• ungkvinna81

AVA klinik i Riga

Hej!

Jag är 28 år och har efter flera blodprover och undersökningar fått diagnos förtidig Klimakterium. Innan jag fick denna diagnos fick jag prova Pergotime 2 ggr, en gång med 1 tablett och den andra gången två tabletter. Men det gav mig inga resultat{#lang_emotions_frown}. Sen gjorde jag en AMH -test som egentligen visar hur mycket ägg en kvinna har kvar i kroppen och mina resultat var under den normala gränsen. Det innebär att jag inte kan skaffa barn med mina ägg. I sverige fick jag stå i kö för en äggsdonationsbehandling och min tur är räknat till 2012. En jäkla låååång tid att vänta för ett ägg..... Min läkare på St: Göran sjukhus rekommenderade AVA klinik. 

Jag och min man valde AVA kliniken i Riga- Lettland eftersom de har INGA köar{#lang_emotions_laughing}
    Jag åkte med min man till Riga under mars 2010 och träffade en jätte trevlig läkare. Klinken i sig var jätte fräsch och de hade jätte moderna ultraljudsapparater och professionella, hjälpsamma sjuksköterskor så jag fick en jätte bra intryck av de. Behandligen kostar 65 000 sek och de har även en möjlighet att skicka läkemedel till mig om jag vill det med DHL.

Efter bara första mötet fick jag sätta igång med behandligen. Jag har tagit en Zoladex spruta i buken förra veckan "aj aj!{#lang_emotions_undecided}", progynon tar jag nu och innan min embryo transfer ska jag påbörja intaget av progesteronet. Räknat tid för min embro är 21 maj 2010 så det gick ganska snabbt. 

Vi har redan valt en donator, vi fick inte se bild eller veta namn utan vi fick fylla i våra önskemål om hårfärg, ögonfärg, längd, vikt m.m. och vi fick två kandidater sedan fick vi välja en av de. All kommunikation mellan mig och kliniken i AVA sker via mejl och jag tycker att det har funkat bra man kan även riga dit om man vill.        

• Svar på tråden AVA klinik i Riga
  • hönsmorsan

Chikita124 . Hoppas att det ser bra ut . Och att ni kan åka snart.

Jag börjar mår bättre när jag började trappa ner har bara 2 progesteron om dagen nu men efter ultraljudet får jag dra ner mer. Magen puttar väldigt redan :) har lite probkem med fogarna men allt är värt det

• hönsmorsan

Chikita124 . Hoppas att det ser bra ut . Och att ni kan åka snart.

Jag börjar mår bättre när jag började trappa ner har bara 2 progesteron om dagen nu men efter ultraljudet får jag dra ner mer. Magen puttar väldigt redan :) har lite probkem med fogarna men allt är värt det

• Redan47

chikita, vad händer nu? Din berättelse känns verkligen smärtsam. Det är svårt att verkligen sätta mig in i din sorg, kan bara föreställa mig. Kram?

• Li02

Åh Ckikita124, vilket hemskt besked när man är oförberedd på det, och så starkt att redan påbörja tänkandet framåt för nya försök! Hoppas att allt är ok på måndag! 
    Fy,, man måste tydligen vara beredd på allt...
    Är på G och knaprar progynon för fullt, ska på UL på tisdag och se om det funkar, första gången försök ÄD. 

• annaba
    Chikita - fick du någon medicinsk hjälp för att bli av med ditt MA eller väntade du in den naturliga blödningen? Hoppas att allt ser bra ut på ditt VUL oavsett vilket.

Själv fick jag Mifegyne/Cytotec för mitt MA när blödningen inte kommit igång av sig själv lite mer än en vecka efter det att man definitivt konstaterat att embryot var dött. Första VUL under vecka 8, uppföljande VUL vecka 9 och sen igångsättning av blödningen i vad som skulle varit vecka 10 - embryot var då enbart i storlek motsvarande 6+3 och hade så varit sedan första ultraljudet så det fanns ingen som helst tvekan om att graviditeten avstannat.

