• Suzanna

Katt- p-piller???? Hjälp!!!!

Vår lilla kisse löper, antar jag, eftersom hon skriker dygnet runt och i princip försöker förföra min sambo här hemma

Hon lider verkligen och eftersom hon är innekatt blir det väl än värre tror jag eftersom hom blir så rastlös. Hon vägrar vara ute själv och vi kanju inte sitta ute med henne hela dagarna precis.

Vi har för tillfället absolut inte råd att kastrera henne, men något måste vi göra NU för hon är verkligen helt galen och låter sig inte tröstas av något. Tycker så synd om henne..!

Vad kostar p-piller, vart köper man dem och hur ska man ge dom till kissen?

Hjälp!

• Svar på tråden Katt- p-piller???? Hjälp!!!!
  • Suzanna

Och hur länge löper en katt? Hon har hållt på så här i 2 dagar nu.

• TantGsgubbe

Löptiden på en katt är inte så länge vad jag har för mig, och även om du börjar ge din katt p-piller kommer det inte att hjälpa mot "löpningen" ok att du inte får kisseungar om hon smiter. Kastrering är det enda som "tystar ner" jamandet under löpningen eftersom dom inte kommer att löpa något mera. Har 3 katter och alla är kastrerade (även honan).
    kolla på www.katter.nu ang löptid

• TantGsgubbe

åh glömde ju .. att ge en katt piller, det är inte det lättaste om katten är kinkig i maten ... kan fungera med att smula pillret i typ leverpastej eller kokt fisk .. typ sådant katten tycker om

• lurksmulan

Personligen tycker jag att det bästa sättet att få i en katt ett piller är att helt enkelt trycka ner det i halsen på de och hålla för munnen. Inget annat funkar på våra katter. Men tänk på att inte ge kissen p-piller för länge, riskerna för cancer är väldigt höga om du ger henne i mer än ett år.

• bebismagen

När min katt löpt och skrikit i 2 veckors tid så ringde jag veterinären och de sa att för att det skulle ge sig skulle jag ge henne p piller varje dag i en veckas tid och sedan en gång i veckan, då vart det tyst snabbt:=) Efter det har hon inte löpt en enda gång, min katt är väldigt skygg så jag vill inte skrämma henne med en sterilisering. P piller kostar inte alls mycket och du får tabletter som räcker ett år i taget.

• Mizan

P-piller tiller katter köper man på apoteket!

• Sandy79

Synd att ni inte har råd att sterilisera henne. Jag har själv en honkatt som jag gav p-piller förut. Tyvärr blev hon med ungar ändå och nu har jag steriliserat henne istället. Hon har blivit mycket gosigare än innan och verkar må jättebra. Jag tyckte inte det hjälpte med p-piller mot "skrikandet" under löpet...
    Dessutom är risken VÄLDIGT stor för livmodertumörer och andra svåra komplikationer hos honkatter som äter p-piller...!!

• Alvi

Ge p-piller om ni tycker att katten lider, men som sagt, inte FÖR LÄNGE!!
    Min katt fick juvertumörer pga p-piller och vi var tvungna att avliva henne för det...
    Låt inte din katt utstå samma sak!

• GladaVirre

på apoteket, på vissa iaf! på bårat finns det. Annars så låna av nån...vet jag hur det är, min katt löper ALLTID, jag blir tokig! Ska kastrera henne så fort som möjligt..lycka till..hoppas det inte blir för ofta=)

• Zocute

Katten kan löpa 3 v - 3 mån. OCH DET ÄR JOBBIGT SOM F*N!
    Det är verkligen värt de 850 spänn som det kostar!
    Och vad du en gör sterilisera INTE, utan kastrera.
    Sterilisering - man knyter bara om äggledarna men drifter etc finns kvar.
    Kastrering - hela livmodern + äggledare åker väck.
    Likadant på hanar fast där handlar det om testiklarna.

Sedan var det någon som sa att du ska TRYCKA ner pillret i halsen....lär lite läskigt om någon feltolkar det -
    *Ha ett stadigt grepp om kissen uppe på en bänkskiva, stoppa in ena fingret i mungipan så katten öppnar munnen.
    *Lägg pillret längst bak på tungan.
    *Stäng munnen o håll huvudet lite upphöjt så halsen är sträckt.
    *Sväljer inte katten automatiskt så massera försiktigt på halsen o håll huvudet uppåt lite, tills den sväljer.

Svar på tråden Katt- p-piller???? Hjälp!!!!