne!

Trulsa- ja min bror tatuerar sig nu och då han med!! och jag som vill taturera in barnens namn, har sagt det länge och väl nu!! men jag får ju aldrig pengar över till det.......

Helen- Hoppas du fick bra betalt :)

Popcornplaya- aha, får köpa den nångång då, men den finns inte på vårt Ica nära, sett den på Coop men det e ju 9 mil dit, hinner ju tina på vägen hem!! men får väl ta med en sked och äta i bilen

Var bara tvungen att baka denna pajen som kardemummagumman tipsade om på FB:
    http://www.recepten.se/recept/aeppelpaj_knaeck.html
    Ska smaska på den till Idol sen!! HIHI

• Bebis050810
    Sassa82 skrev 2010-09-17 17:52:20 följande:
    Ja det där med vikten är ju ett kapitel för sig, börjar bli nervös för vart det ska sluta. Förra grav gick jag nog upp 11-14 totalt hon kom då i v. 35+5.

jag är nu 30+4 och har gått upp 11kg.

lägger in en magbild från 29+6 snart en vecka gammal.

Härlig mage!!
  • Bebis050810
    Helen C skrev 2010-09-17 20:47:37 följande:
    Är det någon som har provat en sån Belly bandit. Det är en gördel typ som man har efter förlossningen.... Såg en sån i en gravid tidning och skulle vilja köpa en sån. Tänkte bara om någon testat en sån????
    ska det göra att magen blir plattare fortare eller? jag har aldrig hört talas om en sån.
  • Bebis050810

Mått illa i natt igen, men jag får skylla mig själv som bakade och åt den där äppelpajen, jag vet ju att min magen inte tål en massa sött, fett osv... men mkt trist för man vill ju leva med o njuta av lite gott ibland! men jag klarade mig från att kräkas iaf....

Fick faktura på litens dagisavg. igår, 930 spänn!! helt sjukt ju! betala så mkt och så FÅR hon ju inte vara där mer än 15 timmar/vecka. Jag tycker att det är helt sjukt system att man ska betala lita mkt, även om man har barnen där 15 tim/vecka, 40 tim/vecka eller 5 tim/veck.a.

Hur mkt betalar ni andra i månaden för era barn?

Sen har de ju nu införts att det är gratis dagis för barn från 3 år (förut var det ju 4 år), vet någon från när det gäller??
    Är det från den dagen barnet fyller 3 år? eller från vårterminen barnet fyller 3 år? eller från höstterminen barnet fyller 3 år?
    (Min dotter blir 3 år i maj 2011)

• Bebis050810
    Williams Mamma 070824 skrev 2010-09-18 10:42:37 följande:
    Men är det gratis när de är 15 tim då?
    Nu går William heltid denna månaden ut sen går han ner på 15 tim.
    Denna månadens räkning låg på 421 kr.
    jag var inne och läste på min kommuns hemsida och där stor det att det va gratis förskola from höstterminen det året barnet fyller 3 år. ja så då blir det from slutet på augusti 2011 för vår del....
    Då borde det ju vara from NU för din del då ju. och ja det gäller för max 15 tim/vecka.

För min del så kommer min minsta gå på dagis fram till skolan slutar i juni 2011, för sen får inte storasyster gå längre eftersom hon redan har gratis förskoleplats (hon e ju -05:a) och sen kommer hon börja igen sen när skolan börjar till hösten. Men då kommer jag ju få betala fullt hela sommaren, 3 månader ' 900 spänn, känns ju inte så motiverande när hon inte kommer vara där. Därför har jag tänkt såhär, jag säger upp platsen för henne under juli och augusti så slipper jag ju betala (betalar för juni) och sen börjar hon när skolan börjar i slutet på augusti och då är det ju gratis för henne.
    Så borde man väl få göra!!?? man måste ju tänka ekonomiskt lixom! (är inga problem med dagisplatser här, för det föds så lite barn här, typ 8-10 barn/år inom en strecka på 4 mil!) och vi har 3 dagis här....
  • Bebis050810
    NJsmamma skrev 2010-09-18 17:05:26 följande:
    Jag är så jäkla trött dygnet runt, toabesök varje natt 4-5 ggr är så trött på att gå runt i en dvala..:/ Har dessutom en himla ischiasvärk som inte är från denna värld, detta med att vända sig på nätterna eller att försöka gå utan att se ut som en gammal tant är ju inte lätt ;) Gnälligt inlägg men ibland bara måste man:) La in och jämförde magarna i samma vecka med dottern och lillebror, jätteskillnad på magarna verkligen!! Vecka 31:
    Jättefin mage!
  • Bebis050810
    NJsmamma- jag är oxå jättetrött jämt!!! är så trött på denna tröttheten, orkar inte ta mig för nåt och orkar inte ens träffa vänner. va hos mamma förra helgen på fika, efteråt gick jag och la mig så fick hon passa barnen, ja sov i 3 timmar, hur kul är man egentligen??
    Jag har 1-2 dagar i veckan då jag är piggare, passar då på att göra nåt hemma såsom städa och tvätta, men sen e jag helt slut resten av veckan! idag tex har jag legat och vilat/sovit i 1,5 timme. ja sen var jag tvungen att laga mat...

Skulle behöva flytta om i lite garderober, städar ur dem, sortera bland alla gamla bebiskläder och tvätta och stryka dom, ta hand om annan tvätt som ska vikas, putsa fönster i alla rum, det är 17 stycken!!! hur kul är det! både inne o ute. men vad gör jag , orkar ingenting!
  • Bebis050810
    Saraia skrev 2010-09-18 17:13:23 följande:
    ska man anmäla t ngn handläggare tro, att 4åringen bara ska gå 15tim fr 1 nov eller gör dagis detta???
    Är väl lika bra att du ringer din kommun så det inte blir nåt fel. så du inte behöver betala i onödan.
  • Bebis050810
    Frogster- jag skulle ringa fl. det gjorde ju jag i vecka 25 när jag trodde att jag läckte fostervatten, men det va troligtvis flytning eller spermavätska.
    Bästa att rådfråga dom.
    Zazz82 skrev 2010-09-18 22:16:11 följande:
    Om ni orkar att upprepa er så har jag några frågor till er,  är det nogen mer som gått upp 18kg?
    Nogon bebis som ligger i säte??
    Min gör troligen.. blir koll i veckan som kommer och sen ett vändnings försök i värsta fall..
    Foglossning??
    Jag har MASSSSOR går knappast ut längre..
    Hur sover ni??
    jag sover ganska bra men svårt att somna in på kvällen..
    Hoppas ni alla vill svara,, Kram Zazz
    jag har gått upp 10 kg nu i vecka 31+6. stått stilla de senaste 3 veckorna, skönt.

När jag va hos BM för 3 veckor sen trodde hon att det va huvudet hon kände mellan mina ben, ska dit imorn igen, får se hur den ligger då.

Nepp, ingen foglossning som tur är, har inte ont någonstans faktiskt. mina krämpor är fruktansvärd trötthet och energilöshet!! och illamående.

Jag sover hyffs bra, vaknar flera ggr varje natt för att kissa, byta ställning, vända o vrida på mig, men sover ganska så bra iaf. sover på dagarna med, ca 4 dagar i veckan. 
    Min bebis rör sig jättemycket! på nätterna med, bökar och snurrar runt, det känns faktiskt lite obehagligt då när man ska sova och den håller på att gymnastisera där inne i magen, tränar väl till nått VM
Svar på tråden BF November,2010 DEL 2