• ahm66

AVA klinik i Riga

Trist fröken Bus - jag vet hur det känns.  Lycka till med ruvning RigaMaria Solig
    Jag har i alla fall kommit mig efter nedturen sist.....
    Har varit i kontakt med Penny i Aten, men tänkte prova AVA Riga en gång till. Vi fick ju aldrig något färsk försök eftersom min slemhinna slapp, så de två försökena jag har haft har varit med FET.
    Vi hade 8 befruktade ägg, som alla blev frysta dag 2-3 efter befruktning.
    Vid första insättningen ville jag ha blastocyster - Men Riga ville också följa utvecklingen vid tiningen. 4 ägg blev tinade och alla 4 blev odlade till blastocyster. 2 av dessa var sådär och Riga menade att dessa skulle kasseras, något vi också gick med på.
    2 blastocyster blev satt in.
    Nästa gång blev de 4 nästa äggena tinade och där blev det 3 fina blastocyster, men AVA sätter bara in 2, och därför blev minsta blastocysten  fryst igen.
    Så man kan bestämma allt eftersom. Det är ju inte så enkelt om man sitter där med 6 stk ägg efter plock som blivit befruktade och 4 stk ramlar bort efter 2 dagar. Då är det inte så lätt att vara tuff nog att säga att de 2 sista äggena skal odlas till blastocyster.  Men måste nog ta det som det kommer.
    Jag har surfat över hela värden för att finna något facit, men de är inte överens om vad som är bäst!
    Men självklart är det så, har man en fin fin blastocyst så är chanserna större att detta är ett levnadsduktigt ägg !
    Dock mener några experter att flera toppen ägg också ramlar bort vid odling som definitivt kunnat blivit baby, men inte tålt laboratoriet och hanteringen. Äggena är ju lagade för att vara inne i vår kropp, och inte utanför. Så därför får man ju lite olika svar här och där.

Själv väntar jag nu på nästa mens, (i början på april)  så kör vi igen !!!   Och NUUUUUUU är det f.....n   meg min tur Flört

• ahm66

Huff så trist FruXX - hoppas att du har krafter till att prova igen.
    Håller tummarna för er som ruvar och hoppas att ni ska lyckas Drömmer
    Cecilia, måste du hoppa över till nästa mens då?  Jag hade för mig att det var två läkare, och inte bara Dr. Fodina?!?

• ahm66

Åh, va hemskt Sissan. Utroligt va starka vi måste vara för att orka detta. Låter fint att du i alla fall orkar att prova igen. När man läser om all här så är det en sak som är säker: Det lönar sig att stå på och inte ge sig!!! 
    Inte för absolut alla naturligvis, men för väldigt väldigt många.......
    Förstår att du blir orolig av detta blödande Kvickan, vad säger Riga då??

Lycka till vidare. Jag tänker på er.
    Stor kram !

• ahm66

Måste bara få säga att ni alla som är här är HELT OTROLIGA människor.
    Till trots för att ni själva genomgår ett helt helv..... och att livet svänger från att gå på små moln till att träffa backen i flera hundra kilometer i timmen, så klarar ni att stötta oss andra och komma med uppmuntring och stötte!!!!!
    Jag unnar er alla att verkligen lyckas Hjärta

Själv går jag bara och väntar på min mens (rätt runt hörnet) så kör vi igen. Denna gången med ny donator och färskt försök. (har bara haft 2 stk FET) .

Glad påsk allihoppa. Själv drar jag till Blåkulla på fredagskvällen tror jag.....  Som häxa måste man ju passa på!! Solig
    Kram

• ahm66

Cissi8101 -  Äd nr 1 runt 1/5  
    sissan - juni fet 
    Tistel - 
    MrsCecilia -  Laparotom 13/2, FET2, 3 Maj 
    ahm66 - första ET (haft 2 FET tidigare)  april/maj  
    The75-FET 24/4 
    Izzie77- ÄD nr 1 runt 14 maj 

Ruvare:

Gravid:

Mammsen2012 - (första ÄD) Bf 14/10 2012 ("Minis") 
    Stjarngata - FET Tvillingar BF 2012-06-10 
    BollanB - ET 14/11, tvillingar BF 2012-07-31 
    Chockad - ET 2/3 BF Tvillingar 2011-11-17
    Ahavamaria - ET 26/8
    Tjobabi - 2 embryon 5/9 (första ÄD) BF 2012-05-28 
    Skrutten04 - ET 24/10 (ett embryo, första ÄD), BF 2012-07-10 
    Kvickan - ET 9 mars (ÄD 1) Bf 2012-11-26 

Fått Barn: 
    Pysseltomten - Flicka född 120302 
    Akkie77 - Theo, född 110622 
    The75 -Pojke 110720
    Memaja - Flicka och pojke 110812
    Hinos - Signe 100228, Irma & Elvira 110929
    Nidra - tvillingar september 2011 
    Hoppfull10 - Flicka 111022 
    Siv77 - trillingar; en Pojke + två Flickor december 2011 
    IVFdagar - Flicka 120120

• ahm66

Äntligen är jag på gång igen!!!!
    Den här gången tog det faktiskt hela 36 dagar före jag fick mens..... I vanliga fall tar det ca 25, men när man nu väntar för att gå igång med ett nytt försök. Ja, då får man vänta Rynkar på näsan  Kroppen är ju inte direkt samarbetsvillig...!
    Ska på VUL 25/4 - preliminärt äggplock och resa för min man blir då 2/5 och insätt av blastocyst 7/5.
    Vår donator är 21 år och har gett ägg som gett graviditet. Mer uppgifter får man väl inte. Jag har frågat, grävt och kollat.....

