• ungkvinna81

AVA klinik i Riga

Hej!

Jag är 28 år och har efter flera blodprover och undersökningar fått diagnos förtidig Klimakterium. Innan jag fick denna diagnos fick jag prova Pergotime 2 ggr, en gång med 1 tablett och den andra gången två tabletter. Men det gav mig inga resultat{#lang_emotions_frown}. Sen gjorde jag en AMH -test som egentligen visar hur mycket ägg en kvinna har kvar i kroppen och mina resultat var under den normala gränsen. Det innebär att jag inte kan skaffa barn med mina ägg. I sverige fick jag stå i kö för en äggsdonationsbehandling och min tur är räknat till 2012. En jäkla låååång tid att vänta för ett ägg..... Min läkare på St: Göran sjukhus rekommenderade AVA klinik. 

Jag och min man valde AVA kliniken i Riga- Lettland eftersom de har INGA köar{#lang_emotions_laughing}
    Jag åkte med min man till Riga under mars 2010 och träffade en jätte trevlig läkare. Klinken i sig var jätte fräsch och de hade jätte moderna ultraljudsapparater och professionella, hjälpsamma sjuksköterskor så jag fick en jätte bra intryck av de. Behandligen kostar 65 000 sek och de har även en möjlighet att skicka läkemedel till mig om jag vill det med DHL.

Efter bara första mötet fick jag sätta igång med behandligen. Jag har tagit en Zoladex spruta i buken förra veckan "aj aj!{#lang_emotions_undecided}", progynon tar jag nu och innan min embryo transfer ska jag påbörja intaget av progesteronet. Räknat tid för min embro är 21 maj 2010 så det gick ganska snabbt. 

Vi har redan valt en donator, vi fick inte se bild eller veta namn utan vi fick fylla i våra önskemål om hårfärg, ögonfärg, längd, vikt m.m. och vi fick två kandidater sedan fick vi välja en av de. All kommunikation mellan mig och kliniken i AVA sker via mejl och jag tycker att det har funkat bra man kan även riga dit om man vill.        

• Svar på tråden AVA klinik i Riga
  • Frazze
    Bengalen skrev 2015-09-20 20:53:33 följande:

Att du inte känner något är inget konstigt alls, men det gör du ju om du har molvärk/mensvärk. Det är väl ett bra grav-symptom om nåt.

Ingen förbjuder ju en att börja smygtesta innan TD.  Jag började testa precis en vecka efter återföring och testet var då negativt för att dagen efter visa svagt positivt som sen blev starkare för varje dag som gick.   

Jag får väl ta och skaffa mig några tester då. Imorgon är ju exakt en vecka efter införningen. Något annat som oroar mig är att när jag gick på toaletten idag så ursäkta mig nu men min avföring var svartaktig. Indikerar ju ofta blod i avföringen då. Är inte supernöjd med dessa fragminsprutor alltså. Måste skriva till min kordinator och fråga om jag måste firtsätta ta dem varje dag el om jag kan ta dem varannan dag istället.
  • Redan47

Fragmin är viktigt att du fortsätter med. Om du blöder kan du tillfälligt sluta med trombyl.
    Du kan göra blodprov hcg. Blödningar är mer vanligt än ovanligt.
    Av mina 10 ggr så blödde jag vid det riktiga plusset. Håll ut!

• Frazze
    Redan47 skrev 2015-09-20 22:12:56 följande:

Fragmin är viktigt att du fortsätter med. Om du blöder kan du tillfälligt sluta med trombyl.

Du kan göra blodprov hcg. Blödningar är mer vanligt än ovanligt.

Av mina 10 ggr så blödde jag vid det riktiga plusset. Håll ut!

Ja jo fast när man blöder i tarmen så kanske det inte är så bra eller? Det verkar ju som att jag gör det. Jag googlade blodförtunnande och om avföringen blev svart så var det nog för att man tog för mycket tunnande för hastigt el hur man ska skriva.

Sen så blöder jag inte utan jag får som en rosa el brun flytning än så länge. Det är precis så jag alltid får vid mens, men mensen har inte börjat än. Vi får se hur det går!
  • weeme

Jag fick ta varannan dag när jag började blöda, sedan sluta helt efter hur länge det nu var. Fråga dem. Jag hade också bara rosa på pappret först, sedan både mörkt och färskt blod. Det molade som mensvärk, men efter 5 graviditeter innan visste jag att det är svårt (omöjligt) att känna skillnaden på mens/ graviditet. Molade även i ryggen- som vid mens. Jag är ju bevisligen gravid. Håll ut!

