• ungkvinna81

AVA klinik i Riga

Hej!

Jag är 28 år och har efter flera blodprover och undersökningar fått diagnos förtidig Klimakterium. Innan jag fick denna diagnos fick jag prova Pergotime 2 ggr, en gång med 1 tablett och den andra gången två tabletter. Men det gav mig inga resultat{#lang_emotions_frown}. Sen gjorde jag en AMH -test som egentligen visar hur mycket ägg en kvinna har kvar i kroppen och mina resultat var under den normala gränsen. Det innebär att jag inte kan skaffa barn med mina ägg. I sverige fick jag stå i kö för en äggsdonationsbehandling och min tur är räknat till 2012. En jäkla låååång tid att vänta för ett ägg..... Min läkare på St: Göran sjukhus rekommenderade AVA klinik. 

Jag och min man valde AVA kliniken i Riga- Lettland eftersom de har INGA köar{#lang_emotions_laughing}
    Jag åkte med min man till Riga under mars 2010 och träffade en jätte trevlig läkare. Klinken i sig var jätte fräsch och de hade jätte moderna ultraljudsapparater och professionella, hjälpsamma sjuksköterskor så jag fick en jätte bra intryck av de. Behandligen kostar 65 000 sek och de har även en möjlighet att skicka läkemedel till mig om jag vill det med DHL.

Efter bara första mötet fick jag sätta igång med behandligen. Jag har tagit en Zoladex spruta i buken förra veckan "aj aj!{#lang_emotions_undecided}", progynon tar jag nu och innan min embryo transfer ska jag påbörja intaget av progesteronet. Räknat tid för min embro är 21 maj 2010 så det gick ganska snabbt. 

Vi har redan valt en donator, vi fick inte se bild eller veta namn utan vi fick fylla i våra önskemål om hårfärg, ögonfärg, längd, vikt m.m. och vi fick två kandidater sedan fick vi välja en av de. All kommunikation mellan mig och kliniken i AVA sker via mejl och jag tycker att det har funkat bra man kan även riga dit om man vill.        

• Svar på tråden AVA klinik i Riga
  • chikita124
    snorpan02 skrev 2014-09-04 14:43:54 följande:

Härligt med plus i tråden jag tror mitt andra hcg värde var över 5000, min gyn ringde direkt o frågade om jag satt in 2 ägg... Redan det är intressant det här med svamp, jag får o har alltid haft problem m svamp men nu när jag äter ganska stora mängder av marabouchoklad o glass så har jag endast behövt ta en tablett på 8 mån, kroppen är verkligen konstig.

haha javisst är det konstigt vad kroppen kan förändras:)
  • Redan47

Snorpan , marabou...och du kanske inte äter saker som du brukade tidigare... Och gör mindre eller mer av något annat. Skönt slippa kliet vilket fall som helst. Spännande!

Jag tolkar Svamp som tecken på att kroppen är i obalans och för basisk. De trivs ju mumma då. Underlivet är ju inte en frikopplad del av kroppen även om läkarvården behandlar funktionsvis. Jag behöver se över min livsstil när den "bråkar" signalerar m div obehag. En gång fick jag svamp var helt övertygad jag fått VS- hade tvättat och badat för mycket inkl m tvål!!! En hel sommar i varma Italien boende vid pool och sexdebut! :)) Efter det, avskräcktes jag av det obehaget, Psyk o fysiskt. Därefter, Anv jag typ aldrig tvål, möjligtvis typ intim olja och noga m sexhygien och att kissa efter samlag tex. Dricker citron/ äpplecidervinäger som en vardagsdryck, precis som ahavamaria. Hittills- ALdrig mer behövt besväras igen....

Även våra östrogen/ hormon nivåer påverkar vår syrabas balans. Kroppen är ett underbart komplext system! Se bara på mig, något klaffar inte för att plussa. Detektiv arbete. Lärt mig massor mer om knopp och kropp. Alltid något !

• zaq1234

När på dygnet har ni som tar levaxin tagit det? Riga säger 30 min före frukost dvs på fastande mage. På Apoteket i Sverige säger de på morgonen men inte med järn eller Calcium. Calcium äter jag ju alltid till frukost i och med fil. Vet inte hur jag ska göra, tycker det är rätt så jobbigt då man ska vänta 30 min på morgonen då man ska iväg till jobb. Apoteket hade aldrig hört Rigas rekommendation.

• chikita124

Zaq jag tog mina precis innan jag skulle somna funkade fin fint för jag måste äta direkt på morgonen. ..

• LinaQ

Tack alla fina för grattis! Jag är så glad att ni finns!

Hihi Ahvamaria, vilken mardröm med Putin!

Uj, Chikita, törs inte ringa BM än.. Vad ska jag säga första gången? Låtsas som att jag är vanlig och fått plus på testet? Känns jobbigt att berätta om ÄD per telefon.. Kanske bara behöver smälta veckans väntan på HCG-rapporter och får nya tag nästa vecka!

Låter i tråden som att man snart ska börja dagen med äppelcidervinäger!

• chikita124
    LinaQ skrev 2014-09-04 22:31:45 följande:

Tack alla fina för grattis! Jag är så glad att ni finns!

