• Marleen

snälla, ni som fått EDA, berätta. e sjukt rädd!

ska göra en låååång historia kort....

är sjukt förlossningsrädd, ska föda mitt tredje barn på tisdag genom en igångsättning. blev igångsatt med min två också. hann inte få nån bedövning alls... så har bara fött med lustgas med ettan o helt utan nått med tvåan...

ska denna gången få EDA satt TIDIGT, redan innan ska de sätta katetern så att de bara kan använda den sen när de blir dags.

så nu till frågorna ang detta...

È den bra?
    vad ger den för efekt?
    känner man när huvudet kommer?
    hjälper den mycket under öppningsvärkarna?

eller bara berätta hur de va för er med den...
  • Svar på tråden snälla, ni som fått EDA, berätta. e sjukt rädd!
  • Flippi

EDA:n är en tunn kateter som läggs in i "ryggkanalen" och bedövar alla nervtrådar som leder vidare smärta. Man har känsel men känner inte kyla eller smärta. Jag andades lustgas när de la min, så jag kände inte av sticket i ryggen. Tyvärr kan den bidra till att förlossningsarbetet upphör något men då finns det ju värkstimulerande dropp - Syntocinon. Så fiffigt!

Den är helt underbar! Innan jag fick den hade jag VAS=15 på en skala mellan 1-10. Efter hade jag 0 i värk. Den tog bort öppningsvärkarna totalt då det kändes som ryggraden skulle pulvriseras. Men hade lite problem vid krystningsskedet, kände inte av dem. Men kände definitivt när huvudet kom ut. Ska ha EDA denna gång oxå!!!

• Verkligen

Jag fick EDA men jag kände ingen skillnad alls. Hade lika ont och var lika besvärad som innan. Men det gick bra att föda ändå. Själva uttryckningsfasen var det enklaste och värkarna var värst tyckte jag..=)

♥ Ella 29/11 2009 ♥ www.strimmor.wordpress.com
  • Bizita

Fick EDA med ettan, det var himmelriket! Kände att jag hade total koll genom hela förlossningen! Med tvåan var det bara en sak jag skrev i som förlossningsbrev - vill ha EDA - hann inte får det för när vi kom till förlossningen var jag redan helt öppen. Det gick bra det med, men jag var inte lika närvarande.

• Flippi
    Verkligen skrev 2010-05-07 22:15:57 följande:
    Jag fick EDA men jag kände ingen skillnad alls. Hade lika ont och var lika besvärad som innan. Men det gick bra att föda ändå. Själva uttryckningsfasen var det enklaste och värkarna var värst tyckte jag..=)
    Din EDA tog inte. Du skulle ha märkt en avsevärd skillnad annars! Dåligt av narkosläkaren! Tappert att föda utan EDA, det måste göra ONT!
  • Helene70

Jag fick EDA när jag var öppen 8 cm.  Förlossningsförloppet gick så fort så att dom trodde inte att jag var i den aktiva fasen. När jag började spy av smärtan och skrika efter edan så förstod dom att jag nog var mer öppen än vad dom trodde.
    När EDAn väl började värka så gjorde inte värkarna lika ont längre men ont gjorde det i alla fall.

• Verkligen
    Flippi skrev 2010-05-07 22:20:11 följande:
    Din EDA tog inte. Du skulle ha märkt en avsevärd skillnad annars! Dåligt av narkosläkaren! Tappert att föda utan EDA, det måste göra ONT!
    Jag hade ju hoppats på en märkbar skillnad. Hade hört underbara berättelser om folk som kunde prata och äta och vara glada efter en EDA...-
    Men personalen trodde inte på mig när jag sa att jag hade lika ont. Dom borde ju märkt det eftersom värkarna var lika täta och onda samt att jag inte kunde röra mig pga smärtan..
    Nästa gång skippar jag den. Att ta den kändes dock inget alls, han fick i den där slangen på första försöket.
    ♥ Ella 29/11 2009 ♥ www.strimmor.wordpress.com
  • Magnoliah

Jag fick EDA när jag var öppen 2 cm. Då hade jag haft regelbundna värkar i 3 timmar och bara öppnat mig 1 cm (var öppen 1 cm när jag kom in), varav de senaste 90 minutrarna kom de varannan minut och gjorde något så infernaliskt ont.

