• Anonym

Ni med chefsposition, vad tjänar ni?

Jag påbörjar en 4-årig Hotel Management utbildning utomlands till hösten och funderar såklart en del på vad lönerna i branchen ligger på.
    Jag har tänkt "jobba upp mig" utomlands efter studierna och sen återvända till Skandinavien. Min dröm är att bo i Malmö och jobba i Köpenhamn.

(kan tillägga att jag är tjej och 22 år gammal)

Ni som jobbar som chefer, vad tjänar ni i månaden? Och i vilken branch är ni? =)
    Vad tror ni jag kan förvänta mig för lön som reception/bokningschef (med ambitioner mot hotellchef) eller liknande? =)

• Svar på tråden Ni med chefsposition, vad tjänar ni?
  • Prodin

Jag har varit biträdande restaurangchef i en STOR kedja. Hade b.la. en kurs i Basic Management i ryggen. Jag fick ca 22000 kr /mån. Min chef, dvs. högsta hönset på vår restaurang hade ca 26000 kr/mån. Då hade hon över 10 års erfarenhet.

Hotell och Restaurang är tyvärr en av de sämst betalda brancher man kan jobba inom.

• Anonym

Jag har hellre en hög lön och BOR på Four Season när jag är i Hong Kong än att jobba där!

• Anonym (VD)

Min pappa är VD på ett mellan företag. Han tjänar runt 50 000/mån men får också bonus om han klarar årets mål.

• MickeN1973
    Anonym (Mgmt) skrev 2010-05-11 16:40:28 följande:
    Ja, en utbildning inom management är knappast en garanti för varken topplön eller chefsjobb oavsett bransch. Har själv en attraktiv utbildning (mer attraktiv än hotel management skulle jag tro). Ingen av mina klasskompisar fick mer än 30' i ingångslön och de jobbar bl a som management-konsulter och management trainees på stora företag i Sverige och internationellt.
    Jo men sen ökar lönen när man får en chefsposition
  • Anonym

MickeN1973:

Men precis =)

Så det är väl inget ett "dåligt" val att läsa management inom hotell som vissa här försöker få det att framstå.
    Visst att Hotell & restaurang branschen ska va den med sämst löner men Sverige som land är väl knappast känt för höga löner heller?!

Sen tror jag personligen att lönerna är bättre i hotellvärlden om man till exempel är Sales manager eller Human Resource manager  osv. jämfört med att vara chef i en restaurang.
    Men vad vet jag? =)

• MickeN1973
    Anonym skrev 2010-05-11 23:13:29 följande:
    MickeN1973:Men precis =)Så det är väl inget ett "dåligt" val att läsa management inom hotell som vissa här försöker få det att framstå. Visst att Hotell & restaurang branschen ska va den med sämst löner men Sverige som land är väl knappast känt för höga löner heller?!Sen tror jag personligen att lönerna är bättre i hotellvärlden om man till exempel är Sales manager eller Human Resource manager  osv. jämfört med att vara chef i en restaurang.Men vad vet jag? =)
    Chefs jobb är i grunden samma sak oavsett vart , du ska hålla budgeten osv.

Men det är inte för pengarna man blir hotelchef,  snarare för att kunna gå i högklackat och vicka på röven när man bjuder kändisen välkommen till hotellet
  • Anonym

Ja men gud. Det är ju därför jag vill bli hotellchef ;)

Vara uppklädd varje dag, käka lunch ute, träna på hotellets gym innan jobbet börjar och hälsa celebra gäster välkomna.
    Ser vi fram emot ! =)

• Kjell2
    MickeN1973:Men precis =)Så det är väl inget ett "dåligt" val att läsa management inom hotell som vissa här försöker få det att framstå. Visst att Hotell & restaurang branschen ska va den med sämst löner men Sverige som land är väl knappast känt för höga löner heller?!Sen tror jag personligen att lönerna är bättre i hotellvärlden om man till exempel är Sales manager eller Human Resource manager  osv. jämfört med att vara chef i en restaurang.Men vad vet jag? =)
    Ingen här har väl hävdat att det är dåligt att läsa management inom hotell. Däremot har jag, och några andra, hävdat att du inte skall förvänta dig någon topplön direkt. Vilket du också håller med om.

Att läsa en hotellutbildning och sen jobba internationelt  inom turism och servicebranchen är en jättebra erfarenhet i att möta kunder, ge service, jobba hårt mm oavsett vad du sen ska jobba med.

När det gäller löner har vi rätt hyfsade ingångslöner i Sverige, däremot är  chefslönerna sämre, det om vi jämför med andra västländer. Börjar vi däremot jämföra med länder som Thail, Brazil, India  och RSA så har vi ett väldigt högt löneläge.

Sen måste du vara beredd på att du är 26 eller 27 år när du blir klar med din utbildning. I den åldern börjar ett kringflackande liv med extrema arbetspass på internationella hotell bli mindre attraktivt. Konkurensen kommer också vara hård med de som mer eller mindre gick direkt från gymnasiet och utöver utbildning har jobbat några år.

Jag tycker verkligen du ska satsa på din utbildning om detta är något du brinner för. Men se till att du har realistiska förväntningar på vad som kommer hända sen.

/Kjell

• Anonym (Framtiden)
    Så det är väl inget ett "dåligt" val att läsa management inom hotell

Aldrig något jag själv skulle satsa på. Hög lön i Hotell & restaurang branschen huvudtaget ska du nog inte vänta dig.

Lycka till!

• Anonym (IKEA)
    Anonym skrev 2010-05-08 13:59:46 följande:
    Är bara chef för en person (men hon är väldigt duktig och bra ) - inom bank. Tjänar ca 1,2 milj om året.
    Vad har du för utbild.?
Svar på tråden Ni med chefsposition, vad tjänar ni?