Inlägg från: RosaNapp |Visa alla inlägg
  • RosaNapp

Aprilmammor 2010

Starline: välkommen. Min lille vägrar ju än så länge annat än bröstet så jag har inget annat val än att amma. Skulle vilja säga att det är individuellt när det gäller amning, men rekommendationen är att börja med smakportioner runt den här åldern. Lille Er är den jag ammat längst. Han är född den 24 och helammas fortfarande. Jag gillar det egentligen inte, men det är ju himla praktiskt!

Angående syskon. Er har 3 syskon. Jag har alltså 4 barn och det är tätt dom emellan. Väldigt intensivt, full rulle hela tiden. Mellan dom äldsta är det 2 år och jag kände då att det var lite som att börja om. Vi hade sällan med vagn till äldsta, hon var helt blöjfri strax efter lillebror kom så det var liksom inte skötväska och sånt med heller. Dessutom har hon alltid sovit gott på nätterna. Hann bli lite bekväm innan 2an kom. Mellan dom andra är det tätare (15 mån och 20 mån) och då var en redan kvar i blöjträsk, vagn och halvtaskig nattsömn

Er har fö nu kommit så långt att han kan plocka med lite bröd en liten stund. Får väl vara glad för det lilla

• RosaNapp

Starline: jag föredrar tätt :) men fler barn blir det inte här. Jag har precis skilt mig.

Nu bvc

• RosaNapp

Margaux: jag ger lillen bröd. Det ahr han fått börja plocka med.

Ärligt talat så tycker jag det är lite för mycket hysteri runt det här med salt. Salt är inte farligt, i rätt mängd. Att man rekommenderar att utesluta salt är för att mycket färdigt redan är saltat och "alla" äter för mycket salt idag och det klarar inte barnen av då deras njurar inte är fullt utvecklade. Men salt behövs, liksom alla andra näringsämnen.

Idag var vi ju då till bvc. Lillen väger nu 8,7kg (nästan 7 månader). Och är ca 69 lång. Följer kurvorna perfekt. Så han lär väl amma till han blir 18

• RosaNapp

Jag är ju gärna hemma länge med barnen, men Er kommer få börja förskolan hösten -11 och jag börja plugga då. Jag vill jättegärna plugga, men hade gärna varit hemma med Er längre tid. Men jag börjar ju bli lite till åren så det är hög tid att jag kommer igång med pluggandet nu. Har ju börjat, men avbrutit jag vet inte hur många gånger nu! . Just nu är jag hemma på vårdnadsbidrag på hans storebror som blir 3 år i sep -11.

Jag har iallafall slutat tappa en massa hår, det gjorde jag iofs för ett tag sen. Men nu när det växer nytt ser det ut som jag har 2cm stubb mitt på skallen. Inte så snyggt när övriga håret är ner till svanken och jag brukar ha det uppsatt i fläta. Det står liksom rakt upp Nä, ska skrapa ihop lite så jag kan komma iväg till frisör och klippa mig lite. Mitt hår är i desperat behov av toppning om inte annat.

Er ålar för fullt nu och kämpar på med krypandet. Det har inte kommit så mycket mer på den fronten än några svajiga krypsteg.

Jag har också börjat med att vänja honom vid att sova nätterna i sin säng. Det går väl så där, men jag vill inte ha honom bredvid mig längre för han har rullat ur ett par gånger.

helene: jobbigt att hon inte vill sova när hon blir trött. Vore ju annat om hon inte blev övertrött.

• RosaNapp

Er har börjat bli grinig, å andra sidan är han den förste av mina ungar som kommit på att man kan åla sig fram själv till mamma istället för att stanna och grina ner i golvet . Och sen har han ju syskon som roar ett litet tag, men han är smidig. Har dock ont av framtänderna där uppe, hoppas dom kommer igenom snart. Idag har han varit lite varm och väldigt svår att få att sova. Nu har han iallafall fått alvedon och jag hoppas på lugn natt.

Helene: ja, igår fick jag också kommentarer om stubben

• RosaNapp

Knappt jag vill säga det, men nu har er ätit gröt ett par morgnar!
    Och nu är han magsjuk, har haft det här hemma sen i onsdags. Ja inte Er då utan hans storebror.

