• ungkvinna81

AVA klinik i Riga

Hej!

Jag är 28 år och har efter flera blodprover och undersökningar fått diagnos förtidig Klimakterium. Innan jag fick denna diagnos fick jag prova Pergotime 2 ggr, en gång med 1 tablett och den andra gången två tabletter. Men det gav mig inga resultat{#lang_emotions_frown}. Sen gjorde jag en AMH -test som egentligen visar hur mycket ägg en kvinna har kvar i kroppen och mina resultat var under den normala gränsen. Det innebär att jag inte kan skaffa barn med mina ägg. I sverige fick jag stå i kö för en äggsdonationsbehandling och min tur är räknat till 2012. En jäkla låååång tid att vänta för ett ägg..... Min läkare på St: Göran sjukhus rekommenderade AVA klinik. 

Jag och min man valde AVA kliniken i Riga- Lettland eftersom de har INGA köar{#lang_emotions_laughing}
    Jag åkte med min man till Riga under mars 2010 och träffade en jätte trevlig läkare. Klinken i sig var jätte fräsch och de hade jätte moderna ultraljudsapparater och professionella, hjälpsamma sjuksköterskor så jag fick en jätte bra intryck av de. Behandligen kostar 65 000 sek och de har även en möjlighet att skicka läkemedel till mig om jag vill det med DHL.

Efter bara första mötet fick jag sätta igång med behandligen. Jag har tagit en Zoladex spruta i buken förra veckan "aj aj!{#lang_emotions_undecided}", progynon tar jag nu och innan min embryo transfer ska jag påbörja intaget av progesteronet. Räknat tid för min embro är 21 maj 2010 så det gick ganska snabbt. 

Vi har redan valt en donator, vi fick inte se bild eller veta namn utan vi fick fylla i våra önskemål om hårfärg, ögonfärg, längd, vikt m.m. och vi fick två kandidater sedan fick vi välja en av de. All kommunikation mellan mig och kliniken i AVA sker via mejl och jag tycker att det har funkat bra man kan även riga dit om man vill.        

• Svar på tråden AVA klinik i Riga
  • LinaQ
    chikita124 skrev 2014-09-01 18:41:58 följande:

Grattis vilken dag är du på?

Samt va de de 3 5 6 dagars?

Är på dag 14 från ET. Helt snurrig i skallen nu!
  • zaq1234

Redan, hur har det gått för dig idag??
    Förstod inte riktigt vad du menade med att TSH under 2,5 är inte aktuellt....
    Jag hade TSH 2,6 vid FET sedan dess 25 mikrogram i de 3 veckorna innan jag slutade, men ska ev börja igen nu beroende på vad jag får för svar på  provet jag tog idag.

Lina   Supergrattis, härligt med lite plus i tråden..det var verkligen högt...ska du ta igen i övermorgon?

Mailade Riga idag o frågade om de verkligen rekommenderade hysto ändå, det var ju eg jag som förde det på tal, men Fodina säger idag att hon verkligen vill göra detta. Blir man alltid sövd på hysto? Om jag förstår det rätt så gör dom först en diagnostik o om de ser ngt konstigt då tar de bort det, men sövs man oavsett?

• chikita124

Ta de lugnt dag 14 är de så höga värden jag tog mitt första dag 12 då va de nästan 700 dag 14 nästan 1900 så de verkar ju rimligt med ditt hcg:) nu hoppas vi på en bra ökning:)

LinaQ skrev 2014-09-01 18:47:36 följande:

Är på dag 14 från ET. Helt snurrig i skallen nu!

• LinaQ

Åh, tack Zaq och Chikita! Det verkar vara rätt blandat vad man hamnar på! Behövde verkligen lite lugnande nu! Nu törs jag andas igen!  Har mailat Riga, men de hann nog sluta för dagen innan jag fick mitt svar! 

Det blir test igen på onsdag, så vi får se då vad som hänt! Nu är det spännande! Jag försöker hela tiden att inte ta ut något i förskott!

Skönt att höra att du mår bra Fru! Jag längtar också att komma igång att träna! Ta hand om foten bara! Men du, förresten, lite skråmor får man räkna med efter en bra fest!:) Jag brukar klappa sönder händerna på riktigt bra konserter, och det är inte idé att klaga, för det var ju så bra! :)

Och Chikita, vilken lustig BM du fått tag på! :) Det är lite svårt för svensk sjukvård att lita på dem i Riga. Min läkare på Linnékliniken i Uppsala och Dr Fodina säger helt motstridiga saker och Uppsala påstår förstås att Fodina har fel.. Men Levaxin kan jag förstå låter lite underligt. Varför valde de Levaxin till dig?

