• Rapunzella

    Möta på Arlanda! Vad ska vi ge?

    Mina vänner kommer snart hem med sitt barn, och vi tänkte möta dem på Arlanda (de vet om det).
    Men det känns som att man skulle vilja ge något, men vad kan vara bra att ge sådär när de har en massa saker att släpa på och just kommit hem? Inte för stora saker, tänker jag? Ska det vara något till föräldrarna och något till barnet, eller bara till barnet?

    Hur brukar man göra? Tips på bra saker att ge?

  • Svar på tråden Möta på Arlanda! Vad ska vi ge?
  • Mimab

    Vi blev uppmötta av både släkt och vänner. Vi fick blommor och ett paket med två tröjor till dottern. Vi hade inte förväntat oss några gåvor alls. Det allra bästa var dock att en kompis filmade när vi kom ut från dörrarna, och när vi pratade med släkt och vänner. Filmen är cirka 20-25 min lång. Helt ovärderlig, alla kommentarer vi hade om resan hem finns sparat. Det hade man ju glömt annars.

    Så, har du videokamera, spela in och gör sedan en DVD-skiva. Foto är förstås också jättekul att ha som komplement.

    Vi tog emot vänner i somras och filmade dem. De blev också jätteglada. Vi tog foto av tavlan med inkomna flyg bland annat.

    Att erbjuda sig att köra deras bil kan också vara bra (om ni bor åt samma håll). Har man varit på resande fot i ett dygn eller så, så är det jätteskönt att slippa köra själv. Eller som några av våra vänner gjorde, tog några av väskorna då de inte skulle fått plats i bilen.

    Innan resan hade vi gett pengar till en av våra vänner som skulle köpa färskvaror dagen innan. Så, vi hade god frukost dagen efter. Men, sådant måste man ju fixa innan man reser förstås.

  • Ethi

    Ja, filma eller ta kort är en jättebra idé! Sen tycker ju jag att just kläder är väldigt trevligt att få Och praktiskt, för de är ju bara att pula ned i närmaste handbagage eller så på resan hem. De går varken sönder eller tar en massa plats

  • Angla

    Håll det enkelt. Kläder, blommor, någon liten leksak (jag personligen avskyr gosedjur, barn har det alltid i förmånga exemplar ändå) eller ja ... nä jag skulle nog trots allt rösta på kläder eller blommor. Har man tusen väskor kvittar nog en bukett mer eller mindre.


    Angla - mamma till slut, här & nu
  • Solvår H

    Hellre kläder än gosedjur! Mina barn fick drösvis med gosedjur, jättesöta men de har aldrig lekt med dem och de är så stora att spara. Hellre en bok eller något klädesplagg fast det behövs verkligen inte någon present. Det är så stort att bli mött bara. Ett personligt kort med en hälsning är kul till barnens minnesböcker och foton och film kan man aldrig ha för mycket av.

  • Echidna

    Jag skulle ha satsat på att fotografera och/eller filma. Mkt mer minnesvärt än saker och kläder! De kommer att få kläder och sånt iaf.


    Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra.
  • Astakvasta

    Kanske något smycke med barnets namn ingraverat? Kanske lite dyrare än du tänkt, kanske kan ni gå ihop flera stycken? Coola smycken brukar alltid komma till användning är smyckena inte fula "kan" det inte bli fel. Och smyckena kommer användas lääänge. Finns både för barn och vuxna. Kolla på www.familjesmycken.se

     

  • bebis ja tack

    När vi kom hem fick vi skåla i champagne och de glasen har vi nu hemma och skålar i på våra bemärkelsdagar. Det var en jättebra present tycker jag! Vi hade under resan mms:at en bild på vår dotter och den hade släkten gjort en stor skylt av där det stod välkommen hem, det kändes väldigt fint. Den sitter nu i hennes rum och pryder verkligen sin plats.

    Presenter som kläder och leksaker fick vi sedan när vi kommit hem till oss, just där och då är ju Mötet så stort att allt annat bleknar.

  • Smulan1973

    När vi kom till Arlanda i januari så fick dottern massor med paket och det hade vi verkligen inte räknat med.

    Här är i alla fall några utav sakerna hon fick. Mössa, vantar, halsduk, diverse smycken, smyckeskrin, inramade foton på sina kusiner, pussel, hårspännen, diadem, bikini, leksaksmobil, prinsessklänningar, bilderbok, mjukisdjur, diverse kläder, målarbok mm.

    Hoppas att det kan ge dig lite idéer.

    Lycka till!

  • M2003

    När vi har kommit hem efter långa flygresor med våra adopterade barn har jag mest av allt uppskattat att vännerna tagit sig till Kastrup och dessutom tagit sig tid att fika eller äta med oss på flygplatsen innan vi har jäktat vidare hem. Den där sociala stunden efter de långa resorna har känts allra bäst. Men vi är alla olika!
    Presenter tar jag emot med glädje när man har mindre bagage och färre barn att bära!

  • Rapunzella

    Vilka bra svar och idéer! Börjar nu luta åt att strunta i presenter på flygplatsen, och ev ta med en blomma eller lite bubbel, och istället fokusera på att filma och gråta!

  • sgt pepper

    Måste tipsa om ett mjukt litet fotoalbum från babyproffsen som det står who loves baby på. Sätt i bilder på er och närmsta vänner eller släkt så att barnet kan börja öva på vilka ni är. Denna bok var det första vi gav till vår dotter när vi träffad henne - och där var vi, hunden och närmsta släkten insatta. Hon älskar fortfarande den och vi har köpt den til landra kompisars barn - alltid lika poppis.