• RosaNapp

Anna: jo, nu är det över. Nu är det snorigt istället
    Er har snart fått sin tredje tand. Verkar ta lika lång tid för honom att få tänder som för storebror, men han har inte lika ont iallafall. Inatt sov han hela natten utan att äta, vägrade bröstet. Sov dock bredvid mig, jag har gett upp spjälsäng för tillfället.
    Men äter mycket annat gör han ännu inte.
    Han kryper nästan nu och övar på att resa sig med stöd. Kan sätta sig, men gör det mycket sällan. Och så härmar han när man pratar. Har hört mamma och "hej du" som jag brukar säga ett par gånger om dagen

Lindis: vad skönt att det går bättre med sambon. Kommer ihåg att du berättade att det var jobbigt.

• RosaNapp

Jag har alltid känt av utdrivningsreflexen, det kan göra riktigt ont!

Tror förresten jag knäckt koden! Er äter OM jag skiter i att försöka ge på sked . Han vill helt enkelt plocka i sig själv, och gaffel kan gå bra om han sitter i mitt knä och får från min tallrik . Vilket som. Men nu har jag en kille som gått från att ha knipit mun till att bli arg om det inte går tillräckligt snabbt . Men eftersom han vägrar sked eller att jag matar om han sitter i egen stol så äter han ju inga fulla måltider eller gröt. Fortfarande ingen välling iom att han ratar flaska, men ska prova det i mugg om ett tag.

Imorgon är det 8-månaderskontroll på honom (lite tidigt iom jul).

• RosaNapp

Nu har vi varit på bvc. Snorig var Er, men det gick bra ändå.
    9 kg och 70 lång, 7½ månad. BOEL testet gick bra det också och han visade upp sina färdigheter

• RosaNapp

Bäbbä: biffen väger nästan som min tvååring

Vad söta barn plutmunnar och goa leenden

Er har nu 4 tänder och 3 på g. Äter mer och mer annat, men ger fortfarande bröstet. Han äter bara om han får äta själv och då går det inte ner så mycket

Idag hörde jag ole doe dof, storebror satt och sa den ramsan och det lyssnade väl Er på

• RosaNapp

helene: bara när han börjar bli lite svullen i tandköttet, men sen är han inte gnällig. Han kör bara runt med tungan i munnen och tuggar på allt Lik sin storasyster som inte sa något när hon fick tänder! Men det tar tid innan dom kommer igenom på honom! Tänderna syns överdrivet tydligt under tandköttet, men bryter inte igenom.

Han är en riktig liten utforskare, kryper runt och småpratar för sig själv

• RosaNapp

Jag trugar på med sked och idag tog han igen några skedar gröt, innan han knep. Men gröt går ju inte att äta med fingrarna så direkt så han fick annat att äta. Men då blev han sur .

Imorgon är Er 8 månader .

Jag skriver ju här så sporadiskt så jag säger God Jul till alla nu

• RosaNapp

God Jul, lite i efterskott!

Vi har magsjuka här, alla barnen naturligtvis! Började natten till julafton och fortsätter ju nu då. Er också, han hade (om jag inte lagt skydd i min säng) skitit ner hela sängen imorse med sin diarré... På ett sätt är det ju gott att dom får det samtidigt, då försvinner det väl snabbare, men det är tufft med tre små att hjälpa samtidigt. Äldsta sköter det själv rätt mycket (hon går in på toaletten och låser om sig). Men det är väl till stor del för att det inte är så där jättejobbig magsjuka den här gången.

Men det märks ju att Er inte äter så mycket, jag läcker som ett såll...

Angående fler. Så kände jag efter 3an också, vi hade då bestämt oss för att det inte skulle bli fler. Jag ändrade mig ju och nu efter 4an så har suget efter fler helt försvunnit. Jag känner inte alls att jag vill ha fler barn.

• RosaNapp

Tokis: vad söt Vad kul att hon tar sig framåt nu!

Här händer inte så mycket. Er försöker gå utmed soffbordet, håller sig i med bara en hand, vill gärna gå om man håller i händerna och babblar på som vanligt. Inte tyst en minut!
    Har 7 tänder nu och fler på väg för det märks att det kliar i munnen, igen. Tycker väl att det kan lugna ner sig lite... Han ammar fortfarande mycket.

Alla barnen var sjuka över helgerna och på senaste kollen hade han knappt gått upp något. Nu äter han upp sig, äter ofta nu. Tom lite gröt med sked

Svar på tråden Aprilmammor 2010