• JoJo10

Malmö BF 2010

Hej,

Så det är här Malmö-tjejerna är :)
    Jag är ny i forumet här och är lika nervös inför alla förberedelser med förlossningar. Fick också höra att profylaxutbildningen är lite överflödig och en onödig kostnad. Hittade en länk med vad onlinekursen innehåller. http://www.profylaxonline.se/kursinnehall/ Funderar själv på att hoppa över den dock. Känns som att man kan få den infon av sin BM och sen finns det massor man kan läsa och dokumentärer om förlossningar att se. Det skulle vara för den mentala träningsbiten så man lättare kan slappna av... :)

Malmölita, jag går också på Cura-kliniken! Har ni varit på någon föräldrarutbildning än?

• JoJo10

Fika låter som en jättekul idé! Nykomlingen är också på! :)

Malmölita, jag har Anki som BM. Gillar henne, hon känns väldigt lugn på nåt sätt. De har räknat ut att det är dags den 18:e december. Känns så nära men ändå så långt bort på nåt sätt. När ska du ha?

Jag lutar också åt att gå från jobbet ca 3 veckor innan det är dags. Så hinner man med lite innan julen kommer :) Jag ska vara hemma ett år och min sambo några månader efter det. Vi ska se vad försäkringskassan har för info till oss på deras föräldrarmöten i höst. Man kanske kan bli lite klokare där :)

Nu efter semestern har magen börjat ta ordentlig form så de på jobbet som hade misstankar tidigare har verkligen fått de bekräftade. Men det är fortfarande kul att höra folk med en osäker röst som kommer fram och frågar "är du gravid?" Tjaa, magen ( och höfterna lite grann ) är det enda som synbart har förändrats på mig just nu så ibland har man lust att svara " nej jag har bara ätit en stadig frukost/lunch" för att jäklas lite :)

Jag tycker det är så häftigt när man sitter och jobbar i vanlig ordning och plötsligt känner att det rör sig i magen. Man bara myser då.

• JoJo10

Karin10: Jag är 28 och detta är vår första krabat. Vi är förväntansfulla och samtidigt väldigt nervösa :)
    Hur är det med dig, hur gammal är du? har du några barn redan?

Malmölita: Ja det var bra nära i beräkningarna där. Ska ni föda på MAS?

Marremia: var i DK jobbar du? Jag åker över sundet en gång i veckan som det är nu.

Konsthallen funkar kanon för fikan, när kan ni? Kör vi en helgfika kan jag söndagen den 22:a innan kl 16 och helgen därefter både lördag och söndag förmiddag.

• JoJo10

Karin010: Grattis i efterskott på 30:årsdan!

Ska vi försöka enas om en dag i veckan  när vi ska ha fikan ( tex söndag ) så får vi kolla med datum sen? Tänkte att det kanske är lättare än att välja på veckans alla 7 dagar. Vad säger ni?

• JoJo10

Jag kan också den 19:e sept!! Har vi bestämt ställe?

Marremia, jag åker till Hilleröd. Gillar danskarnas idé med restaurang i huset :) de har alltid så smarriga luncher.

Malmölita, Jo vi har också varit inne på både Malmö och Lund men även Ystad har jag hört bra grejer om. Lund börjar jag bli lite tveksam till efter allt de har råkat ut för den senaste tiden.

• JoJo10

Hej!

11.30 funkar för mig me!

Är det någon av er som har några bra tips när det gäller madrasser till de små? Tycker inte riktigt att jag hittar konkret info någonstans... Det enda de säger är att alla överdrag ska vara tvättbara, men är det några särskilda rekomendationer för hur madrassen ska vara? Vilket material och sånt?

• JoJo10

ÄlskadeMirakel: Välkommen till tråden! och grattis till det tredje tillskottet :) När ska du ha?

Malmölita: Jag har oxå råkat ut för liknande med en tjejkompis. det känns på nåt sätt som att vi inte längre kan umgås bara för att jag blivit gravid. Det är en bula på magen, inte en smittsam sjukdom. Det är jättetråkigt för hon är en skön tjej att umgås med, men jag vet inte hur jag ska förhålla mig till henne, vill inte tjata på henne att träffas när hon är så motstridig. Jag har sambo och en bebis på väg så visst är vi på olika stadier i livet, men vi är ju fortfarande samma personer. Behöver inte prata graviditet och barnvagnar med henne, det har jag ju er till ;)

• JoJo10

Hej tjejer,
    Det var ett tag sen jag var inne här sist. Kul att se fler som hittat hit :)

Pratade med en kollega om epidural och hans tjej hade lyckats fokusera mer på att andas rätt och vara mer klar under hela förloppet. Andra gången hade de inte hunnit ge henne det så hon tog lustgas och hade då varit helt lullig istället. Ska kolla med barnmorskan innan jag bestämmer mig men jag tror att jag kommer köra epidural eller liknande.

Är det nån av er som har köpt en spjälsäng?

• JoJo10

Hej tjejer,

Snart är det fika! Jag har inte varit inne här så mycket på sistonde, men det är fortfarande 11.30 på söndag på konsthallen som gäller, eller?

Min mage är inte heller så jättestor än. Det syns att det är en liten bebis där inne men folk blir lite överraskade när jag säger hur långt jag har kommit. Vi var hos barnmorskan förra veckan och tog SF-mått och lyssnade på hjärtljuden. Måtten stämde med tabellen men hjärtljuden hade gått ner från 150 sen förra gången till mellan 140 och 150 denna gången. Det är inte utan att man blev lite fundersam. Brukar det vara så? Nån av er som vet? Läste att de brukar sjunka till 130, men det var inte förrän längre fram i graviditeten.

Svar på tråden Malmö BF 2010