• Bev

Vi som längtar efter plus efter missfall del 3

Hej alla kära!

Här fortsätter vi att kämpa som fått ett eller flera missfall och som inget annat önskar än att ett mirakel ska ske och gravidmagen puta

Välkomna både nya och gamla gruppdeltagare.

I denna tråd gäller det tjejer, detta är vårat år!

BIM -listan
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m51127384.html

Här är tråden där vi håller till som åter igen plussat
    www.familjeliv.se/Forum-2-113/m52198836.html

Jättegamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-1-35/m49022466.html

Inte så gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m50912504.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 17:01
    Här kommer den efterfrågade länken till magbildstråden:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

• Svar på tråden Vi som längtar efter plus efter missfall del 3
  • sofy
    FruW skrev 2010-08-19 14:29:51 följande:
    Sofy - heja dig o dit HCG!!!
    Jaa!! 4+1 idag så mitt HCG måste va ganska högt! :D Den räknar ju - 2v liksom. Så 2-3 blir ju v 4-5. Nu e ja lugn en stund till iallafall ;)
  • Odetta
    Alicia 72 skrev 2010-08-19 13:55:16 följande:
    Hej Pancakes!
    Tack för pepp - kloka ord i denna tråd!

Angående åldersskillnad så känns det när man tänker efter mer som en "samhällsfråga", hur det "SKA" vara. Och så blir man påverkad av det.
    Personligen har jag faktiskt aldrig sett barn med liten åldersskillnad som gör annat än slåss och gnäller och skvallrar på varandra. Så man borde kanske inte känna denna stress, utan i stället se fördelarna med längre emellan barnen. Som att den äldsta har lättare att förstå att det kommer ett syskon, får vara med och längta, kan kommuniceras med och därmed minska svartsjuka. Kan få känna sig stor genom att få vara med och hjälpa till med lättare bebissysslor.
    Tack!

32 är ingen ålder på en häst! Jag var själv 35 när jag fick mitt första och är ganska glad att jag hann resa, plugga och göra lite karriär. Och bara "vara" några år med sambon. Sen blir det inte så mkt sånt de första åren
    Men visst är det stressande när folk lägger sig i. Speciellt om man redan har ett barn, då tar folk förgivet att man kan få fler så då är det tydligen helt fritt fram att klampa på och påpeka att det minsann börjar bli dags för oss att skaffa syskon. Som om bara ETT barn vore helt åt skogen??
    Vill också lägga in nått i diskussionen på ålder på syskon. Visst är det mysigt när man får barnen tätt, dem är närmare varandra i utvecklingen och brukar kunna leka bra...blöjåren går över snabbare mm mm

MEN samtidigt: tätt mellan barnen betyder betydligt mindre tid för varje barn, risken för svartsjuka blir större och ta mig tusan ungarna bråkar som hund och katt mellan varven. inte bara fördelara med andra ord.

Med längre mellan barnen är det mycket som du säger, barnet förstår på ett annat sätt att ett syskon är på väg, gläds och väntar på ett annat sätt och HANTERAR omställningen heeeeeelt annorlunda. Ett större och ett litet barn leker lika bra, bara på ett annat sätt

Så åldersskillnaden har oavsett år både för och nackdelar.

Ur egen erfarenhet kan jag säga att mitt första barn var 2år och 4 månader när tvåan kom. Det var en enooooorm omställning för faktiskt mest MIG! Helt plötsligt hade jag 2 SMÅ barn som hade helt olika men lika stora behova av mitt stöd, 2 blöjbarn och första tiden var rätt kaotisk. Sedan fick jag trean när tvåan var 3½ och ettan 5½ och det var en helt annan grej. Ettan och bebisen har från dag ett kommit bättre överens än vad ettan och tvåan någonsin har gjort och tvåan var visserligen fortfarande liten, men tillräkligt stor att förstå. Hon fick också en bättre relation till trean än till storasyrran. Rent krasst så bråkar dem två äldsta töserna mer med varandra än vad det bråkas med minstingtösen.

sedan fick jag fyran...då var minstingtösen 3. Hon är ganska så ointresserad av lillebror means storasyrrorna som är bra mycket äldre tycker det är helkul med "bebisen".

Ja...och går allt bra denna gången så får vi ju nu vår lilla femma. Dem stora tycker det är jätte spännande (snart 8 åringen mer än 10 åringen...hon är för upptagen nu) och tösen på 4 år bryr sig inte heller. Däremot är vi lite oroliga hur lilleman kommer att reagera...han kommer vara knappt 2 och är redan nu extremt sotis av sig! Ve och fasa ifall mannen och jag kramas....då MÅSTE han vara med...och andra barn...ojojoj, då är han tydlig med att jag är HANS mamma.

