Inlägg från: sunflower79 |Visa alla inlägg
  • sunflower79

BF November,2010 DEL 2

NJsmamma skrev 2010-11-01 09:21:23 följande:
    MammaD och Rosen- Stort lycka till idag, vi hejjar på er, nu vill vi ha lite mer bebisar i tråden
    Helen: Tycker så synd om dig som ska gå och behöva lida, hoppas att det sätter igång ordentligt snart!!

Inatt har jag nog sovit i 2 h sammanlagt tror jag, rätt onda sammandragningar som kommer och går, och sjukt ont i ljumskarna så fort jag rör mig.. Imorgon ska jag till bm iaf, alltid kul och se vad som har hänt, vikten har skenat iväg mindre kul dock och vätska har jag i massor..
    Jag är så himla nyfiken på hur bebis ser ut, men sen kan jag inte hjälpa att det maler i huvudet om han är frisk.. har drömt så konstiga drömmar det senaste om att det kommer ut ett monster som är jättemissbildat

Ska nog ta med mig datorn till sängen, bädda ner mig och försöka vila lite och kolla på senaste avsnittet av "the event" som jag missade igår.
    det där med mardrömmar känner jag igen! har hört att det är väldigt vanligt att man drömmer helt sjuka och otäcka drömmar under graviditeten.. väldigt obehagligt!
  • sunflower79
    Helen C skrev 2010-11-01 09:48:34 följande:
    Gid morgon tjejer

Va inne på förlossningen igår, hade hanterbara värkar, men som givtevis avtog när vi kom in. Öppen iaf 2½ cm... Sovit som en kratta inatt då jag haft sån värk i benen. Vaknat varje timme, knappt kunna vända mig i sängen....

Inga värkaar än så länge idag men får se hur de blir....
    Ska iväg på lite grejer idag så ni undrar vart jag e=)

Lycka till Rosen idag och Mamma D
    oh 2,5 cm! nu händer det grejjer :-P spännande! hoppas det händer mer under dagen nu då!
    MammaDeborah skrev 2010-11-01 09:56:46 följande:
    Låter bra, Chanelll. En väninna till mig fick barnsängsfeber efter sin andra förlossning. Hon började plötsligt störtblöda och blev snabbt mycket dålig. Hon blev inlagd och satt på så stark antibiotika (intravenöst) att hon inte fick amma. Worst case scenario så klart. Hoppas allt är ok. Beträffande ryggen så vet jag en annan väninna som hade besvär länge efteråt. Det visade sig att svanskotan hade hoppat ur led eller nåt sånt. Hon fick hjälp av en duktig naprapat till slut. Då hade hon besökt flera sjukgymnaster redan...
    en svanskota som hoppar ur led? hua det lät verkligen inget vidare!
  • sunflower79
    Love3 skrev 2010-11-01 10:15:00 följande:
    Hej hopp!

14 dagar till BF i dag

Men det gör absolut inget om bebis vill komma lite tidigare än så
    haft några känningar än?
  • sunflower79
    MammaDeborah skrev 2010-11-01 10:26:29 följande:
    Sunflower: hon hade väldigt ont!! Det tog typ nio månader att hitta någon som visste vad som var fel...
    åh fy va jobbigt att gå såå länge med den värken! antar att det inte är så vanligt.. men bra att känna till! är ju stort tryck under förlossningen så inte så konstigt egentligen!!
    Love3 skrev 2010-11-01 10:26:55 följande:
    Ja jag har haft en hel del sammandragningar som har gjort lite ont, men inte farligt ont ändå.

Sen i går vart jag lite rädd, för jag fick en jätte sammandragning & jag kände verkligen hur bebisen tröcks neråt, och rätt mycket var det med..

Men sen så är det rätt lugnt tyvär...

Ska försöka mig på att puttsafönster i dag
    ja detta med att det går upp o ner är psykiskt OCH fysiskt påfrestande.. man vet ju inte alls hur länge det ska hålla på tills det är dags!
    Saraia skrev 2010-11-01 10:31:56 följande:
    Vattnet gick i morse då jag vaknade o ska in på kontroll nu!! Senast imorg e bebis här, sätter igång efter ett dygn om det ej kommit igång!!
    åh va underbart!! lycka till!!

sitter själv här hemma o läser igenom materialet från profylaxkursen... alltid bra att uppdatera sig på det man lärde sig! tyckte kursen var helt suverän.. nån mer som gått?
  • sunflower79
    NJsmamma skrev 2010-11-01 11:52:49 följande:
    Det här med att sova gick väl sådär kanske.. är jättetrött och rastlös som tusan på samma gång, ingen kul kombination direkt..
    Det här med vattniga flytningar, igår kväll innan jag skulle lägga mig gick jag på toa och hade en jättefläck i trosorna som att jag hade kissat ner mig, tänkte inte så mkt mer på det men nu idag när jag legat och vilat en stund och går på toa så har det kommit en massa vattniga flytningar?! igen.. så här började det ju när mitt vatten gick med dottern, och efter ett par dagar kom det en massa som rann ner på golvet, fick då visserligen svaret från fl när vi åkte in att det var vattniga flytningar, fastän hela bindan var genomvåt.. Ja det lär väl visa sig, men det är ju skitjobbigt att gå runt och vara pisseblöt:/