• Frazze

Nu är det bara några dagar kvar till testdag. Känner absolut NADA syns inget, känns inget. Hade brinnande varma fötter en kväll that's it!

Kollade hur det var när jag blev gravid. 8 feb så började jag med menopur och dag 14 äggplock alltså 21:a feb och sen ET den 23. Alltihopa på 16 dagar. Här har man ju stimulerat och grejat med hormoner i veckor, inte konstigt att slemhinnan spottar ut allt. Den är gammal och vill inte! Nästa gång blir i min egen cykel och det blir i Januari i så fall. Jelena verkade vara ok med det. Hoppas att slemhinnan är fräschare då och mer sugen på graviditet. Har fått en leverans av gravtest så jag ska testa idag, tror inte det visar nåt eftersom att det är tidigt och ej morgonurin men jag vill ändå. Sen ska jag testa varje morgon fram tills testdag. Är inställd på fett minus , så då blir jag inte lika besviken! Slutat med Fragmin på order från kordinatorn och därmed minskat de rosa flytningarna. Är nervös dock inför mensen denna gången, jag som brukar blöda som en slaktad ko i vanliga fall! ????

• Wonderstruck

Frazze - Ge inte upp än. Testade svagt, svagt, svagt + med kvällsurin 5 dagar efter ET med tvillingar. Efter det blev + bara starkare. Jag började blöda (eller fick svagt rosa på pappret) efter ca 3 veckor. Sedan blödde jag flera gånger (nästan som mens) fram till v.9. Håller tummarna för ett positivt test.

• Frazze
    Wonderstruck skrev 2015-09-23 13:13:43 följande:

Frazze - Ge inte upp än. Testade svagt, svagt, svagt + med kvällsurin 5 dagar efter ET med tvillingar. Efter det blev + bara starkare. Jag började blöda (eller fick svagt rosa på pappret) efter ca 3 veckor. Sedan blödde jag flera gånger (nästan som mens) fram till v.9. Håller tummarna för ett positivt test.

Jag testade idag efter frukost när jag druckit massor av vätska och det visade ingenting. Detta är dag 9. Jag slängde testet och sen när jag gick tillbaks efter ett tag typ 10-15 min så var det 2 tydliga streck där. Men som de skriver så ska man ju inte tro på ett test som man ser efter 10 min. Men det har aldrig hänt mig tidigare att det visat 2 streck efter även om det gått 30 min. Det har alltid vara vart 1 streck. Men detta är ett nytt test så det kan ju vara olika. Ska testa med morgonurin imorgon.
  • swede

Frazze, inga symptom behöver inte vara negativt. Jag har alltid haft en massa symptom (ont i brösten, trött, spring på toaletten, molande värk) vid tidigare behandlingar där jag plussat, denna gång som jag plussade kände jag absolut ingenting. Ingen molvärk, ingen trötthet, ingenting...men ägget fastnade :)

Ser att du skrivit igen...ser du två streck efter 10 minuter så betyder det bara en sak...tror definitivt att du plussat nu...så jag vågar på ett litet försiktigt grattis. Blir en lååååång natt för dig nu , att vänta på att göra test med morgonurin. Åhhhhh så spännande. Ett stort lycka till för morgondagen!

• Frazze
    swede skrev 2015-09-23 14:15:56 följande:

Frazze, inga symptom behöver inte vara negativt. Jag har alltid haft en massa symptom (ont i brösten, trött, spring på toaletten, molande värk) vid tidigare behandlingar där jag plussat, denna gång som jag plussade kände jag absolut ingenting. Ingen molvärk, ingen trötthet, ingenting...men ägget fastnade :)

Ser att du skrivit igen...ser du två streck efter 10 minuter så betyder det bara en sak...tror definitivt att du plussat nu...så jag vågar på ett litet försiktigt grattis. Blir en lååååång natt för dig nu , att vänta på att göra test med morgonurin. Åhhhhh så spännande. Ett stort lycka till för morgondagen!

Åh vad jag hoppas att du har rätt! Jag vågar absolut inget tro el hoppas dock. Men om det blir två streck imorgon så kommer jag förmodligen att svimma av lycka.
  • swede

Jag ska i alla fall hålla alla tummarna för dig imorgon Frazze! Ett stort lycka till! Hoppas på starkare streck imorgon bitti :)