• LinaTed

Aggressiv hund

Nu börjar jag tröttna på våran hund. Eller igentligen har jag tröttnat för längesen men jag har alltid tänkt att med träning blir det bättre.
    Men det blir de inte...

Han har alltid varit aggressiv mot andra hundar. När vi är ute på promenad och möter en hund så kastar han sej emot hunden å gör utfall, skäller å morrar som en galning å visar tänderna. Näe jag tar tag i han för att lugna honom så morrar han åt mej å visar tänderna. Jag försöker trycka ner honom å lägga honom på rygg för att han ska bli underlägsen men de är omöjligt. Han är stark och morrar bara ännu mer åt mej. Han hotar verkligen med att bita mej,och det har han gjort oxå. Så nu för tiden vågar jag knappt röra han när han får sina anfall för jag är rädd att bli biten igen. Det är inge nafs vi snackar om då alltså, utan ett riktigt bett. Sist gick det hål och jag fick ett sjujävla blåmärke. Då tog jag inte ens tag i han utan ryckte bara till i kopplet.

Han är inte alltid så... vissa gånger kan de gå bra när vi möter en hund, tex småhundar kan gå bra. Men stora hundar funkar inte. Han biter mej ju såklart inte hela tiden heller för då skulle vi ju såklart inte ha honom kvar, men det har hänt 2-3 gånger iaf och det är 2-3 gånger för mycket.

Idag fick vi besök av nåra med hund, vi släppte ihop dom för att dom skulle få bekanta sej. Det brukar gå bättre när han och den andra hunden är lösa. Det gick bra först, men han morrade en hel del å reste ragg. Efter nån timme trodde vi att de va lugnt med då small de å dom började slåss, de va då MIN hund som började.

Den andra hunden visade inte alls nå intresse för att bråka eller så men min hund verkligen tigger om stryk.

Och så en till sak... Han gör utfall mot cyklande och springande människor.... ibland... inte jämt men ibland, nåra gånger har de hänt. Tex förra sommaren när vi satt ute. Han satt fast, trodde jag, men tydligen så hade kopplet lossnat. Då kommer min granne förbi cyklande och då får han ett anfall å bara kutar rakt ut mot cykeln och börjar jaga min granne, morrar å visar tänder.

Idag va vi ute men honom, min sambo höll kopplet, vi satt på en gräsmatta å hunden låg å vilade, så kom en kille joggande förbi å hunden reste sej direkt å stack. Min sambo hann inte reagera så han tappade ju kopplet å hunden efter killen, skällande å morrande och hoppade å högg mot hans ben. Han högg inte killen nu men han högg lixom i luften.

Vad fan är de för fel på våran hund!?!?! Vad ska vi göra? Vi kan inte ha de så här.
    Han är 6 år gammal och vi har haft honom sen han va valp.

Vi har verkligen försökt vänja han vid andra hundar, vi har verkligen tränat, men de hjälper inte.

♥Emilia 090321 ♥ ♥ Bebis nr 2 påväg, BF 101026♥
  • Svar på tråden Aggressiv hund
  • Mickaelablondiie

& dessutom, ett bra tips nyp till hunden på innelåret, hundarna lär sig då att det gör ont när dom gör fel..

• Lathundarna
    Mickaelablondiie skrev 2010-08-10 10:57:09 följande:
    Det är inte tal om fel uppfostran på hunden, det är tal om hur ni har gjort med honom.. 
    jag har själv en hund på snart ett år, han gillar heller inte andra hundar ..
    att lägga hunden på rygg & kolla den i ögonen & säga till den skarpt är det man ska göra, för att visa hunden "Lita på mig men det är fortfarande jag som bestämmer" att han drar & så mot cyklister/joggande personer kan vara att ni inte har vänjt honom när han var valp, man måste vara bland mycket hundar, mycket bilar, mycket cyklar vara bland mycket folk, annars förstår inte hunden riktigt ..
    jag har väldigt mycket erfarenhet, bor du nära jönköping skulle jag jätte gärna hjälpa dig med hunden, att visa dig underlägsen eller rädd för hunden är det värsta du kan göra..
    då blir det bara värre & värre, min hund går inte heller ihop med andra hundar, men han ska vänja sig vid andra hundar, jag har en kompis som också är väldigt bra på andra hundar! så fel uppfostran är det inte!! 
    Vad är det för ras?
    Du skriver att du har väldigt mycket erfarenhet men skriver samtidigt att man ska lägga ner en hund och stirra den i ögonen för att visa "vem som bestämmer"? Det talar emot varann. Att dessutom påstå att smärta skulle lära hunden att den gör fel... Jag frågar som jag brukar fråga - skulle du träna en rottis på samma sätt?
  • hmcc
    Det är inte tal om fel uppfostran på hunden, det är tal om hur ni har gjort med honom.. 
    att lägga hunden på rygg & kolla den i ögonen & säga till den skarpt är det man ska göra, för att visa hunden "Lita på mig men det är fortfarande jag som bestämmer" att han drar & så mot cyklister/joggande personer kan vara att ni inte har vänjt honom när han var valp, man måste vara bland mycket hundar, mycket bilar, mycket cyklar vara bland mycket folk, annars förstår inte hunden riktigt ..
    jag har väldigt mycket erfarenhet, bor du nära jönköping skulle jag jätte gärna hjälpa dig med hunden, att visa dig underlägsen eller rädd för hunden är det värsta du kan göra..
    då blir det bara värre & värre, min hund går inte heller ihop med andra hundar, men han ska vänja sig vid andra hundar, jag har en kompis som också är väldigt bra på andra hundar! så fel uppfostran är det inte!! 
    Vad är det för ras?

