KimKatt skrev 2010-05-24 16:42:58 följande:
Hej! Av narturliga skäl går vi och funderar på om vi ska ansöka om en hemutredning för att få adoptera ett sykon till vår lille son. Jag skulle därför vilja höra mig för hos er som genomgått hemutredning för att adoptera barn nummer två och kommit hem med ett syskon vilka erfarenheter ni har. Både av själva hemutredningen som av processen och även när ni fått barn nummer två i er vård. Jag vore väldigt tacksam att få höra om era erfarenheter då vi verkligen står i valet och kvalet.
Vad spännande med funderingar på ett syskon...
Vi gjorde vår syskonutredning då vi varit hemma i nästan 1 år. Då skulle vår första dotter precis fylla 2 år. Vi hade
ett hembesök, och då lämnade vi över läkarintyg, referenser mm. Vi hade förberett oss innan, så det tog lite drygt 3 veckor innan vi hade det nya medgivandet i handen. Utredaren använde den gamla utredningen och uppdaterade med jobb, inkomst osv. Men, även hur det gick för vår dotter och våra tankar kring ett till barn osv. En väldigt smidig syskonutredning. Sen var det betydlig jobbigare att vänta på barnbesked nummer två, mycket berodde på att denna gången visste vi mer om hur en adoption kan gå till och vad som kan hända osv. Tyvärr hamnade vi också mitt i SARS så det var också en jobbig period där ett tag, där vi stod och funderade...kommer vi att få ett till barn eller inte?? Men, det fick vi...
Vår första dotter var precis 3 år då vi hämtade lillasyster som var drygt 8 månader. Det gick kanonbra att ha med sig storasyster på resan osv. Men, det var rätt tufft för mig och komma hem och vara mamma till två små barn. Det tog ett tag att ställa om sig osv. Men som tur var så är vi två vuxna som kunde hjälpas åt... och det måste få ta sin tid att hitta sina nya roller... hela familjen ändras ju från att vara 3 till 4!
Idag är mina tjejer 9 och 7 år och det är så glada att ha varandra. De säger ofta att "nog är det det tur att vi har varandra... för vem skulle jag annars leka med på kvällen, vem skulle jag bada med, vem skulle jag somna brevid osv."

Det säger ofta till varandra "Du har min bästa lillasyster/storasyster!"

Men, visst nästa stund bråkar dom om vem som ska sitta vid datorn först, vem som tog sista glassen osv.

Jag kan se hur stykta de är att ha varandra... att båda är adopterade och kommer från samma land. De pratar ofta om att dom två har liknande erfarenhter och upplevelser från sin första tid i livet... som ingen annan i vår familj har. Jag kan också se att de är stolta tillsammans över sitt ursprungsland... osv.
Hoppas jag har kunnat ge dig lite svar på dina funderingar och tankar....
Lycka till!!