• Anonym

Ni med chefsposition, vad tjänar ni?

Jag påbörjar en 4-årig Hotel Management utbildning utomlands till hösten och funderar såklart en del på vad lönerna i branchen ligger på.
    Jag har tänkt "jobba upp mig" utomlands efter studierna och sen återvända till Skandinavien. Min dröm är att bo i Malmö och jobba i Köpenhamn.

(kan tillägga att jag är tjej och 22 år gammal)

Ni som jobbar som chefer, vad tjänar ni i månaden? Och i vilken branch är ni? =)
    Vad tror ni jag kan förvänta mig för lön som reception/bokningschef (med ambitioner mot hotellchef) eller liknande? =)

• Svar på tråden Ni med chefsposition, vad tjänar ni?
  • Prodin

Jag har varit biträdande restaurangchef i en STOR kedja. Hade b.la. en kurs i Basic Management i ryggen. Jag fick ca 22000 kr /mån. Min chef, dvs. högsta hönset på vår restaurang hade ca 26000 kr/mån. Då hade hon över 10 års erfarenhet.

Hotell och Restaurang är tyvärr en av de sämst betalda brancher man kan jobba inom.

• Anonym

Jag har hellre en hög lön och BOR på Four Season när jag är i Hong Kong än att jobba där!

• Anonym (VD)

Min pappa är VD på ett mellan företag. Han tjänar runt 50 000/mån men får också bonus om han klarar årets mål.

• MickeN1973
    Anonym (Mgmt) skrev 2010-05-11 16:40:28 följande:
    Ja, en utbildning inom management är knappast en garanti för varken topplön eller chefsjobb oavsett bransch. Har själv en attraktiv utbildning (mer attraktiv än hotel management skulle jag tro). Ingen av mina klasskompisar fick mer än 30' i ingångslön och de jobbar bl a som management-konsulter och management trainees på stora företag i Sverige och internationellt.
    Jo men sen ökar lönen när man får en chefsposition
  • Anonym

MickeN1973:

Men precis =)

Så det är väl inget ett "dåligt" val att läsa management inom hotell som vissa här försöker få det att framstå.
    Visst att Hotell & restaurang branschen ska va den med sämst löner men Sverige som land är väl knappast känt för höga löner heller?!