Så ur egen erfarenhet så ja, det är mysigt att ha barn tätt och så, men det är absolut inte det ultimata. Lite större åldersskillnad mellan barnen har jag upplevt som mer positivt än när det har varit mindre åldersskillnad faktiskt...mindre jobb liksom

Så summa summarum med allt mitt svammel är att skit i vad andra säger om hur nära eller inte man borde få sina barn...det finns inget perfekt svar på det, bara det som känns bra och funkar för just din familj

*kram*
    ♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • Alicia 72
    sugarrush skrev 2010-08-19 14:23:40 följande:
    Alicia: Vill bara berätta om min erfarenhet. Visst kan barn i väldigt lik ålder leka ihop, men det blir ofta svartsjuka. Jag var inställd länge på att ha barn tätt, men nu när jag ser min kusins barn (8 resp. 5 år) ta hand om sin nyfödda lillasyster blir jag verkligen så rörd att jag inte är säker på vad jag tycker verkar bäst längre.
    För hennes äldre barn är så stora att de inte ger något uttryck alls för svartsjuka gentemot bebisen. Istället vill de hjälpa till, och de förstår bebisens behov och tar verkligen hand om det. Inget av barnen som rycker och sliter i bebisen, de klappar bebisen och sjunger för den, och leker stillsamma lekar. Min kusin tycker det är så skönt, att de äldre är ganska självgående, nu har hon tid med bebisen utan att de andra blir svartsjuka.
    Det är precis denna bild som jag försöker måla upp när stressen tar vid. Och faktiskt den bilden jag önskar men jag har så lätt att bli stressad att göra som alla andra. Att det anses att det ska vara på ett visst sätt.
    Alla hennes kompisar på dagis hade ett syskon innan de fyllde 2,5.... Men den treårstrotsen som de ungarna visat prov på skulle då jag inte vilja handskas med. Den späs säkert på lite av "krisen" att få ett syskon.

Tack för att du delger mig denna berättelse!

Grattis Sofy och lycka till! Vet lyckan du känner nu!!

Alicia
  • Odetta
    Odetta skrev 2010-08-19 14:35:54 följande:
    Det är precis denna bild som jag försöker måla upp när stressen tar vid. Och faktiskt den bilden jag önskar men jag har så lätt att bli stressad att göra som alla andra. Att det anses att det ska vara på ett visst sätt.
    Alla hennes kompisar på dagis hade ett syskon innan de fyllde 2,5.... Men den treårstrotsen som de ungarna visat prov på skulle då jag inte vilja handskas med. Den späs säkert på lite av "krisen" att få ett syskon.

Tack för att du delger mig denna berättelse!

Grattis Sofy och lycka till! Vet lyckan du känner nu!!

Alicia
    haha, vi skrev samtidigt
  • Alicia 72
    Odetta skrev 2010-08-19 14:35:54 följande:
    Vill också lägga in nått i diskussionen på ålder på syskon. Visst är det mysigt när man får barnen tätt, dem är närmare varandra i utvecklingen och brukar kunna leka bra...blöjåren går över snabbare mm mm

MEN samtidigt: tätt mellan barnen betyder betydligt mindre tid för varje barn, risken för svartsjuka blir större och ta mig tusan ungarna bråkar som hund och katt mellan varven. inte bara fördelara med andra ord.

Med längre mellan barnen är det mycket som du säger, barnet förstår på ett annat sätt att ett syskon är på väg, gläds och väntar på ett annat sätt och HANTERAR omställningen heeeeeelt annorlunda. Ett större och ett litet barn leker lika bra, bara på ett annat sätt

Så åldersskillnaden har oavsett år både för och nackdelar.

Ur egen erfarenhet kan jag säga att mitt första barn var 2år och 4 månader när tvåan kom. Det var en enooooorm omställning för faktiskt mest MIG! Helt plötsligt hade jag 2 SMÅ barn som hade helt olika men lika stora behova av mitt stöd, 2 blöjbarn och första tiden var rätt kaotisk. Sedan fick jag trean när tvåan var 3½ och ettan 5½ och det var en helt annan grej. Ettan och bebisen har från dag ett kommit bättre överens än vad ettan och tvåan någonsin har gjort och tvåan var visserligen fortfarande liten, men tillräkligt stor att förstå. Hon fick också en bättre relation till trean än till storasyrran. Rent krasst så bråkar dem två äldsta töserna mer med varandra än vad det bråkas med minstingtösen.

sedan fick jag fyran...då var minstingtösen 3. Hon är ganska så ointresserad av lillebror means storasyrrorna som är bra mycket äldre tycker det är helkul med "bebisen".

