Vi 2 blir 3 skrev 2010-07-08 20:21:37 följande:
För en frisk människa som äter, mår bra utan sjukdomar eller annat som kan påverka ett blodtryck så ligger de normalt på 120/70, ett systoliskt tryck på 145 klassas som högt Ja. Man brukar dra gränsen för godkänt blodtryck vid 140-145 där du ligger ungefär, med gräns till högt blodtryck. Men mår du bra i övrigt och din BM tycker de är okej - då är troligen allt bra =) Kan inte tänka mig annat.
Du har ju en hälsofaktor att du är gravid där ett högre blodtryck inte är ovanligt men de bör ju ändå hållas under uppsikt. Ring till vårdcentralen eller din BM igen och hör med henne.
Super att det finns någon här som verkar kunna detta! =)
Grejen är ju den att jag inte känner mig helt okej.
Jag har misstänkt att det varit blodtrycket som knasar men har ingen koll på hur det "ska" kännas så när hon sade att allt såg bra ut så tänkte jag att det inte var något att hänga upp sig på då!
Har flera gånger fått så att det känns som att hela kroppen bara tokrusar! Hela skallen susar, kroppen blir matt och totalt orkeslös och pulsen blir skyhög.
Har inte kunnat sätta det i något sammanhang, därför jag inte brytt mig om att kolla upp det än plus att det ju lugnar sig på några minuter bara jag lägger mig och försöker slappna av och bara andas normalt.