Saraia- gud vad spännande, stort lycka till!!!
    ja dessa flytningar.. trodde ju att mitt vatten gick förra veckan ute på stan.. fick rusa till närmaste toalett och insåg att det "bara" var flytningarna! så himla jobbigt o kan inte använda trosskydd heller pga att det blir för lite luft och jag får massa kli o svid :-/
    NJsmamma skrev 2010-11-01 13:00:49 följande:
    Går in i vecka 38 imorgon, slänger in en bild från idag dock lite suddig

oj en riktig kula du har, va mysigt =)
  • sunflower79
    Rosen skrev 2010-11-01 16:56:57 följande:
    hej tjejer!
    det blev ingen igångsättning idag o ska jag vara ärlig så känner jag mig lite lättad över det samtidigt som jag såklart vill ha min lilla bebis hos mig. men läkaren gav det tills på fredag annars blir det igångsättning då.
    hon mätte med ul o han väger 4,5kg nu.
    hon kände om jag är öppen och jag är öppen 3 cm, där e 2,5cm kvar av livmoderhalsen/tappen?  och jag e helt mjuk o mogen. hon gjorde även en hinnsvepning på mig så sen dess har jag haft massa molande i magen.

efter vi kom därifrån gick vi en runda på ett varuhus o sen hem. jag somnade som en stock i soffan o vaknade för en stund sen. helt slut e jag i kroppen nu.
    oj oj så senast fredag har du en liten bäbis då vad krävs för att de ska göra hinnsvepning?
    MammaDeborah skrev 2010-11-01 17:02:40 följande:
    Jag sitter och dricker kaffe och väntar på att älsklingen ska sluta jobba.
    Ctg såg bra ut, bt normalt, läkaren undersökte och jag är öppen drygt 2cm. De vill verkligen inte sätta igång mig men förstår det ohållbara i situationen. Så ny tid på torsdag (bf) och då blir jag igångsatt! Hon petade rätt mycket så man kan ju hoppas det startar självmant. Har småvärkar men vågar inte hoppas nåt. Mannen tyckte vi skulle ha lite mer sex också. Om inte annat för att det lär dröja ett tag sen Så senast 10:30 på torsdag vet ni var jag är
    spännande! måste kännas skönt att ha ett datum nu, efter alla turer fram o tillbaka!!
  • sunflower79
    Kinne79 skrev 2010-11-01 14:02:14 följande:
    Vad har man i skötväskan första tiden?
    bra fråga! det undrar jag oxå =)
    Love3 skrev 2010-11-01 18:18:10 följande:

Hmm Nu undrar jag en sak & hoppas på att någon kan svara

Hur kommer det sig att mödrarvården & dyl ser så enormt olika ut beroende på vart man bor i sverige?

Borde det inte vara lika för alla?

Har en kompis som bor nere i skåneland och där har hon gjort hela 6 UL, samma när hon väntade sin förra...
    Frågade henne varför men hon kunde inte svara. " det är bara något vi blir kallade till" tydligen rutin där...

Jag har bara gjort 2st , ett Vul & Rul...

Bara en liten undran från min sida

ja jag har oxå märkt att det skiljer sig mkt! jag har fått göra några extra men bara för att jag gått via Sophiahemmet och haft massa hormonbehandlingar o dylikt.. plus ett TUL pga min GBP-op jag gjort..
    MammaDeborah skrev 2010-11-01 18:18:25 följande:
    Det känns helt underbart. Även om torsdag känns en evighet bort så är det ett slutdatum! Det moler som bara den i magen nu så kanske, kanske...
    håller tummarna!!
    kicki08 skrev 2010-11-01 18:21:40 följande:
    Mamma D: en hinnsvepning kan verkligen göra susen. det har det gjort för mig båda gångerna Kramen!
    vad avgör om de gör hinnsvepning? kan jag be om det tex?
  • sunflower79
    MammaDeborah skrev 2010-11-01 19:44:31 följande:
    Trulsa: du frågade om skötväskan första tiden. Blöjor, våtservietter och kanske en rumpsalva (typ bepanthen eller inotyol). Ett eller ett par ombyten till bebis, kräkhandduk och om man som jag har rejäl mjölkproduktion kan en extra tröja till mig själv vara klokt. Amningskupor är oxå nödvändigt. Sen har jag gärna en flaska handsprit och kanske en skön handcreme eller liknande. Det är väl vad jag kommer på nu på rak arm. Näsdukar vill jag gärna ha men det har kanske inte så mycket med bebis att göra ;)
    tack för tipset!!
    kicki08 skrev 2010-11-01 18:27:06 följande:
    Sunflower: Jag tror det beror på lite vilket landsting man hör till om dom gör det eller inte. sen är det ju beroende hur långt gången man är och hur pass mogen man är tror jag.
    Jag har ju varit mogen och lite öppen varje gång. Första gången gjorde barnmorskan det på mvc. Och nu med dottern gjorde dom det på förlossningen kvällen före det satte igång
    ah ok.. då tror jag nog inte att de skulle göra det på mig tex nästa vecka på MVC, då är jag i v 38
  • sunflower79

jojo; tack för dina tips oxå! ja extra handdukar kan ju vara bra! =)
    fick faktiskt med en skötbädd i skötväskan som är plastad.. jättebra!

• sunflower79

ååhhh va jag vill ha bäbis NUUUUUUUUU! Skrikandes mitt tålamod börjar ta slut hihi

Jojo 85 skrev 2010-11-01 21:18:21 följande:
    Ja, det följde med en skötbädd med min väska med.. annars finns det att köpa i babybutikerna o på nätet. Det är sååå praktiskt
    kan tänka mig att det är bra.. har ju sett på många toaletter där det finns skötbädd.. de är riktigt snuskiga!!

tror jag ska börja packa skötväskan imorgon så man känner att det är ännu lite närmare BF
Svar på tråden BF November,2010 DEL 2