• ahm66
    Cissi8101 -  Äd nr 1 runt 1/5  
    sissan - juni fet 
    Tistel - 
    MrsCecilia -  Laparotom 13/2, FET2, 3 Maj 
    ahm66 - första ET ca 7 maj (haft 2 FET tidigare) 
    The75-FET 24/4 
    Izzie77- ÄD nr 1 runt 14 maj 

Ruvare:

Gravid:

Mammsen2012 - (första ÄD) Bf 14/10 2012 ("Minis") 
    Stjarngata - FET Tvillingar BF 2012-06-10 
    BollanB - ET 14/11, tvillingar BF 2012-07-31 
    Chockad - ET 2/3 BF Tvillingar 2011-11-17
    Ahavamaria - ET 26/8
    Tjobabi - 2 embryon 5/9 (första ÄD) BF 2012-05-28 
    Skrutten04 - ET 24/10 (ett embryo, första ÄD), BF 2012-07-10 
    Kvickan - ET 9 mars (ÄD 1) Bf 2012-11-26 

Fått Barn: 
    Pysseltomten - Flicka född 120302 
    Akkie77 - Theo, född 110622 
    The75 -Pojke 110720
    Memaja - Flicka och pojke 110812
    Hinos - Signe 100228, Irma & Elvira 110929
    Nidra - tvillingar september 2011 
    Hoppfull10 - Flicka 111022 
    Siv77 - trillingar; en Pojke + två Flickor december 2011 
    IVFdagar - Flicka 120120

• ahm66

Hej.
    Jag har ju bara gjort FET - 2 gånger så jag kan säga lite hur de gjort med meg.
    Som andra sagt så kan man välja på AVA, 1 eller 2 ägg. Inte fler.
    De tinar 2 i gången ja.
    Jag hade 8 i frysen som var "odlade" 3 dagar. Första gången tinade de 4 stk, dagen före jag kom dit.
    Dessa blev då odlade till "Morula" stadium. De 2 bästa blev satt in och de 2 andra som inte var lika bra blev då kasserade.
    Nästa gång så tog de också upp alla 4. Dessa skulle så odlas till blastocyster. Alla överlevde tiningen också denna gången. 3 av dessa blev bra blastocyster (kvalitet 4 AB och 3 AB) och av dessa 3 valde jag att sätta in 2 stk och sätta den sista tillbaka till frysen.
    Det är inte alltid som de kan frysa igen, men av och till kan de det. Dessvärre överlevde ju inte detta ägg, när det så skulle tinas, så det gick altså inte.

När det gäller kvalitet av blastocyster så representerar den första siffran storleken på BS, de två bokstäverna är kvalitet på ägget. (inre kärna och ytre kärna)  AA är altså allra bäst.  Men det kan också bli baby av CC, CB m.m. så kombinationerna är många...!!!

Det är ju därför lättare att frysa äggena ca 3 dagar gamla, och så satsa på att odla de till moruler eller blastoer, då har kliniken flera dagar på sig att tina, och man kan ta upp de i par, och slipper därmed "slösa" äggena som jag gjorde.

Jag var så blond, att jag trodde detta var mer "pice of cake" och att det självklart inte skulle vara så svårt det här.....
    Jag kan lova att jag kommer att vara mycket mer sparsam med nästa sätt av ägg !   Men det beror ju också naturligtvis på hur många ägg man har.

• ahm66

Tuff start ahavamaria, men det är säkert värt allt ändå.....
    Själv ska jag på VUL nu den 25 och hoppas allt ser bra ut.  Det kostar 1000,- och brukar att ta ca 5 minuter....!? Privat.
    Jag och min man måste också ta en del nya prov, så som HIV, Syphilis,Hepatitis B and C - eftersom det är ett nytt ÄD försök och att våra prov nu är 1 år gamla. Tänkte passa på att ta dessa på tisdag.
    Ca. äggplock på donatorn är 2/5.

• ahm66

Ja, då blir det min tur snart. Donor har ca 14 follikler, ska in imorgon. Då ska också min man till Riga och læmna sina soldater. Det var meningen med ET på lørdag, men næstan omøjligt med flyg då, så det blir att odla æggena i 4 dagar och så ET fredag eftermiddag. Næstan 1 vecka framflyttat, så jag hoppas min slemhinna håller!!! Nu ær de min tur, tredje gången gilt!!!!

Svar på tråden AVA klinik i Riga