• ahm66

AVA klinik i Riga

Jag känner gott igen detta med att testa och testa. Jag tror jag testade helt fram till första VUL och efter det så var jag fortfarande nojig för att jag inte kände något. Det var därför jag köpte en doppler. Tyst

Vil passa på att önska alla en underbar och mysig första advent. Vi drar hela familjen med svärföräldrar och svåger till Krakow på julmarknad och annat kul. Lite spänt på hur mina små killar kommer att tackla flyg ! 
    Jag är ju helt "Griswald" när det gäller jul och advent, och glädjer mig som en liten unge till att se alla lys, och julskyltningar. Det i tillägg till alla lukter, smaker och ljud. Perfekt för att komma i julstämning. 

Ha en strålande helg. 

Kram 
    Ahm66

• ahm66

Super grattis till dina små tjejer!!!!!

Hoppas allt går bra Solig
    Kram Ahm66

• ahm66

Man kan aldrig överdosera Progestron. Så det är inte skadligt för foster om du tar för mycket. För litet däremot kan leda till att du blöder ut och får missfall. 
    Självklart så är det inte bra att bara stoppa i sig i kopiösa mängder, men har det varit mig, så har jag tagit tillägg själv. 
    Ser många som föredrar värde på över 100 för Progestron, och det tycker jag låter förnuftigt. Själv har jag haft skyhöga värden på över 1000, så det var ingen risk för mig….. 

Ja, du bör fördela mängden, så att du tillför kroppen i flera tidspunkter så att risken för sänkt värde är minimal. 
    Jag tog totalt 1200 mg pr. dag fördelat på morgon, tidig eftermiddag och sen kväll. 

Som sagt, jag har kommit till att ta extra, så som du tänker mammsen.

• ahm66

Instämmer med alla här, och önskar er lycka till. 
    Nu gäller det att ruva på, tänka positivt och hoppats att de små eskimåerna trivs där de är ! 

Ang. Utrogest, så har jag alltid tagit de oralt, även om jag blivit yr i huvudet. När jag provat att ta de vaginalt, så tyckte jag det var svårt att bedöma om de "rann" ut med en gång eller inte. Så det var för att vara säker på doseringen som jag gjorde det.
    Tror man måste finna sättet som passar en själv bäst. 

Kramar
    Ahm66

• ahm66

För er som ruvar. I ett Norskt forum skrives det mycket positivt om att dricka grapefrukt juice under ruv-perioden. Har inte helt fått med mig varför, men det skal visst vara mycket bra
    Bara eft tips :)

• ahm66

Hej.

Som redan skrev, man kan inte överdosera Progestron.....

När det gäller prov, så tog jag en massa prov i 2011, och fick följande svar.
    Mina värden       normala referans, värden
    P-APTT  29           30 - 44
    P-AT3     102         89 - 118
    P-D-DIm  0,3          0,0 - 0,5
    P-FIB       3,7          2,0 - 4,0
    P-PTINR    <0,8
    S-FT4   15,0      12,0 - 22,0
    S-IGG     10,0          6,9 - 15,7
    S-IGM        2,2          0,6 - 2,3
    S-LH         6,3
    S-PROG     0,8
    S-TSH     3,13        0,27 - 4,20
    S-Østra     0,77

Här är i alla fall några värden att jämnföra med.
    På grund av mitt P-APTT har jag fått både Trombyl, och Fragmin. Men jag kan inte förklara varför.

Personligen så tror jag nog att livsdugligheten på ägget, eller embryot och miljön det sätts in i (livmodern) är det absolut viktigaste som avgör om man blir gravid. Jag personligen tror också att ens egna cyckel också kan vara viktig. Om allt tillsäger att man ska ha mens, så kan nog kroppen vara inställd på det. Även om man är nedreglerad. Stress, och en massa jobb, tunga lyft och såna saker tror jag också är viktigt. Men det är mig.
    Blodförtunnande, och kortison tror jag kan hjälpa på traven, men jag tror inte att det är avgörande. Då tror jag miljöet i livmodern är viktigare. Så som för många polyper, myom, dålig bakterieflora, ev. cystor med vätska som läcker m.m. Det tror jag kan vara värre.

Men det är mina tankar.

Lycka till.

Kram
    Ahm66

• ahm66

Synd att du mår som du gör, men samtidigt brukar det ju vara ett bra tecken när man ruvar och närmar sig testdatum......

Försök att slappna av, Jag vet väldigt många som testat alldeles för tidigt, men som i alla fall visat sig vara gravid.

Som oftast är ju värdet högre vid tvillingar, och är det då bara ett ägg som fästit så kan det ta mycket längre tid innan det er synbart på urintester.

Håll modet uppe :)

Bara sänd mig ett PM om du vill fråga om något.

kram
    Ahm66

• ahm66

Jag tänker lika dant som jag gör med mina hundar när dom är parade. Vanliga turer, i skog och mark. Gärna långa turer, men inte några hårda slitsamma träningsökter. Ej heller några tunga lyft, hopp sprätt och i detta tillfälle inte heller någon badning, eftersom man kan få infektion.
    I Princip tror jag inte träning är skadligt. Men jag tror hellre inte att det hjälper eller bidrar till en graviditet. Har man däremot sköra slemhinnor så är det bara vila som hjälper.
    Därför tycker jag heller att jag väntar till jag testat, som regel 2 veckor, och det klarar man nog.

• ahm66

Super grattis Cecilia!!!!!!  Det var ju det jag sa…..
    Som tur är så är det bara 7 månader kvar - till tvilling BF och 7,5 till BF med en bäbis. Så du har ju redan kommit ett stycke!  Bara att fortsätta likadant. 

Redan, kroppen behöver ibland stå över alla simuleringar man gör. Nu är det ju självklart olika hur mycket man stoppar i sig, och hur man reagerar. Själv stod jag över de flesta gångerna de ville. Hade också en periode där jag tog Procren, 3 gånger på rad, för att krympa mina myom. Men jag var mindre intresserad i att vänta ju samlare jag blev. Kände ju att klockan bara galopperade…..

Om du är duktig och känner din egen kropp, så vet du säkert bäst själv. Vill du inte stå över så är det bara att tjata! Det är ju du som betalar!!!!!

Ha en strålande helg. Kram 

Svar på tråden AVA klinik i Riga