• chikita124

Njut lite nu:)

Konstig vet jag inte haha omtänksam o tar saker på allvar...

Fordina sa aldrig varför har aldrig varför mina värden har aldrig varit dåliga. .

Har varit i klimakteriet sedan tonåren o aldrig haft medicin mer än hormoner för att må bra..

är nu 36år o är kärnfrisk tills jag blev gravid typ haha...

I Sverige vill de knappt skriva ut hormoner ju men jag är glad vi valde riga annars hade jag inte varit gravid tror att fordina kan sin sak..men när de blir minus o vi vill ändra på något i tron att lyckas känns de som hon hugger tag i något bara för o få oss tro mer:)

LinaQ skrev 2014-09-01 19:12:33 följande:

Åh, tack Zaq och Chikita! Det verkar vara rätt blandat vad man hamnar på! Behövde verkligen lite lugnande nu! Nu törs jag andas igen!  Har mailat Riga, men de hann nog sluta för dagen innan jag fick mitt svar! 

Det blir test igen på onsdag, så vi får se då vad som hänt! Nu är det spännande! Jag försöker hela tiden att inte ta ut något i förskott!

Skönt att höra att du mår bra Fru! Jag längtar också att komma igång att träna! Ta hand om foten bara! Men du, förresten, lite skråmor får man räkna med efter en bra fest!:) Jag brukar klappa sönder händerna på riktigt bra konserter, och det är inte idé att klaga, för det var ju så bra! :)

Och Chikita, vilken lustig BM du fått tag på! :) Det är lite svårt för svensk sjukvård att lita på dem i Riga. Min läkare på Linnékliniken i Uppsala och Dr Fodina säger helt motstridiga saker och Uppsala påstår förstås att Fodina har fel.. Men Levaxin kan jag förstå låter lite underligt. Varför valde de Levaxin till dig?

• Redan47

Var i lyckan att du är definitivt gravid!!!! Klart embryot kan dela sig. Det får du se på VUL snart. Ytterligare väntan! Spännande och grattis!

Vad gäller svenska ivf och ordination mediciner mm, ger jag inte mycket för, spec inte för de gäller kvinnor som inte lyckas med deras standardmetoder. Vi som hamnar på ÄD så småningom. Tsh ska inte jmf med de "normala " ref värdena, vid fertilitets o graviditetsbehandl, det lägre siffror som gäller. När det gäller kvinnor, hormoner, sköldkörtel finns få experter, en är bla mia på hormoni. Många kvinnor går med depression i många år.... Och barnlöshet....

Runt 1 är riktvärdet.

När det ligger över 2.5 är det inga problem att äta levaxin och få ner det något. Jag skulle säga att östrogen doserna är långt mer riskabla att knapra.

Jag har gjort skölj idag- och mättes till 6.5mm. Ny VUL onsdag- ev sköljning igen. Sovit mest hela em kväll lyssnat på ljudbok.

Saknar min man.

• chikita124

Redan mitt sköldkörtel värde ligger mellan 1-1.06 så de är inget som jag skall äta levaxin för därför undrade min bm så klart varför jag fått de..

Mitt höga blodtryck tror de beror på alla tabletter för sen jag trappa ner har de blivit bra..

Lycka till nu 6, 5 är bra o hoppas över 7 nästa runda så blir de väl insättning sen?

Förstår du saknar mannen de gör jag jämt man är borta men mest när man ligger i behandling men vi finns här på forumet bara några rader bort:)

När tror du insättning kan bli om de är bra på onsdag?

• zaq1234

Förstår Redan att du saknar din man, jag har varit själv i Riga vid mina två försök o det känns lite ensamt. Bra att slemhinnan växt! Nu är du verkligen på gång igen!! Som sagt vi på tråden finns bara några rader bort, som chikita sa. Kram till Dig!!

• Redan47

Tack! Ikväll behövs era rara tankar ni skickat. Hormonsvajet gör väl mig mer ledsen och ensamhetskänsjsn växer. I botten oxå en längtan att det ska ta sig, någon gång , ska det va så svårt???

När jag provade sköljning en annan gång tog det några dagar innan det hände något. Så jag räknar med en transfer runt 10e. Min födelsedag.

Ja ni om några vet hur det känns att resa solo, det är ju inte en nöjes resa - även om jag försöker behandla mig lite så, så att mer positiva emotioner kan ta plats i bagaget.

Imorgon ska jag slappa i skuggan någonstans, har ej bestämt mig än var. Kram till er alla!

• Krvik

Kram Redan! Skäm bort dig lite nu. Tänker på dig!

Grattis Lina, fint värde! :)

Lycka till alla andra i tråden!