"ring, ring"
    "vem där?"
    "Det är 70-talet, vi vill ha våra metoder tillbaka"

Oh kära nån, du behöver en kurs innan du knäcker din (och andras hundar)

Detta är det ingen vettig människa som gör längre.

På 70-talet gjorde man detta då man inte fattade bättre.
  • BettanB

Nu har jag inte läst tråden, men mitt råd är  ta hjälp av utbildad instruktör och ev även kastrera hunden. Finns egentligen ingen anledning att låta honom ha bollarna kvar om han inte skall avlas på; och det antar jag att ni inte tänkt er.

Sorg i BettanMansion.
  • Lathundarna
    BettanB skrev 2010-08-10 11:37:33 följande:
    Finns egentligen ingen anledning att låta honom ha bollarna kvar om han inte skall avlas på; och det antar jag att ni inte tänkt er.
    I hope not att den tanken finns Förvånad Är ju uppenbarligen inget avelsmaterial Obestämd
  • BettanB
    Lathundarna skrev 2010-08-10 12:11:20 följande:
    I hope not att den tanken finns Förvånad Är ju uppenbarligen inget avelsmaterial Obestämd
    Nej, det låter ju inte så direkt. Fast miljön kan ju göra rätt mycket för att förstöra arv visserligen.. Men ändå.. Nej, bort med bollarna istället.
    Sorg i BettanMansion.
  • Smultronpajen88

Har endast läst TS inlägg.

När hunden väl har blivit förbannad på en annan hund är det ganska svårt att säga till utan att det blir ovänt emot dig. ( Speciellt med de metoderna ) När en hund blir sån (låst, blockerad) så spelar det ingen roll om det är matte/husse som säger till, det kan lätt omvändas mot dig, just för att hunden inte vet vad den gör.

Men att jobba emot hunden är fel, jobba med hunden istället..

Det kanske är bättre ni jobbar med honom INNAN ni möter hundar, än att ni blir förbannade när han gjort ett utfall..
    Du måste se hundarna INNAN hunden gör det, så ni kan jobba upp kontakt osv..

• SimoneEnomis
    Vad är det för ras?

Hur man gör med en hund och hur man uppfostrar en hund är helt och hållet samma sak, som du uppfostrar en hund blir den. Du skriver att du har erfarenhet av hundar, vilket jag ser till en viss del. Att trycka ner en hund för att denna skall känna sig underlägsen, stämmer till en viss del. Även om det är en "thing" från 70-talet. Denna metod stämmer OM man gör den på rätt sätt, och bara använder den när den ska använads. Detta är ett svårt val för oerfarna hundägare. MEN du skriver att hunden skall känna smärta för att lära sig att den gör fel, STÄMMER EJ!! Detta är djurplågeri. En hund skall tränas på rätt sätt, där det ej förekommer Våld, skrik, eller obehagliga tilllbehör. Om man tränar en hund med våld och smärta, gör detta mera ont än gott. Det du skriver om att en hund skall vänja sig vid andra hundar, som att ta med den i till staden, är korrekt. MEN inte om hunden är valp, eller för ung. Då kan den ta emot mer som negativt och sedan visa aggresivation mot just tex, cyklister. En valp har lättare för att ta emot som unghund, och blir LÄTT skrämd. Som du skrev att du hjärna hjälper denna hund är nog ingen bra ide. Läs på lite och gå en utblidning så kanske du kommer upp i samma grad som jag.
  • Liljan 020

Säger bara läs Fredrik Steens böcker och se filmerna där kan du få bra tips. va bor du? Om du bor i Oskarshamn kan jag rekomendera en som nog kan göra ett försök att få pli på hundarna nämligen mina hundars dagmatte,

• Fröken Susidus

Vår hane är lite som din. Han blev så efter att han blev attackerad och svårt biten i örat
    Det jag märker fungerar är att ge honom plats, tränger vi honom då så kan det smälla (men han gör det inte medvetet utan är blockerad)... Jag ber honom sitta och han sätter sig så snart han kan. Han gnyr men gör inte utfall. Så har det blivit med lugn positiv förstärkning. Jag brukar göra små löjliga övningar som han gillar när det närmar sig en hund och ofta lyckas vi så att det inte blir något utfall. Dock händer det och då är det bara att hålla sig lugn och absolut inte bli arg för han gör det inte för att vara jävlig utan för att han inte vet hur han ska bete sig.

Vill inte ens tänka på vad den där "blondie-ellervaddetnuvarduhette)s metoder skulle göra med vår hunds psyke! "nyp den i innanlåret"? Och vad vill du ha ut av det? Stirra den i ögonen och lägg den på rygg?
    Ja för då lär sig hunden att eh vad?

Jaja.
    Än är inte den siste idioten född. Finns gott om tokstollar så mitt råd är att ta hjälp av någon som är seriös. Inte någon som bara anser sig vara duktig och sedan bryter ner din hund....

Svar på tråden Aggressiv hund