• Suzanna

Katt- p-piller???? Hjälp!!!!

Vår lilla kisse löper, antar jag, eftersom hon skriker dygnet runt och i princip försöker förföra min sambo här hemma

Hon lider verkligen och eftersom hon är innekatt blir det väl än värre tror jag eftersom hom blir så rastlös. Hon vägrar vara ute själv och vi kanju inte sitta ute med henne hela dagarna precis.

Vi har för tillfället absolut inte råd att kastrera henne, men något måste vi göra NU för hon är verkligen helt galen och låter sig inte tröstas av något. Tycker så synd om henne..!

Vad kostar p-piller, vart köper man dem och hur ska man ge dom till kissen?

Hjälp!

• Svar på tråden Katt- p-piller???? Hjälp!!!!
  • HasseH

Ett knep till om katten inte sväljer automatiskt eller när man stryker med fingret längs strupen: Man kan försiktigt blåsa en liten puff i ansiktet på katten. Det framkallar en sväljreflex. Men katten upplever det förmodligen som rätt obehagligt, så det är inget man ska göra "bara ändå".

Lycka till!

• Zocute

Suzanna...

He he nääää, jag jobbar med djur och har jobbat på djursjukhus å då blir det MÅÅÅÅNGA tabletter i kissar å hundar....

Så man har lärt sig knepen...

Kram tebax

• Mirabella

Här kommer mitt bästa tips för att få en katt att ta ett piller! Krossa pillret och blanda med lite smör. Kleta ut på kattens ena framben. Inga katter gillar att vara orena utan förhoppningsvis kommer din katt perecis som min slicka rent benet och på samma gång få i sig tabletten! Så slipper du "tvångsmata" också!

• Pernellis

Tycker att du ska låta henne löpa färdigt, du kan inte börja ge henne p-piller förren hon är färdig löpt iaf, vanligt vis så löper en hona som vi har mens, men en del löper mindre och i bland mer än så, tycker att du är smart som ska kastrera henne, en kastrering kostar runt 700:- och då slipper du löpandet och även risken för livmoderinflamation och liknande. Har själv en uppfödning med för tillfället 4 fertila honor, två går på p-piller och två är för unga för det, men jag tror att dom börjar att löpa nu så här hemma är det allsång hela dagarna och nätterna, men det är tyvärr inget att göra åt. Tyvärr så tror jag att du kan få problem med din katt i framtiden eftersom du inte kastrerat den tidigare, har en bonkatthona som redan hade löpt när jag kastrerade henne och hon löper lite granna nu oxå fast hon är kastrat, det allra bästa är om man kasterar dom när dom är 6 månader om man inte ska ha dom till avel vill säga..
    Låt henne löpa färdigt och kastrera henne sen, tycker inte att du ska ge henne p-piller, honor kan bli lite sura av det.. Lycka till

• Tjockepoffa

Innan vi kastrerade vår katt så åt hon p-piller. Jag mosade dem och blandade ner i maten. Funkade bra. Däremot så lätt hon som en fiskmås när det var löpdax + att hon följde oss vart vi än gick. Det slutade inte förrän vi kastrerade henne. Hoppas att det funkar på din katt.
    Lycka till!!!

• nenababe

connie:
    Lönt att klaga tycker du?
    Många läser här, skulle oxå ha kunnat fråga det.
    Kram

• Jossan

nellan
    man kan visst ge dem ppiller för att avbryta löpet...
    har blivit rekomenderad av veterinären att göra så vid hennes senaste löp.....
    men jag håller med om att det allra bästa är att kastera dem...

kram J

• Suzanna

Tack. Men ska man alltså ge dom ett om dagen då i en vecka? Det står ju på förpackningen att man kan ge dem allt från ett i veckan till ett om dagen, och det spelar ingen roll om dom löper redan. Och vaddå, man måste väl få fråga om katter? Jag håller ju på att gå in i väggen pga att jag inte får sova. Läs inte då om det stör....

Kram,
    Suzanna

• snutti

Ring till en veterinär och be de faxa in ett recept på ert apotek...

• Gumlan

Hoppas ni snart har råd med kastrering för det är inte bra att ge katter p-piler i längden. Av min erfarenhet kan katter löpa för jämnan... men det är väll väldigt olika, en del har väll tur och löper bara nån månad :)

Men.. spara till kastrering :) både för kisses och ert bästa!

• Gumlan

Jag tycker absolut smidigast när man ska ge piller till kissar är en sån där spruta utan spruta :) finns på apoteket med tror jag, annars kan du be om att få det av veterinären. tar man pillret i och varmt vatten, sen låter man den smälta och sen bara sprutar man in den i munnen :) min sväljer så nöjt så :) (hon äter alergi medecin, kan ju va så att dom lagt in nån go smak i den därför hon blir så glad när hon ska få den)

• Rut

Har inte läst alla inlägg, så det kan tänkas att någon redan har svarat precis som jag...
    Vi har en hona som går på piller (de andra katterna är kastrerade). Hon fick ett piller om dagen under tre dagar för att avbryta löpet. Sedan får hon ett piller om dagen. Katter som löper kan man dessutom inte kastrera utan man behöver vänta tills de har löpt klart. Eftersom hon inte gick att ha innomhus, då hon kissade överallt så satte vi henne på piller. Ring veterinären och be om ett recept, det blir bättre både för dig och henne!

Svar på tråden Katt- p-piller???? Hjälp!!!!