• ahm66

AVA klinik i Riga

De flesta har väl trappad ned sina mediciner när man är i vecka 12 vill jag tro.
    Jag hade en lång period med mediciner och hade: Sluta med Trombyl vecka 8. Nedrappning av allt annat från vecka 10. Sluta med Progynova vecka 11, Fragmin, prednisolon och Utruogest veca 13.
    Så det är inte så länge man behöver att informera om mediciner. 

Men det är viktigt att man får andra undersökelser, som ex. koll på blodflödet mellan moderkaka och bäbis. 
    I tillägg så är det inte nödvändigt med en del undersökelser när man har ägg från en som är ca 25 år, kontra ägg från en som är mycket äldre.
    Men personligen så ville jag ta KUB i alla fall. Om inte annat bara för att få ett extra UL och se på bäbisarna Solig   

• ahm66

Grattis alla ni som plussat!!!!  Jättekul och spännande.
    Cecilia hoppas du hittar en gynekolog som gör som du vill. Man betalar ju för ¨konsultationen så de borde kunna göra som man önskar !!

Callimero, förstår att du är orolig! Själv var vi på UL i vecka  6 och såg 2 hjärtslag, men jag tog tester länge efteråt i alla fall. Kände absolut ingenting. Kanske det började i vecka 12-13 och jag var ju då gravid med tvillingar!
    Efter flera försök, där kroppen reagerar på massa olika vis på grund av hormoner och annat man tar, så är nog kroppen lite "bortdomnad" när det gäller symptomer.
    Men det kan ju självklart variera.
    I tillägg köpte jag en egen hjärtdopler, så jag lyssnade på hjärtljud ända fram till förlossning i vecka 37+5. 
    Jag blev varnad för att det inte var smart, eftersom det ibland kan vara svårt att hitta hjärtljud. Och att det finns de som blir hysteriska när de inte hittar.
    Men jag tyckte det var bättre än att sitta och noja!  Dessutom hittade jag hjärthjud varje gång, så det var ju positivt. 

Kram allihoppa!             

• ahm66

Tack Baraettbarn!!! 
    Ändå så har jag inte så många gånger jämnfört med andra.!!  
    Jag har fått tips och råd från andra som försökt flera gånger än mig, och jag är helt säker på att det är tack vare dessa råd som jag nu har mina tvillingpojkar.
    Jag är övertygad om att det lönar sig att stå på och inte vara rädd för att prova nya vägar.
    Men det är ju jätte dyrt och extremt påfrestande både mentalt och fysiskt.!!!!!

Kan du i alla fall säga att det är värt det !

Stå på och fråga om de har någon terori av varför du fick MF - om inte annat så kom ihåg det, att en mycket hög procent av alla "normala" graviditer slutar i MF !!!!! Det är bara så att de flesta inte vet att de är gravida, och blöder ut nästan innan de hinner sakna sin mens. Då är det också så pass tidigt att det inte märks så mycket.
    Det är ju väldigt speciellt med oss som försöker så mycket. Vi testar ju redan innan vår mens skulle kommit! Så det är definitivt inte ovanligt, bara det att för oss så är det extra tragiskt!!!

Tröstkram till dig Bara

Lycka till vidare allihoppa!              

• ahm66

Grattis Azurea. Det är ju så att efter en graviditet blir man lättare gravid, så det är väl det som skjett. Hoppas det går vägen.

Synd redan 47, men med dina tal, så har du ju haft ett ägg som fastnat även om du nu inte längre är gravid. Går nog lättare nästa gång.

Höga progestron halter, värden gör ingenting. Det är däremot inte bra om de är för låga. 
    Själva värdena du har var inte direkt jättehöga, jag hade 328 på min första test och 732 på den andra under min tvillinggraviditet.
    Men jag har haft så högt som över 1300, men då var jag inte gravid.....  Jag har dock aldrig fått reducerat mitt intag av Utrogest, utan Riga har ordinerat samma antall varje försök även om jag har haft höga värden.

Har surfat i många timmar över detta, om det kan vara skadligt, utan att finna något. Det står överallt att det spelar ingen roll om det är högt.

Ha en strålande helg allihoppa!
    Kram Ahm66     

• ahm66

Jag blev mest snurring, och sluddrig av Utrogesten. "Billig fylla"

Riga brukar ofta ordinera att man hoppar över en mens, och tar nästa försök efter en vanlig mens. Men många andra kliniker kör med en gång, och personligen har jag kört direkt. Du har ju ingen tid att mista!!!!!
    Men det kan behovas att du övertalar Riga, men stå på ditt! Det är DINA pengar, DINA embryon och DITT liv !!!!   

• ahm66

Jag valde att ta KUB test, om inte annat bara för att få ett extra UL.
    Jag hade också upplyst att vi hade ÂD och att min donor var 21 år.
    Eftersom jag väntade tvillingar så gick jag bara till specialavdelning på sjukhuset och inte till vanlig barnmorska. Det gör alla tvillinggravida här i Norge.
    Antall UL och undersökningar för mig bestämdes vid varje undersökning, och då beroende på vad mina värden sa då.
    Det tyckte jag var betryggande, det visade att de gjorde en värdering från gång till  gång. 
    De tog också blodprov vid KUB som kan visa andra fel på fostret. Mitt svar var 1 på 25.000 alltså 0,04% chans att det var något fel på fostrena. 
    Tar man fostervattensprov så har man också 1% chans att få missfall, och det är också ett tal man måste tänka på efter man fått svar på sin KUB. 

