Anonym skrev 2010-05-11 23:13:29 följande:
MickeN1973:Men precis =)Så det är väl inget ett "dåligt" val att läsa management inom hotell som vissa här försöker få det att framstå. Visst att Hotell & restaurang branschen ska va den med sämst löner men Sverige som land är väl knappast känt för höga löner heller?!Sen tror jag personligen att lönerna är bättre i hotellvärlden om man till exempel är Sales manager eller Human Resource manager osv. jämfört med att vara chef i en restaurang.Men vad vet jag? =)
Ingen här har väl hävdat att det är dåligt att läsa management inom hotell. Däremot har jag, och några andra, hävdat att du inte skall förvänta dig någon topplön direkt. Vilket du också håller med om.
Att läsa en hotellutbildning och sen jobba internationelt inom turism och servicebranchen är en jättebra erfarenhet i att möta kunder, ge service, jobba hårt mm oavsett vad du sen ska jobba med.
När det gäller löner har vi rätt hyfsade ingångslöner i Sverige, däremot är chefslönerna sämre, det om vi jämför med andra västländer. Börjar vi däremot jämföra med länder som Thail, Brazil, India och RSA så har vi ett väldigt högt löneläge.
Sen måste du vara beredd på att du är 26 eller 27 år när du blir klar med din utbildning. I den åldern börjar ett kringflackande liv med extrema arbetspass på internationella hotell bli mindre attraktivt. Konkurensen kommer också vara hård med de som mer eller mindre gick direkt från gymnasiet och utöver utbildning har jobbat några år.
Jag tycker verkligen du ska satsa på din utbildning om detta är något du brinner för. Men se till att du har realistiska förväntningar på vad som kommer hända sen.
/Kjell