Ja...och går allt bra denna gången så får vi ju nu vår lilla femma. Dem stora tycker det är jätte spännande (snart 8 åringen mer än 10 åringen...hon är för upptagen nu) och tösen på 4 år bryr sig inte heller. Däremot är vi lite oroliga hur lilleman kommer att reagera...han kommer vara knappt 2 och är redan nu extremt sotis av sig! Ve och fasa ifall mannen och jag kramas....då MÅSTE han vara med...och andra barn...ojojoj, då är han tydlig med att jag är HANS mamma.

Så ur egen erfarenhet så ja, det är mysigt att ha barn tätt och så, men det är absolut inte det ultimata. Lite större åldersskillnad mellan barnen har jag upplevt som mer positivt än när det har varit mindre åldersskillnad faktiskt...mindre jobb liksom

Så summa summarum med allt mitt svammel är att skit i vad andra säger om hur nära eller inte man borde få sina barn...det finns inget perfekt svar på det, bara det som känns bra och funkar för just din familj

*kram*
    Åhhh, har du snart fem stycken?! Wow, vad avis jag blir!! Har blivit helt barntokig sen vi satte igång denna verkstad! skulle vilja ha massor, många, fullt med barn!!! Mannen är rätt restriktiv dock men just nu känns det inte som att frågan om vi ska ha fler än två barn någonsin behöver tas upp...
    Skulle vi få två är jag jätteglad!!

Kram!!
  • Alicia 72
    Odetta skrev 2010-08-19 14:39:09 följande:
    haha, vi skrev samtidigt
    haha, nu gjorde vi det vi nästa inlägg med....
  • Pancakes

Väldigt bra och givande diskussion som pågår just nu verkligen! Vilka kloka tjejer här inne alltså!
    Slutsatsen är väl att vi alla borde skita i påtryckningar från omvärlden helt enkelt! För mig är det helt obegripligt att folk har så mycket åsikter och lägger sig i andras "barnverkstad". Vi har en jobbfest nästa vecka och jag jag orkar nästan inte gå på den. Är så trött på alla frågor (ingen vet nåt om mitt mf eller att vi försöker få barn och jag vill inte berätta det heller). Om en vecka kommer jag antingen precis ha fått mens och vara lite ledsen och besviken över det och då blir det ännu jobbigare med frågorna,  eller så kommer jag vara gravid och bli tvungen att sitta och ljuga om varför jag inte dricker... Sjukanmäla mig kanske?

• Odetta
    Pancakes skrev 2010-08-19 14:48:29 följande:
    Väldigt bra och givande diskussion som pågår just nu verkligen! Vilka kloka tjejer här inne alltså!
    Slutsatsen är väl att vi alla borde skita i påtryckningar från omvärlden helt enkelt! För mig är det helt obegripligt att folk har så mycket åsikter och lägger sig i andras "barnverkstad". Vi har en jobbfest nästa vecka och jag jag orkar nästan inte gå på den. Är så trött på alla frågor (ingen vet nåt om mitt mf eller att vi försöker få barn och jag vill inte berätta det heller). Om en vecka kommer jag antingen precis ha fått mens och vara lite ledsen och besviken över det och då blir det ännu jobbigare med frågorna,  eller så kommer jag vara gravid och bli tvungen att sitta och ljuga om varför jag inte dricker... Sjukanmäla mig kanske?
    Jag håller med, folk ska inte lägga sig i vad andra gör när det kommer till barnfrågan. Det finns så många människor som faktiskt inte ens vill ha barn, som kanske inte kan få barn eller som oss, som har svårt för att få behålla våra graviditeter....det är så lätt att såra då.

Jag tycker att känns det jobbigt med jobbfesten så strunta i att gå...det är väl ändå inte plikt att närvara eller hur?  och istället för att sjukanmäla dig så kan du ju säga att du och din partner redan sedan länge tillbaks är bortbjuda på annat håll och inte kan tacka nej nu Då slipper du frågor som "mår du bra igen?" och så efteråt också.

*kram*
  • sugarrush
    Pancakes skrev 2010-08-19 14:48:29 följande:
    Jag hoppade över vår jobbfest i juni då jag var nygravid förra gången. Skyllde på att jag skulle få besök av min familj som bor långt bort. Ingen ställde fler frågor så jag kom lätt undan
    Jag skulle nog sjukanmält mig i ditt läge. Eller, du kan ju vänta och se hur du känner det nästa vecka.
  • sugarrush

Hur länge ska det komma bruna flytningar egentligen? Det kommer fortfarande....

Svar på tråden Vi som längtar efter plus efter missfall del 3