Jag tror du är trygg hos vanlig MVC Li02 så länge de passar på att allt ser fint ut. Ett NOTCH ultraljud är väldigt vanligt vid ÄD, men annars så tror jag du får en uppföljning som bestäms efter hur dina värden och bebisen mår och har det.

Lycka till allesammans !!!!! 

• ahm66

Stort grattis till Tyck om mig!!!!! 
    Gud va kul att de äntligen kommit och att allt gått bra.

Min PC har strejkat när det gäller att skriva inlägg, superfrustrerande, jag kan läsa men inte skriva in något.... Fattar ingenting! Tur att jag har en Mac också!

Grattis alla ni andra som plussat och som sett hjärtslag - Det är verkligen betryggande, även om man fortsätter att oroa sig. Ja, jag köpte en doppler så att jag kunde höra hjärtslag när jag tyckte att mina killar hade gett lite liv ifrån sig. Jag kände ju inga sparkar för typ runt 23 veckan, och det är sent, speciellt på tvillingar. Jag hade moderkakan i front, så därför var det svårt att känna. Jag köpte en enkel doppler på Ebay som inte kostade mer än drygt 100,- tror jag. Kan användas från typ 12 veckan.

Redan. Mitt upplägg vid FET har varit att efter mensstart har jag fått tid för undersökelse på typ 5 mensdag (de räknar nog det som mens slut)  Undersökelsen skal då visa att slemhinnan blött ut, och att den är tunn och inga andra lömskheter typ cystor) 
    Dag 1 - Mens start
    Dag 5 - undersökelse  (om undersökelsen är ok, och slemhinnan max 4 mm) 
    Dag 6 - starta med Progynova (jag har tagit 3 stk pr. dag)
                  starta även med tilläggsmediciner om det är ordinert, som Trombyl, Prednisolon, typ av Penicillin och  
                  blodförtunnande sprutor som Fraxeparin el. Fragmin (jag tog sprutor var 3:e eller var 2:a dag) 
    Dag 15 - undersökelse för att kolla om slemhinnan växer som den skal (vid insätt skal den vara minst 8 mm och
                  tre skiktig - jag hade 9,8 mm vid min graviditet)
    Dag 20 - Starta med progestron och höja Prednisolon, samt tätare sprutor av Fragmin 
    Dag 23 - FET 

Man kan ha insätt av ägg helt från dag 18 - 30, så detta kan variera. Riga brukar ofta ha runt 25 dagen, och själv önskade jag alltid att ha det tidigare, eftersom min egen normala cykel inte är längre än 24-26 dagar. Jag var alltid rädd att min slemhinna skulle släppa och blöda ut. 
    Enligt Riga, så ska detta inte kunna ske, då man är nedreglerad av Procren sprutan. 
    Man startar alltid med progestron 4 dagar före FET.

Hoppas det var lite svar. 

Lycka till
    Kram Ahm66

• ahm66

Stort grattis till pluss Mammsen. Låter som om du kan ha högt HcG värde.....  Hur många satte du in ?? :)

Ja, jag har också explorer, får prova chrome jag också, men nu har jag som tur är tagit fram Mac´n.  

• ahm66

Även fast jag upplyst att jag gjort ÄD, och att jag gjort FET med två blastocyster - och då vet man ju till 100% liksom när befruktningen ägt rum. 
    Allt eftersom min graviditet fortgick så flyttade de min BF. Eftersom mina gossar var stora, så  blev jag flyttad först 4 dagar runt vecka 12, så flyttade de mig igen 3 dagar runt vecka 20. 
    Detta till trots att jag upplyst att befruktningen var fast datum.

På MVC så följde de en "normal" kurva, och allt eftersom fostrena växte, så blev jag flyttad därefter. Allt för att man ska passa in ett mönster tänker jag. 

Första datumet jag fick från Riga, stämde för övrigt inte någon gång..... 

Jag googlade, och hittade en fin kalkyl på www.ivf.ca   så väljer man under "calculators".   Där kan man lägga in att man gjort färsk insätt, insätt av FET 3 dagars, och 5 dagars, så får man ett dato :)

Vill tro att du kommer att undergå diverse undersökningar, så flyttar de dig därefter. 

• ahm66

Sissan, är du på gång med ett syskonförsök ?? 

Redan, du får tjata till deg ett prelemenärt datum för FET. Det enda de skal kolla på din VUL är att slemhinnan växer som den ska och att du inte har några cystor. Jag fick alltid ett datum för FET som då gällde om allt såg ok ut på undersökningen. Självklart är det en chans att ta, men jag hade aldrig några problem med slemhinnan så jag brukade boka före den undersökningen. 
    Tjata på du!!!!!

Krvik, gå ut från de datumena du fått fram från siterna du. Är det läkaren som gett dig BF datumet ? Kan vara en tabbe rätt och slätt.  Jag fick också ett konstigt datum, men det struntade jag i som sagt, och det var också fel datum. 

Svar på tråden AVA klinik i Riga