• Skehamn2010

Är du för eller emot "konstgjorda" befruktningsmetoder?

Det verkar råda delade meningar hurvida man ska "hjälpa" naturen på traven när man inte kan få barn på naturlig väg.

Jag är för

Motivera gärna varför du är för eller emot

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du för eller emot "konstgjorda" befruktningsmetoder?
  • vampyria2

Absolut för, önskar ingen att inte få uppleva den glädjen över att få bära och föda ett barn. Jag kan inte tänka mig någon större sorg och är glad över att de som behöver det kan få den hjälpen.

• Mad as snow
    saltabanditen skrev 2010-05-13 22:17:42 följande:
    Just därför så forstätter vi rovdriften på jordens resurser. Tror att i slutänden att det inte kommer att bli ett val, utan något vi alla tvingas till. Att ta ett globalt ansvar alltså, och då är det oundvikligt att vissa drabbas värre.Däremot har du min fulla förståelse och det hoppas att du förstår, för som sagt är det tveeggat.
    Som sagt, jag tror att det är mycket enkelt att se på det som tveeggat om man inte själv befinner sig i den situationen. Den filosofiska och politiska aspekten av det hela är något som människor utanför den personliga tragedin kan sätta sig in i, ur ett rent intellektullt perspektiv. Och det är helt okej för mig. Men att tro att människor som är mitt inne i barnlöshetssmeten skulle bry sig om befolkningssiffror och jordens resurser tror jag är överkurs. Jag kommer att äta upp min hatt den dag jag träffar en ofrivilligt barnlös människa som efter år av misslyckade försök, ger upp fortsatta sådana för att jorden inte behöver fler invånare.
    Someone get me a fucking wiener before I die.
  • Skehamn2010
    Manchester skrev 2010-05-13 20:06:38 följande:
    Jag är för i de allra flesta fall. Dock emot när det gäller 70-åringar som får barn med hjälp av äggdonation och liknande.
    är det ens möjligt?
  • StinaGul
    Minisen skrev 2010-05-13 21:30:59 följande:
    Jag kan inte förstå varför någon skulle vara emot??? Upplys mig!
    Jag röstade på både och.
    Jag tycker att det är jättebra att par som försökt få barn och inte lyckats kan få sina drömmar uppfyllda med hjälp av IVF. Just att det är "konstgjort" och att par som inte kan få barn inte ska ha barn är inget argument som biter på mig. Jag tror som sagt många har blivit lyckligare människor med hjälp av IVF.

Det som jag tycker är synd är att vi väntar för länge på att skaffa barn. Att det är sån press på att man ska ha hunnit så mycket innan man skaffar barn och där tror jag faktistk IVF har hjälpt till lite. Att par kanske väntar och förlitar sig på att de kan ta till IVF om det inte går.
  • Eva X

Självklart för, även om jag inte själv fått barn via ivf eller annan teknik. Det känns ju konstigt att vara emot fungerande sjukvård. Märkligt att ta ansvar befolkningsfrågan genom att vara emot sjukvårdsinsatser, i så fall får man väl liksom vara emot att man botar människor som är sjuka eller har andra funktionshinder också? Och är det vad man tycker att det handlar om (alltså befolkningsfrågan i ett globalt perspektiv) är det väl i så fall allas ansvar, oavsett om man har lätt för att få barn eller inte, att ta ansvar för att inte skaffa många barn?

• Skehamn2010
    Pimpinellan skrev 2010-05-13 19:59:48 följande:
    Fem stycken hittills som missunnar mig barn! Garanterat såna som själva fått alla sina barn utan minsta lilla ansträngning och endast grundat på att de råkat vara superfertila tycker att fertilitet och förmågan att bli en bra mamma hänger ihop. Jaja,jag ska väl sluta bli förvånad. Och mycket gärna trycka upp min graviditet och barn i ansiktet på er när jag väl kommit så långt!! Nästan så jag önskar att vissa kunde bli infertila-då skulle det ljuda ett annat ljud i skrällan minsann om ni själva blev drabbade av detta HELVETE!! Gå EN dag i mina skor och försök sen leva vidare.
    Faktum är att finns dom som faktiskt kan gå vidare och acceptera sin barnlöshet. Kan tänka mig att dom flesta tvingas göra det tillslut om dom inte lyckas.

Jag är FÖR IVF. Just för att dom som inte kan få barn på naturlig väg ska kunna få det. Jag bryr mig bara om dom barnlösa i det här fallet. Klart ni ska få barn.

Du behöver inte vara så ilsken. Jag tror att alla här i tråden unnar dig ett eller flera barn. Det är ingen som hoppar på dig.
  • Mrs K

Absolut för! Om jag själv hade varit i den situationen hade jag självklart velat ha all hjälp som fanns att få och det unnar jag verkligen de som behöver den.

• Jennie med ie
    Eva X skrev 2010-05-13 22:28:00 följande:
     Och är det vad man tycker att det handlar om (alltså befolkningsfrågan i ett globalt perspektiv) är det väl i så fall allas ansvar, oavsett om man har lätt för att få barn eller inte, att ta ansvar för att inte skaffa många barn?
    Visst är det så, ansvaret för överbefolkningsproblematiken ligger inte bara på de som har fertilitetsproblem...
  • Sunkiissed
    Eva X skrev 2010-05-13 22:28:00 följande:
     Och är det vad man tycker att det handlar om (alltså befolkningsfrågan i ett globalt perspektiv) är det väl i så fall allas ansvar, oavsett om man har lätt för att få barn eller inte, att ta ansvar för att inte skaffa många barn?
    Precis! Varför ska bara de som kan få barn naturligt få ha 10 barn medans de som får hjälp med IVF ska egentligen inte få ha barn, enligt vissa?
    Neeej! Jag tycker ALLA ska få möjligheten till barn om det går oavsett om man behöver hjälp eller inte. Bryr vi oss om befolkningens storlek så borde det vara lag på två barn per hushåll tex.... Uhm, ja eller ni fattar vad jag menar, hur man ska gå tillväga vet jag inte men jaaa, jag tycker inte vi ska straffa de som har svårt för att få barn
  • Jennie med ie
    StinaGul skrev 2010-05-13 22:25:37 följande:
    . Det som jag tycker är synd är att vi väntar för länge på att skaffa barn. Att det är sån press på att man ska ha hunnit så mycket innan man skaffar barn och där tror jag faktistk IVF har hjälpt till lite. Att par kanske väntar och förlitar sig på att de kan ta till IVF om det inte går.
    Fast jag har svårt att se det faktum att man väntar tills man verkligen känner sig redo, och inte försöker få barn tidigare bara p g a åldern, som nåt negativt...
Svar på tråden Är du för eller emot "konstgjorda" befruktningsmetoder?