• Namaste72

    Syskon?

    Ni som adopterat syskon till ert första a-barn, hur länge var ni hemma innan ni startade nästa utredning?

    Lite nyfiken eftersom det verkar skilja en del mellan kommunerna vad de anser vara tillräckligt lång tid...

    Skriv gärna också hur gammalt ert barn var när ni påbörjade nästa utredning, eftersom jag förstått att första a-barnets ålder spelar in (då man ska se om det anknytit ordentligt osv)

    Jag behöver nämligen en del goda argument då vår kommun anser att 2 år är lagom innan man ens får starta =en EVIGHET om man dessutom lägger till väntetiden i utlandet.

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Syskon?
  • en glad

    Men köa i organisationen kan du ju göra under väntetiden ...det är ju lika långa köer till barn nr två som till barn nr ett!

  • Thi 08

    De kanske redan köat i en annan organisation än den de adopterat första barnet genom? Då är de kanske redan framme i kön att få skicka handlingar till landet, och då måste ju utredningen vara färdig.....

  • Thi 08

    Jag vet inte vad min kommun säger (och jag är inte själv i de tankarna) men jag har hört att ett år bör räcka. Ring och fråga på mia.....om kommunerna själva får bestämma reglerna kring den tiden? Får de det är det nog inte mkt man kan göra mer än att acceptera det.

  • M2003

    Vi väntade 2 år precis som er familjerätt tycker, innan vi gjorde hemutredning 2. Vår stora dotter var 4 år när lillasyster på 2 månader blev vår.

  • Ethi

    Här anser de att man ska ha varit hemma i ett år innan man får ställa sig i kö för nästa medgivandeutredning. Står man på sig så får man ställa sig tidigare för det är ingen lag, men de är mycket motvilliga till att man ska göra det. Vi ställde oss i kö efter ett år hemma och startade hemutredningen efter 1 år och 9 mån hemma med första sonen. Fast, vi hade fått starta tidigare om vi velat men vi flyttade emellan och ville bli klara med det först. Sonen var lite drygt 2 år då.

    Egentligen är väl faktiskt bara de allmänna rekomendationerna att man ska ha varit hemma med det första barnet i minst två år innan nästa barn kommer? Det verkar lite väl magstarkt att man inte ens får börja hemutredningen innan... 

  • Ethi

    ...och så måste jag ju inflika att det är jättekul att ni börjar fnula på syskon

  • Pendo

    Kommunen får bestämma själv. I Stockholm är det ett år från hemkomst. Skoj för oss som varit hemma med Ida i nio månader fast hemma i Nairobi inte Stockholm =) Att vara utlämnad till mydigheter och byråkrati slutar inte i och med att man lämnar Kenya, det är helt säkert. Det är kanske klokt men två år låter långt...

    / Anna


  • Lilla Mumintrollet

    Vi startade hemutredning nummer 2 då vi varit hemma i nästan 1 år (fick starta 2 veckor innan 1 årsdagen). Vår kommun hade på den tiden 1-års regel dvs. inte starta en ny hemutredning innan man varit hemma i minst 1 år. Hur det är idag vet jag ej. Från hembesöket (den enda träffen) tills vi hade det nya medgivandet i handen blev nästan 4 veckor. ... så det gick snabbt. Men, vi hade gjort läkarundersökning mm innan hembesöket.

    Vår dotter var 1 år och 11 månader då vi startade utredning nummer 2. Då vi kom hem med lillasyster som var drygt 8 månader var vår dotter precis fyllda 3 år.

    Har du fler frågor så fråga på....

  • Lilla Mumintrollet
    Ethi skrev 2010-05-23 14:26:45 följande:
    Här anser de att man ska ha varit hemma i ett år innan man får ställa sig i kö för nästa medgivandeutredning. Står man på sig så får man ställa sig tidigare för det är ingen lag, men de är mycket motvilliga till att man ska göra det. Vi ställde oss i kö efter ett år hemma och startade hemutredningen efter 1 år och 9 mån hemma med första sonen. Fast, vi hade fått starta tidigare om vi velat men vi flyttade emellan och ville bli klara med det först. Sonen var lite drygt 2 år då.Egentligen är väl faktiskt bara de allmänna rekomendationerna att man ska ha varit hemma med det första barnet i minst två år innan nästa barn kommer? Det verkar lite väl magstarkt att man inte ens får börja hemutredningen innan... 
    Precis.... man ska har varit hemma med det första barnen i minst 2 år innan nästa barn kommer. Och med dagens köer så blir det nog minst 2 år innan nästa barn kommer. Så, ska man starta efter 2 år och sen lägga till allt köande... ja, då blir det några år till.

    För oss blev det 2 år och 1 månad mellan adoptionerna.... men det var på den tiden det gick lite snabbare....
Svar på tråden Syskon?