• Stor mamma

Vad gör du?

Detta scenario har du just varit med om:

Du kommer hem, polisen står på din tomt. Ditt barn(oavsett ålder) har just blivit mördat. Mördaren är gripen på bar gärning. Vid ditt trädgårdland finnerdu polisen med mördaren, han står brevid dina trädgårdverktyg. Du går framåt dit.
    H*n står nu framför dig. Vad gör du?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad gör du?
  • Anonyhm
    snillis skrev 2010-05-18 09:18:52 följande:
    Mördaren har ju mest troligt även han/hon handlat i affekt. Kanske är det rent av så att barnet mördades av en olyckshändelse medan jag har direkt uppsåt om jag tar livet av mitt barns mördare. Så rent krasst skulle jag kunna dömas för mord medan barnets baneman döms för vållande till annans död. Detta vet man ju inte när man kommer till platsen och endast har uppgifterna i TS att utgå ifrån.
    Rent psykologiskt är det däremot godkänt och rentav normalt att hamna i chocktillstånd och tappa kontrollen inför åsynen av sitt mördade barn. Det finns däremot ingen godtagbar psykologisk förklaring till varför man skulle mörda ett främmande barn.
  • snillis
    Anonyhm skrev 2010-05-18 09:21:48 följande:
    Rent psykologiskt är det däremot godkänt och rentav normalt att hamna i chocktillstånd och tappa kontrollen inför åsynen av sitt mördade barn. Det finns däremot ingen godtagbar psykologisk förklaring till varför man skulle mörda ett främmande barn.
    Det finns massor av psykologiska förklaringar till varför man begår mord.
    Däremot är det mer förståeligt för den stora massan om en förälder hämnas sitt döda barn.
  • Plutteli

Jag hade litat till Sveriges rättssystem. Inget i TS säger ju hur det hela gått till, snubben kan vara psykotiskt, påtänd av bara helvete, schitzofren eller en miljard andra saker som gör att han kanske inte ens är medveten om vad han faktiskt har gjort. Mördaren kanske är mitt barns bästa vän? Som sagt, det står ju inte ens en ålder på mördaren. Mljligen hade jag kunnat drista mig så långt som att ge mördaren en rak höger, förutsatt att han inte var ett barn, men jag vet inte ens om jag tagit mig så långt eftersom jag ännu troligare legat i en upplöst liten pöl på backen och inte gjort annat än gråtit och skrikit om vartannat.

• Plutteli
    snillis skrev 2010-05-18 09:19:27 följande:
    Vad tror du själv?
    Att se sitt barns mördare precis vid brottsplatsen..borde inte de kunna falla under provokation som förmildrande omständighet, eller måste det vara en medveten provokation från något håll för att gillas?
  • snillis
    Plutteli skrev 2010-05-18 09:26:28 följande:
    Att se sitt barns mördare precis vid brottsplatsen..borde inte de kunna falla under provokation som förmildrande omständighet, eller måste det vara en medveten provokation från något håll för att gillas?
    BrB 29:3§1p. om brottet föranletts av någon annans grovt kränkande beteende
    Handlar om förmildrande omständigheter som kan påverka straffvärdet.
    Bestämmelsen tar sikte på vad som brukar kallas provokation, alltså situationer då någon retas eller hetsas att begå brott. Den är avsedd att tillämpas med stor försiktighet. Det brott där det oftast torde finnas anledning att beakta provokation är misshandel.

BrB 29:3§4p. om brottet föranletts av stark mänsklig medkänsla
    Bestämmelsen är tillämplig t.ex. på s.k. barmhärtighetsmord och skall tillämpas mycket restriktivt.
  • Anna o Leia
    saltabanditen skrev 2010-05-18 08:05:34 följande:
    Allvarligt så har du tittat på alldeles för många amerikanska serier. Vi har inte borgenssystem i sverige. Öht när det gäller diskussioner om rättsystemet i sverige blir det övertydligt att källan till kunskap ofta är aftonbladets braskande rubriker. Plus det att man ofta tror att rättssystemet i sverige fungerar på samma sätt som amerikanska serier. Åsikterna och diskussionerna blir inte några riktiga diskussioner utan mest ett uppvisande av slående okunskap.
    Ja.. men vem vet. Kanske bodde jag inte i sverige när det hemska scenarit inträffade

Förstår inte vad "amerikanska serier" har med mitt inlägg att göra.. pga det jag skrev om borgen? Man får väl ha lite fantasi?

Jag hade gjort allt jag kunnat för att aset skulle lida. Sett till så att han/hon är så rädd hela tiden att denna inte kan slappna av. Och berätta att jag väntar tålmodigt på nästa permis eller när straffet e slut(tar ju inte så värst lång tid med dom fesna straffen i sv) Sen skulle jag väl "tagit hand" om aset när denne kommit ut.

Nä.. nu vill jag inte tänka på detta mer....
  • Damar

Röstade att jag litar på sveriges rättssystem (trots att jag inte gör det). Har läst tillräkligt med artiklar och sett tillräkligt på nyheterna för att få intrycket att brott lönar sig i Sverige.

Däremot skulle jag säkert drömma och fantisera om alla "trevliga" sätt jag kunde tortera mördaren på...

• Selfish Geene
    Anonyhm skrev 2010-05-18 09:21:48 följande:
    Det framgår så vitt jag kan se inte om barnet är främmande för mördaren, inte heller huruvida det hypotetiska "barnet" är omyndigt eller inte.

I princip skulle det mördade "barnet" i ts kunna vara en 35-årig våldtäktsman och mördaren i trädgården hans offers 14-åriga storasyster.
  • Bangbang

Jag svarade slå in skallen. Men allvarligt. Vem vet hur man skulle reagera. När jag sitter här är första reaktion att slå in huvvet på honom/henne. Men vet faktiskt inte om jag skulle reagera så i verkligheten. Lätt att sitta här och vara tuff eller lugn eller vad som helst när man har båda barnen tryggt sovandes nere i deras sovrum.

• Selfish Geene
    Selfish Geene skrev 2010-05-18 21:32:14 följande:
    Det framgår så vitt jag kan se inte om barnet är främmande för mördaren, inte heller huruvida det hypotetiska "barnet" är omyndigt eller inte. I princip skulle det mördade "barnet" i ts kunna vara en 35-årig våldtäktsman och mördaren i trädgården hans offers 14-åriga storasyster.
    Ursäkta! "Hans offers 14-åriga storebror" ska det vara! (det framgår i ts att mördaren är av manligt kön)
Svar på tråden Vad gör du?