• mumbuulu

Hjälper du denne man?

Du står på ett torg där du bor. En man tar sig plötsligt för bröstet och börjar hosta blod innan han faller till marken. Han är smutsig och båda armarna är fulla av nålstick. Ur hans ficka faller en kanyl och han stinker sprit och gammal smuts. Han kräks innan han slutar andas och det blir uppenbart att han behöver HLR. 

Detta är allt du vet! Ger du honom HLR? 
    (Denna situation hamnade jag i när jag var höggravid förra sommaren. Jag och en ung tjej var de enda närvarande) 
  • Svar på tråden Hjälper du denne man?
  • puss
    mumbuulu skrev 2010-05-11 13:45:27 följande:
    och riskerat livet på ditt barn? 
    vad är det som gör att man riskerar livet på sitt barn?
    det är tammefan roligt nästan jämt
  • mumbuulu
    puss skrev 2010-05-11 13:50:00 följande:
    vad är det som gör att man riskerar livet på sitt barn?
    Jag var i vecka 41 och att sätta sig bredvid en a-lagare med kanyler, som har krampanfall....tja. Det kan vara ganska farligt. 
  • puss
    mumbuulu skrev 2010-05-11 13:54:32 följande:
    Jag var i vecka 41 och att sätta sig bredvid en a-lagare med kanyler, som har krampanfall....tja. Det kan vara ganska farligt. 
    aha inte visste jag att du var gravid. då så.
    det är tammefan roligt nästan jämt
  • mumbuulu
    puss skrev 2010-05-11 13:58:31 följande:
    aha inte visste jag att du var gravid. då så.
    står i ts
  • sopes alva
    mumbuulu skrev 2010-05-11 10:55:49 följande:
    Det var en annan tjej som ringde 112 medan jag sprang fram, vände på honom, kontrollerade puls och andning och påbörjade kompressioner. Det blev självklart inte lika bra som om jag hade kunnat röra mig ordentligt och vågar sätta mig ordentligt men jag gjorde vad jag kunde och ambulansen kom snabbt. 
    A okej, jag hade nog inte ens tagit mig så nära.Tycker du gjorde mer än du behövt.
  • mumbuulu
    sopes alva skrev 2010-05-11 14:50:45 följande:
    A okej, jag hade nog inte ens tagit mig så nära.Tycker du gjorde mer än du behövt.
    Kanske. Fast jag hoppas att människor skulle hjälpa min farbror om det var han som föll ihop. Och han har alkoholproblem och hepatit. 
  • sopes alva
    mumbuulu skrev 2010-05-11 14:53:22 följande:
    Kanske. Fast jag hoppas att människor skulle hjälpa min farbror om det var han som föll ihop. Och han har alkoholproblem och hepatit. 
    Klart man har annan syn när det är någon nära men jag hade inte gjort något som skulle kunna riskera mitt barns hälsa ens det allra minsta.
  • mumbuulu
    sopes alva skrev 2010-05-11 15:43:25 följande:
    Klart man har annan syn när det är någon nära men jag hade inte gjort något som skulle kunna riskera mitt barns hälsa ens det allra minsta.
    Det gjorde jag ju inte heller. Det var därför jag skrev att det inte blev lika bra som om jag inte hade oroat mig för det. Jag fick stå på ett sätt som inte var optimalt för att kunna flytta på mig direkt om han skulle krampa. 
  • sopes alva
    mumbuulu skrev 2010-05-11 15:46:52 följande:
    Det gjorde jag ju inte heller. Det var därför jag skrev att det inte blev lika bra som om jag inte hade oroat mig för det. Jag fick stå på ett sätt som inte var optimalt för att kunna flytta på mig direkt om han skulle krampa. 
    Ne jag förstod det. Tyckte det var bra gjort av dig att göra det du kunde iallfall...för jag hade vart för feg...det var allt jag menade!
  • izmra
    Jag Ser Krabbjuice I Ditt Skägg skrev 2010-05-10 23:35:01 följande:
    Man kan inte bli åtalad för att inte ingripa. Det fungerar inte så i Sverige. Som läkare eller sjuksköterska (vilket jag inte tror att du är med tanke på din ålder enligt pres) så har man inget juridiskt ansvar. Dock kan man ju diskutera det moraliska ansvaret, men det är en helt annan sak.
    JOOOHO DU DET KAN MAN :D DU HAR FEEEEEEEEEEEEEEEEEEL!
Svar på tråden Hjälper du denne man?