Inlägg från: RosaNapp |Visa alla inlägg
  • RosaNapp

Aprilmammor 2010

helene: ja just nu får jag ovett för att jag VILL ha kontakt med henne, men inte orkar med hennes hat. Nej, jag tror hon kommer fortsätta på den inslagna linjen.
    Så ser jag med ut . Men nästa år, DÅ ska jag vara fit for fight igen!

Nu lunch

• RosaNapp

Ja, nu är ju inte allt hennes fel, det är det ju sällan, men jag tycker att man någon gång borde komma lite längre än bara se till sig själv. Jag har svalt en massa under åren just för att jag tyckte det var så kul att vi hade fått kontakt igen (hon har sagt upp den förut...) och för att barnen gillade henne. Fick dock veta idag att mig slutade hon minsann bry sig om för flera år sen. Det kändes ju...sådär :-/

Annamamma: kommer också ihåg att du berättade det. tråkigt att det blir så.
    Det här är ju, tack o lov, inte barnens enda kusin, men det är det som skulle vara närmast i ålder. Dom andra är tonåringar.

E verkar rätt fri från sin förkylning nu iallafall.

Angående tappa hår förresten. Det började för mig för kanske två veckor sen, MEN jag tappar allt det nya (som kommit efter dom andra hårtappningarna) så det är inte så långt som mitt vanliga hår och rätt tunt. Vilket gör att det inte sitter uppe i flätan (har hår till rumpan) så nu hittar jag hår överallt, det bara drösar över mig känns det som. Mycket irriterande. Dom andra gångerna har det iallafall haft vett nog att vara det långa som fallit mest

• RosaNapp

Madde: känn inte så. Många som helamma börjar inte med smakportioner förrän barnen är 8 månader och ännu senare! det där styr barnen bra själva. Tänk bara på att ha i extra fett om du gör egna purér. Det säger dom iofs om burkar också. Barn behöver fett för att växa och må bra. Salt kan man undvika till dom är 1 år, men det är inte farligt innan. Bara att dom inte är gjorda för att ta hand om det i större mängd och många saltar alldeles för mycket i maten. Vanlig mjölk kan man ha i maten, men vänta med det som måltidsdryck.

Jag var på efterkontroll nu i veckan. (Är sjukt dålig på att hinna med fl numer, har fullt sjå på dagarna). Jag har gått upp lite märkte jag, men så kan det ju bli. Lite högt blodtryck hade jag också, men inget som sades n¨got mer om. Bm var på mig om att skaffa preventivmedel. Hon tyckte absolut att jag skulle ha spiral. Men nej, jag har inget nu. Har ju ändå inte någon partner. Den dagen, den sorgen...
    Ska väl ta och göra slag i den där steriliseringen någon gång kanske.

Annamamma: det är ju svårt att gissa vikten på dom. E har än så länge inte visat något intresse av annan mat. Det har dom andra gjort i den här åldern, men det kommer, det kommer. Han är ju inte så gammal än. Hoppas dock att han blir lika enkel i maten som dom andra.

Idag har han varit otroligt gnällig och jag har sett ett par vita prickar i underkäken. Idag hade han tungan där hela tiden så det verkar vara tänder på g. Jag HOPPAS dock att det bara är vädret som påverkade honom idag för tänder får gärna vänta ett tag till...

• RosaNapp

helene: gott det! Jag väger nu mindre än jag gjort på 3 år. Dvs, vikten efter barn nr 2 har nu börjat betas av. Men det går långsamt då jag ännu inte börjat hårdträna.

Hipphipphurra: tråkigt med depression. Hoppas det vänder snart.

Vi har inga rutiner. E äter och sover när han vill än så länge, men han har alltid sovit bra på nätterna så det är ju bra.
    Snart är han 4 månader. Ska till bvc nästa vecka, får se vad han väger då.

Jag gör inget för att barnen ska "lära" sig. Det kommer när det kommer.

Har jag sagt att jag tror han kommer få tänder snart? Det både känns och syns två små prickar i underkäken. Han ahr tungan där mest hela tiden så han märker det också.

Något jag märkt är att han älskar att sjunga och att man gör rörelser till! Inget av mina andra barn har varit så intresserade av det på det sätt som han är. Passar bra ihop med hans pratighet

• RosaNapp

Anna: jag har aldrig ersatt ersättning med välling. För mig är ersättning just ersättning för bröstmjölk, inget annat. Så mina barn har fått ersättning så länge dom inte helt gått över till vanlig mat. Kvällsvälling har dom fått från  6 månader, men då för att jag tagit bort nattmålet då. Kvällsvällingen har jag tagit bort när dom varit 1½ år.

E vill inte riktigt sova på dagarna nu. Så han somnar på filten, mitt i lek istället

• RosaNapp

Annamamma: säger som helene, om det bara är jobbigt och blir till ett måste så kör på det som känns bra istället.

Jag har dock nu, idag, bestämt mig för att sluta med allt godis, tvärt. Jag har slurpat för mycket cola på sistone känns det som och det märks, jag får sånt sug efter det så nu ska jag bli av med suget. Har gjort det förut, kan göra det igen .

Idag har E tjutit med skrik som skärt rakt genom öronen på mig. Och bara velat vara i famnen. Jag har ont i öronen nu och då var det ändå ett par timmar sen som barnen somnade för natten! Inklusive E.

• RosaNapp

Jag brkar börja med gröt på morgonen och sen smakportioner till lunchen. Mest för att hinna se om magen tål det. Sen när det äts bra till lunch så är det ju bara att byta ut även middagen

• RosaNapp

Madde: spagetti med köttfärssås är väl en favorit hos alla barn . Kul att han åt lite mer med.

E, som blev 4 månader igår, vägde ju ca 6,8 när han var på 3-månaderskontrollen. Ska bli intressant att se hur stor han är nu.  Nu, när vi varit på förskolan ett par dagar (inskolning för hans storebror) så har många kommenterat att han är stor. Han har nu bodys i 74 och byxor i 68. Men mina barn är nog inte riktigt skapta efter klädfabrikanternas regler.

• RosaNapp

Vaad kul att se alla

Var till bvc idag. Jag hade fel förut, han vägde ca 6,7kg vid 3 månader. Idag vägde han ca 7,4kg, 4 månader.

Har nu köpt gröt jag tänkte han ska få testa imorgon, med lite god fruktpurée till.

• RosaNapp

Uliise: jag helammar, E har inte smakat gröt än. Blev inget igår.
    Men det där beror ju mycket på hur stora dom var från början också och om man ammar eller ger ersättning. Ersättningsbarn brukar gå upp mer då dom får jämnare tillförsel av näring sas. Bröstmjölken kan ju variera lite.

Jag har kvar en i stl80 efter minste storebror och E får ta den. Den kommer vara stor, men det är bara ett plus när man bär mycket (ben och armar som täcker händer och fötter då).Annars hade jag försökt hitta en i stl 74/80, ett mellanting mellan 74 och 80. för enbart 74 hade nog blivit för liten för E i slutet av vintern.

Svar på tråden Aprilmammor 2010