Hihi Ahvamaria, vilken mardröm med Putin!

Uj, Chikita, törs inte ringa BM än.. Vad ska jag säga första gången? Låtsas som att jag är vanlig och fått plus på testet? Känns jobbigt att berätta om ÄD per telefon.. Kanske bara behöver smälta veckans väntan på HCG-rapporter och får nya tag nästa vecka!

Låter i tråden som att man snart ska börja dagen med äppelcidervinäger!

jag sa sanningen direkt att jag gjort ÄD och fått + och vill nu skriva in mig!!
    De är väldigt förstående..Om du säger de direkt kan hon ge dig en BM som vet vad det handlar om direkt..
  • Redan47

Zaq: Riga säger så om sina piller.... Men, på levaxin fass finns inga sådana restriktioner. Men det är ett morgon hormon. Jag tar mina östrogen, levaxin folsyra direkt när jag vaknar, har piller burk färdig m vatten brevid sängen. Övriga piller, kortison o trombyl tar jag efter frukost. Du ska låta bli ta levaxin på morgonen före en tsh provtagning. Enda restriktionen jag fått, den är fr unilab.

Ang calcium, rek dig att ta en kombi tablett m magnesium - (600/300mg global earth) vilket m fördel tas på kvällen. Stödjer binjurar o det system i kroppen som jobbar om natten.

Lina, om det känns väldigt jobbigt med vad du ska säga...när du ringer. Säg ivf till en början, när du sedan träffar någon personligen vid inskrivning kan du gå in närmare vilken typ av ivf du gjort. Viktigt att vara ärlig då eftersom äd klassas som riskgraviditet. Jag förstår din obehagskänsla, vi går ju utanför ramarna .... Det vackra i det: att du drivit frågan att bli med barn ich detta barn är sååå efterlängtat och planerat att ingen kan ta det ifrån dig! Kram

• LinaQ

Tack Chikita och Redan! Hjärta

Det är säkert för att jag inte pratat med någon annan än min partner och min mamma om det här innan som det blir en så stor grej. Testade just "jag har gjort ÄD" när jag ringde och bokade VUL på en annan klinik än i min hemstad, och det funkade väldigt bra. Hon som svarade sa inget som gjorde att jag kände mig udda eller konstig, utan bara som en helt vanlig gravid! 

Jag har nu börjat sova med en mjuk bh, för de här brösten gör ont! Det känns mycket bättre och jag vaknar inte längre när jag vänder mig av smärtan! Leve bh:n!

Kram!

• wonders

Lina känner igen din rädsla för att nämna ÄD och jag sa ivf när jag bokade och har hållit fast vi detta när jag sen har träffat läkare och BM.. Vet att ÄD är en riskgraviditet men det borde ju även IVF vara så känner inte att det borde göra någon skillnad.. Dessutom var min fundering ifrån att ni som har varit öppna med att ni gjort ÄD vid VUL-bokning och fått lite olika bemötande så ville inte bli betraktad som typ freak.. Mjuk BH är underbart när det gör som mest ont. Skrattande

Sen har jag hört att om man säger att man gjort ÄD så beräknas bla KUB på donatorns ålder vilket kan bli missvisande..? 
    Just nu rinner tiden på och det är snart dags för detta. Det ska ju tas ett blodprov i samband med detta och min fundering är om man ska ta blodprovet före eller om man kan gå upp till provtagningen efter ultraljudet..? Remiss har jag och där fanns det gott om restriktioner typ att man ska vara kissnödig. Tar de kissprov då också eller? Hänger inte riktigt med. Känns som att det är rätt så mycket nytt som man ska ha koll på. Var ju hos läkare igår och hon sa att jag ska komma in efter RUL och göra ytterligare ett UL för att kolla blodflödet genom moderkaka och bebis. Min lilla krumelur. Det är mycket check men känns väldigt skönt att de kollar och har mig under uppsikt.

• Redan47

Wonders ; det är skillnad på ivf och ÄD !!! Du bör ( mitt råd) vara öppen med det inom vården. Det är för ditt och barnets överlevnad att göra inget annat! Det är inte alls de riskerna med havandeskapsförgiftning vid ivf med egna ägg. Du har gjort en organdonation, så kan du se detta som.

Ny rapport! Slemhinna, 7.3 och 8.1mm! Stor skillnad idag! På måndag börjar jag progestoron - fredag 12/9, nästa vecka FET.

Underbar kvinna som är sådant stöd, denna peny på serum. Hon belyste att vi jag ska inte underskatta vad de skyhöga doser av östrogen gör med vårt sinne. Det är helt normalt att känna sig galen. Ledsen. Det är jätte viktigt som motvikt att sätta till roliga sköna saker i livet under denna period. Så rådet till mig nu att denna vecka , njut med min man, ta ett glas vin, bada i havet, ha sex, skratta och må gott. När tårar och konstiga tankar kommer, påminna mig att det är hormonerna inte jag. Försöka ta makten igen. Delar detta för jag vet att det är fler än jag som åker berg o dal bana i denna cirkus. Och slutligen: ge inte upp din dröm!