  • Katten Janson

    HEJ,

    Vi hade släktingar som hade fixat med sig lite fika för oss alla. Trevligt! Sedan fick dottern ett smycke också. Det var även några som kom som inte hade med sig något och det vara väldigt trevligt att de kom och se hej till oss alla.

    Man är ofta ganska mör efter resan så man orkar inte ta in så mycket så jag tycker inte man ska göra alltför mycket för man är helt enkelt för trött - men det är trevligt att träffas.

    Jag har dock ett tips och det är att man kan fixa lite mat åt familjen som de kan ta med sig hem och värma. Kommer man på morgonen/förmiddagen är det bra om man har en middag klar så att man inte behöver ställa sig och laga mat precis när man kommer hem. Man vill bara ha vanlig mat eftersom man ofta har bott på hotell och ätit ute i flera dagar.

  • P A K

    Fotografera o filma! Ge dem hemlagad mat och / eller hembakat att stoppa i frysen och ta fram när det blir dags att ta emot de nära och kära. Ge dem en bal hushållspapper, det behöver man hur mycket som helst när man är småbarnsförälder!! 

  • Selma1966

    Jag håller med om att hjälp med foton och filmning uppskattas. Vi hämtades av mina föräldrar (makens bor för långt bort) och egentligen var det själva hämtningen jag önskat mig. Min pappa fotade en del. Inga gåvor, och jag saknade det inte ens. Jag visste dessutom att de hade en hög som väntade som de ville överlämna i lugn och ro vid senare tillfälle. Mjukisdjur låter ju bra men även vår son är helt ointresserad av det. Vi har en hel hög här hemma och han viftar bara bort dem. Det var inget han lekt med tidigare (barnhemmet har bara avtorkbara leksaker pga smittorisken bland alla barn). Men det finns säkert barn som tar den till sig ändå. Är barnet inte spädbarn längre kan man tänka på att de faktiskt ofta ligger efter lite i utvecklingen. De kommer ikapp visserligen men vi har fått leksaker för treåringar efteråt som han kommer vänta med att leka med för att han helt enkelt inte är klar med de enklare leksakerna än. Läste en gång att man kan räkna bort en månad för varje tre månader de bott på barnhem och det stämmer rätt bra på vår lilla kille. Både storleksmässigt i kläder och mentalt. Han är visserligen mitt i trotsåldern och gillar att fantisera under lek, men många lekar är för någon ett år yngre. Så köp inte värsta tågbanan om du inte vill att de ska vänta med att använda gåvan...

    Köper du vin/ skumpa till föräldrarna så ska du ta något som tål lagring för det är INTE något vi hunnit med sedan vi kom hem . Man är helt slut på kvällarna. Nattningen tar tid och sedan halvsover man i soffan eller gör allt man inte hinner dagtid. Men vin håller sig bra.... Så det lär ju uppskattas till slut! Vill du inte ta med dig matlådor till flygplatsen kan du överlämna presentkort eller löfte om det inom några dagar. Vår frys är rätt full, men trots min matlagningsvama/intresse så har vi plötsligt börjat uppskatta färdiga matlådor och snabba recept! Allt för att slippa smyga i köket när sonen tror att hans mat snart kommer och man då har en timma kvar i ugnen... jag hörde en familj som fick hembakta (går lika bra med köpta) bullar i present att lägga i frysen. Då kan man ta fram när gästerna börjar slinka in efter den första instängda tiden. Toppenbra tycker jag. Vi har fått köpa färdigt för att vi ute hinner med. Vem vill baka nu när det är 30 grader dessutom....

  • Katten Janson

    Inga blommor. Trodde aldrig skulle säga så Tyvärr har vi haft så vansinnigt mycket packning så händerna har varit fulla. Sist hade vi en vagn plus 60 kg packning ... Huga

  • P A K

    Vi flög visserligen inte hem med vår adoptivson men eftersom vi for iväg väldigt hastigt för att hämta honom hade släkt och vänner fixat det nödvändigaste här hemma under tiden. Min mamma bakade o bakade om om jag minns rätt blev det tre storbak med bullar och fem sorters kakor innan vi träffat alla som ville säga hej efter den första egna tiden. Det var verkligen TOPPEN att ha hembakat att bjuda alla på, fanns alltid något att ta fram ur frysen. Fast för den första tiden var nog hemlagad mat och lite allmän hjälp med inköp etc den allra bästa presenten.

  • Millans hustru

    jag hör itne riktigt hemma här men tycker det är så fantastiskt att läsa om när ni kommer hem med era små. själv har jag en liten dotter, och minns hur underbart det var att komma hem från BB.
    En present som jag uppskattade enormt mycket o som kanske kan passa att ge era vänner också var att det stod en stor kasse utanför vår dörr när vi kom hem från BB. bara att lyfta in o låta stå i hallen tills vi var pigga nog att öppna. jo överst en stor lapp om att två saker skulle in i kylen. Det var färgiglagad hemlagad mat, bara att värma! Sen fanns hembakt bröd, hembakta kakor, och små saker man har glädje av då man fått ebis, tex bästa salvan från apoteket, mjuk filt osv. Kanske något ni kan ge era vänner som kommer hem med barn från flygplats också? Inte att släpa med till flygplatsen då, men ställa utanför alltså

Svar på tråden Möta på Arlanda! Vad ska vi ge?