Vi ligger också i vänteperiod inför nästa försök, kroppen kom igång rätt så snabbt för min del och jag hade första mensen bara två och en halv vecka efter det att blödningen från missfallet upphört (5 veckor från det att den startade). Om allt fortfarande stämmer så inväntar jag nästa mens om några dagar, vilket innebär att vi då med säkerhet kan börja planera upp för nästa omgång då gamla AVA Riga vill ha två normala menstruationer emellan.

Förhoppningsvis är vi på gång med nytt försök någonstans i slutet oktober/början november. 
  • marflo

Callimero. Ja, denna gång skulle det ha blivit FET men slemhinnan bestämde sig ju som sagt för att krympa under stimuleringen så vi fick avbryta....
    Nytt försök om ca. två månader så vi får hoppas det går bättre då.

• chikita124

Redan47...det som händer nu är och ladda om för FET försök och hoppas de tar sig..
    Li02..ja man måste tydligen vara de det tråkiga är att Riga inte sagt att de kunde hända..
    jag trodde jag skulle dö där inne och min sambo skall vi inte tala om...

Det tråkiga ät att vi inte fick någon hjälp från vården alls då det inte ingår när man gjort ÄD privat
    här...hade verkligen behövt en psykolog men nu har jag o min man bra vänner som hjälpt oss igenom de här..
    MEN kliniken har inte visat de minsta intresse för att förklara eller stötta utan sade bara då kan du sluta med alla tabletter och återkomma om 3 veckor efter vul när allt kommit ut så kan vi diskutera ny handlingsplan..seriöst eller hur??

Att vi laddar om så snabbt beror nog mest på att många i min närhet/familj skall ha barn i närtid samt att
    vår dotter redan är 8år och att jag själv snart blir 36år och att vi inte vill vara så gamla när barnen blir stora...
    sen har vi 5 ägg kvar i frysen och när dessa är slut är också vår chans till bebis förbi så vi tänker ladda om direkt nu...jag lever med rädslan att de skall hända igen men hur stor är risken att 8 ägg har kromosomfel??

Det bästa med allt är att min kropp verkligen tog emot äggen och att jag faktiskt blev gravid på första försöket..

Annba...de kom igång självt efter några dagar men måste tillägga att jag verkligen kämpade fram de..badade bubbelbaad jätte varmt , tränade massvis o sten hårt var ute sprang, ja jag gjorde verkligen allt för att hjälpa igång de...men jag tror inte allt har kommit ut då jag knappt blött något..ingen direkt mensblödning ...alla säger ju att det skall forsa men de har de verkligen inte gjort på mig...lite små blödningar till o från i 2 veckor de är typ allt...hur gick de för dig blödde du mycket??

jag är ju i klimakteriet så riktig mens har jag aldrig haft så jag antar vi laddar om snart igen ...
    vilken klinik går ni till???? 

• MrsCecilia

Jag har oxå mailat kliniken idag om att göra ett nytt FET efter att få lov att avbryta graviditet i vecka 21 (det värda jag någonsin varit med om). Jag känner att vi inte vill vänta, detta blir vårt åttonde ÄD försök i Riga. 

Men veronika mailade tillbaka att vi måste vänta 3 månader. Aldrig i livet!  Hon tyckte kroppen skulle återhämta sig, men jag mailade tillbaka att forskningen visar att man har lättare att vli gravid efter en graviditet och jag absolut vill göra ett nytt FET innan jul

Vi får väl se vad hon svarar. 

• chikita124

MrsCecilia..har följt din blogg..skrattat åt din lycka gråtit med dig i din 'motgång med lille
    Isak..helt otroligt att ni orkat igenom allt de här..gud nämne er styrka..jag kan inte i min
    vildaste fantasi förstå vilka känslor ni går igenom..
    jag som haft de jobbigt med min avbrutna graviditet men den var ju inte hälften så långt gången som din..

hoppas o ger all min lycka för att Isak skall få ett jorde syskon till nästa år..de är han värd o inte minst ni..
    måste få skriva visade min man din fina bild på Isak när hans hand ligger på din finger..så fin och utvecklad han redan var...så liten men så fin..kan bara fantisera om vad vacker han måste varit...är så glad för det ni gjort mot
    honom med begravning och att ni verkligen delat med er av Isak till oss andra...

skickar en styrke kram till er och snälla låt de fungera igen men att de går hela vägen ut nästa gång... 

Svar på tråden AVA klinik i Riga