EDAn tog bort ALL smärta. Jag blev också bedövad benen. För min del påskyndade EDAn förloppet, för under de följande 3 timmarna öppnade jag mig fullt till 10 cm, och sedan krystade jag ut honom på 10 minuter {#lang_emotions_cool}

EDAn tog bort all smärta under krystskedet också. Hade inga problem att känna krystvärkarna och sedan gjorde det inte ett dugg ont när han kom ut. Jag kände ju när han passerade, men det var ungefär som att man känner att någon stryker en på armen eller något. Det var helt smärtfritt för min del.
    Jag sprack lite och blev sydd - kände inte heller av detta. Jag var otroligt nöjd med min EDA och kommer ta den nästa gång också. Särskilt som mina graviditeter är rena pinan är jag glad om jag får bra förlossningar {#lang_emotions_smile}

• Marleen
    Magnoliah skrev 2010-05-08 11:27:02 följande:
    Jag fick EDA när jag var öppen 2 cm. Då hade jag haft regelbundna värkar i 3 timmar och bara öppnat mig 1 cm (var öppen 1 cm när jag kom in), varav de senaste 90 minutrarna kom de varannan minut och gjorde något så infernaliskt ont.EDAn tog bort ALL smärta. Jag blev också bedövad benen. För min del påskyndade EDAn förloppet, för under de följande 3 timmarna öppnade jag mig fullt till 10 cm, och sedan krystade jag ut honom på 10 minuter EDAn tog bort all smärta under krystskedet också. Hade inga problem att känna krystvärkarna och sedan gjorde det inte ett dugg ont när han kom ut. Jag kände ju när han passerade, men det var ungefär som att man känner att någon stryker en på armen eller något. Det var helt smärtfritt för min del.Jag sprack lite och blev sydd - kände inte heller av detta. Jag var otroligt nöjd med min EDA och kommer ta den nästa gång också. Särskilt som mina graviditeter är rena pinan är jag glad om jag får bra förlossningar
    Guuud vilken underbar berättelse ang EDA. de e såjag hoppas på att de ska bli för mig.

jag har fött två barn utan EDA eller nått annat bara lite lustgas men har kräkt av den så de har inte varit s lyckat....

har haft rena paniken, skrikit av smärta o trott att min sista strund va kommen typ just pga smärtorna i väörkarna och även när bebeis kommer ut.

känns sååå mycket lättare att fokusera mot igångsättningen på tisdag när man hör nått sånthär. UNDERBART!
  • Magnoliah

Ja jag var själv rätt förvånad att själva utdrivningen också blev helt smärtfri - inte ens när huvudet gick igenom gjorde det ont.
    Och tja, efter nio månaders foglossning från helvetet och kräkningar och illamående, så var jag inte annat än väldigt tacksam att min förlossning gick så fint {#lang_emotions_smile}

Jag önskar dig lycka till och håller tummarna för att du får en bra upplevelse {#lang_emotions_smile}

• hallonfamiljen

jag kom in på fl när jag var öppen 3 cm, och hade då haft värkar i 36 timmar. NÄr jag var öppen 5 cm fick jag EDA och det var som att komma till himlen. Men de blev lite obalans så de tog mer på höger sidan, så att hela benet domnade av. Förlossninsarbetet drog ut på tiden så de fick stänga av den och sen ge mig värkstimulerande och jag trodde ja skulle dö av smärtan. Men jag fick också krysta ut min 4kilos bebis på 2 minuter med press utifrån så de kanske inte e så konstigt att de gjorde ont. Min väninna krystade en timme och hon tyckte de va bästa under hela förlossnigen (hon fick också EDA)

Svar på tråden snälla, ni som fått EDA, berätta. e sjukt rädd!