Inlägg från: Malmölita |Visa alla inlägg
  • Malmölita

Malmö BF 2010

Har hört några fler såna exempel på kort tid som du nämner hände din vän ÄlskadeMirakel. Låter inte alls kul! Men som tur är så kan sjukvården så mycket nu så chanserna att bebisen ska växa till sig är väldigt stora. Känns skönt att veta att oddsen är på ens sida om det skulle bli en väldigt mycket förtidig förlossning.

Vad gäller kläder så tycker jag att det skiftar mycket från vilken affär man handlar i. Jämförde byxor i samma storlek men ena paret kommer från H&M och andra från Lindex och det var jätte stor skillnad. Tycker det är jätte svårt med storlekarna...

Ni som har fött innan, vad hade ni för smärtstillande? (Minns inte om vi redan har pratat om det dock... men har isåfall glömt, hehe.) När jag har kollat igenom de olika alternativen så känns det inte som att det är mycket jag vill ta. Givetvis så får det bli som det blir när det väl gäller men jag vill helst inte ta annat än akupunktur, lustgas, tens och sterila kvaddar. Allt annat verkar bedöva bäckenet så att sammandragningarna blir svagare vilket kan leda till att man måste ta bebisen med tång eller sugklocka. Och det vill jag verkligen inte!!! Hur gjorde ni? Och vad tänker ni andra förstföderskor?

• Malmölita

Ja, smärtlindringen får väl blir lite som det blir i situationen. Man får väl ha en idé innan men kanske räkna med att den kommer ändras under förloppet Glad.

JoJo10: Vi har inte köpt spjälis ännu.

Jag kommer åka iväg på en veckas semester så vi hörs efter det! Och sen är det snart dags för fika. Ska bli kul att träffa er Glad.

Ha det gott alla!

• Malmölita

Hej allihopa! Nu är jag tillbaka efter en vecka i grekiska ö-världen. Så där kul att komma hem till ett regnigt och grått Malmö. Men men, borta bra men hemma bäst Glad.

Jag börjar min gravid yoga den 20:e och sen ska jag också gå på rund och sunds vattengympa just för avslappningsövningarna inför förlossningen. Tänkte nog inte gå på någon profylax kurs... Tänker att denna typen av vattengympa räcker.

Ska till barnmorskan på måndag. Alltid lika roligt att gå dit Skrattande. Verkar som många av er också ska dit/har varit där för en koll nu i dagarna.   

Tråkigt att höra er som mår dåligt... Hoppas det känns ok på nåt sätt!

Vill tipsa om en jätte trevlig och bra bok som jag fått låna, "Att föda barn. Hur det verkligen känns." av Karin Ahlborg. Den är gammal, från -94 men jag har tyckt om att läsa den. Den innehåller både information om förlossning och allt där omkring men också korta historier av personer som berättar sina upplevelser. Först var jag lite skeptisk och vill inte höra massa skräckupplevelser men den är faktiskt bra och jag tycker om att höra olika varianter på hur det kan gå. Det är ju helt olika för olika personer. Så ett tips till förstföderskorna främst kanske, hehe. Ni andra har ju gjort det förr Glad.

• Malmölita

JoJo10- Ja, snart är det fika =) Japp, det är fortfarande 11:30 på konsthallen på söndag. (Jag har iallafall inte sett nåt annat...) 
    Vad gäller hjärtljuden så har jag ingen aning om det brukar sjunka. Var hos barnmorskan idag och mätte magen och jag är helt "medelmåttig", hehe. Bebisens hjärtljud slog som de skulle men jag kommer inte ihåg hur mycket... Allt var bara bra och det är det enda vi minns från idag, haha. 

Karin010 - vet inte vad jag ska säga om min mage. Ibland tycker jag den är jätte stor och ibland tycker jag den känns så pyttig. Speciellt när jag ser andra magar som är längre fram i graviditeten. Då är min inget i jämförelse med deras, haha. Och alla runt omkring säger också olika. Vissa tycker att den är stor och andra att den är liten.

Ja, visst är det skönt att resa på vintern! Jag gillar det också! Och visst blir det en annan typ av "resa" denna vintern, hihi. Jätte spännnade! Vi har pratat om att åka iväg nästa höst/tidig vinter när bebisen är typ 10-11 månader. Blir alltid så taggad att planera in nästa resa precis när vi har varit iväg. Får väl se om vi fortfarande känner likadant när det väl är dags =) 

• Malmölita

MFJG - Hoppas du blir bättre!! Du får vila så mycket du kan i veckan så du är fit for fight på söndag Glad.

Karin010 - Ja, vi verkar lika i resandet. Och vi har faktiskt också funderat på Thailand som nästa resmål. Har hört att det är barnvänligt och ingen av oss har varit där innan. Jag har mest rest i europa och central- och sydamerika så det hade varit kul att se paradiset Thailand som många är så nöjda med.

Pigletten - Ta med kollegan! Kul om vi blir fler, absolut!

• Malmölita

JoJo10 - Jag får också oss till 9 med kollegan och Wincent.

Marremia - Schysst att du bokade!! Spanien låter ju gött! Vi har också pratat om att bila nånstans (nån gång). Europa är ju bra på det sättet att avstånden inte är längre än att man kan köra.

Ja, ska bli jätte roligt att ses på söndag! Jag kommer haffa alla med stora magar på konsthallen, haha.

• Malmölita

Karin010 - Jaha, nu när du nämner det så ringer en klocka någonstans om att hon inte kan komma...  

• Malmölita

Kommer bli super trevligt att ses! Skrattande

• Malmölita

Hej alla!
    Som sagt, kul att ses idag! Synd att MFJG och ÄlskadeMirakel inte kunde komma.

På fikan pratade vi om att diskutera i ett slutet forum men vad jag kan se så går inte detta att göra här på familjeliv eftersom "Slutna dialoger" är stängt. Så vad sägs om att snacka på facebook  istället? Alternativt per mail? Vad säger ni?

• Malmölita

Ok, håller med MFJG om att det kan ju vara kul om fler tillkommer i tråden. Så vi kanske ska ligga kvar här? Vi kan ju prata om mer personliga grejer när vi ses (som man kanske inte vill skriva här...).

Var på mitt första yogapass idag. Det är på K-yoga genom Medborgarskolan. Va bra =)

Svar på tråden Malmö BF 2010